18.07.2013

Potopenie Titanicu dodnes fascinuje milióny ľudí a niet divu, ide o najznámejšiu námornú katastrofu v dejinách ľudstva. Súčasníci si musia dať ruku na srdce a priznať si, že o tejto udalosti vedia najmä vďaka filmovému trháku z roku 1997, v ktorom hrali vtedy začínajúci herci Leonardo DiCaprio a Kate Winslet. Toto priznanie je obzvlášť bolestivé, nakoľko spomínaný film si nesie povesť romantickej presladnutosti (čo je paradoxné, keďže ide o katastrofický film). Avšak, táto snímka musela vzbudiť pozornosť, nakoľko bola v tom období najdrahším filmom vôbec (do dnešného dňa ho prekonal len Avatar). Vďaka tomuto blockbusteru sa potopenie Titanicu dostalo opätovne do historického povedomia mladých ľudí, pritom dej neobsahuje veľa historických faktov. Avšak pri spätnom pohľade na osud samotnej lode sa bijú dva protichodné pocity – na jednej strane romantický náboj okolo najväčšej a najluxusnejšej lode a k tomu vtedajšie obdobie plné ideálov okolo budovania nového sveta. Oproti tomu stojí strašlivá skaza lode, pri ktorej 1500 pasažierov zahynulo v ľadovej vode.

Dodnes ľudí fascinuje otázka: Ako sa to mohlo stať?! Vďaka týmto nejasnostiam sa postupom rokov zrodilo množstvo zanietencov, ba až fanatikov, ktorí bádajú po príčinách tragédie. Medzi týchto fanatikov sa radí aj autor tohto článku, u ktorého to začalo tak, že v jednú noc, asi mesiac dozadu nemohol zaspať a tak si od druhej do štvrtej čítal texty o tragédii dostupné na wikipédii. Neskôr si pozrel možno aj desiatku hodín dokumentov o Titanicu, aby mohol pre Vás, čitateľov Hobbyportalu, napísať článok, plný zaujímavosti, o ktorých drvivá väčšina z vás určite nepočula. Budem sa snažiť vynechať suché fakty z wikipédie (alebo ich aspoň len v rýchlosti prebehnúť) a venovať sa skutočným zaujímavostiam, ktoré vyrážajú dych. Napríklad aj teórii, podľa ktorej za skazou Titanicu stála fatamorgána…

Fotografia Titanicu z roku 1912

Fotografia Titanicu z roku 1912

Prečo Titanic ľudí dodnes fascinuje?

Ak si máme v rýchlosti prebehnúť suché fakty, ktorých znalosť je nevyhnutná k pochopeniu ďalšieho detailnejšieho textu, tak začnime práve tu. Titanic bol v období jeho potopenia (apríl 1912) najväčšou loďou na svete. Patril britskej námornej spoločnosti White Star Line (WSL). Bol skonštruovaný v Belfaste, spolu so svojou sesterskou loďou Olympic. V roku 1911, v čase prvej plavby Olympicu a finišujúcej prípravy Titanicu sa začala konštruovať tretia sesterská loď Britannic. Problémy neobišli ani jednu z lodí. Olympic bol už pri prvom vyplávaní z prístavu v Southamptone poškodený pri zrážke s krížnikom Hawke, avšak nepotopil sa. Titanic sa potopil počas svojej prvej (panenskej) plavby, ktorá prebiehala 10.-15. apríla 1912. Britannic bol potopený počas 1. svetovej vojny v roku 1916, keď narazil na mínu. Skazu Titanicu prežilo len 700 z 2200 ces­tujúcich, čo je necelá tretina. Prípad mal širokú publicitu, vyrojilo sa množstvo konšpiračných teórií (najdivokejšia hovorila o tom, že v skutočnosti sa potopil Olympic v rámci poistného podvodu). Titanic bol v tom období považovaný za nepotopiteľný. Na ľadovec narazil 14. apríla 1912 presne o 23:40. Potopil sa o necelé tri hodiny, 15. apríla o 02:20. O príčine sa doteraz vedú spory. Na mnohé otázky by mal nájsť odpoveď práve tento článok. Avšak, začať musíme od začiatku…

Zrod Titanicu

Zrod Titanicu je dokonalým kontrastom medzi romantickou víziou budovania nového sveta a krutou realitou vtedajšej doby. O Titanicu sa hovorilo, že bol „slávny za života a legendárny po smrti“. Avšak chýry o tejto lodi sa začali šíriť už dávno predtým, ako prvýkrát vyplávala na oceán. Ľudí priťahovala tá romantická myšlienka o najväčšej a najluxusnejšej lodi na svete, Titanic nazývali „Loďou snou“. A tou on bol. Avšak, jeho neslávny osud predznamenali už viaceré negatívne znamenia počas jeho zrodu.

Titanic sa staval päť rokov, keď na jeho konštrukcii robilo až 4000 robotníkov (niektorí zomreli už pri stavbe). Titanic sa zrodil v období, keď mocnosti súperili o rozhodujúci vplyv v transatlantickej lodnej preprave – a to najmä Veľká Británia, Spojené štáty a Nemecko. Ak by som mal prirovnať tento strategický boj k niečomu aktuálnejšiemu, tak by som použil príklad vesmírnych pretekov medzi ZSSR a USA počas studenej vojny. Aj tam bolo kľúčové, keď sa Sovieti ako prvý národ dostali v roku 1961 do kozmu a aby Američania dokázali toto prvenstvo tromfnúť, tak sa im ako prvým (a zatiaľ jediným) podarilo dostať v roku 1969 na Mesiac. Podobne to fungovalo aj počas boja o transatlantický námorný priestor – kto mal najväčšiu a najluxusnejšiu loď (ku ktorej vzhliadali milióny ľudí), ten mal navrch. Titanic vlastnila popredná britská lodná spoločnosť White Star Line (WSL). Sen o dvoch veľkolepých lodiach sa zrodil prakticky hneď vzápätí, ako konkurenčná spoločnosť Cunard Line predstavila vtedajšiu najväčšiu a najluxusnejšiu loď Mauretania (1906). Spoločnosť WSL snívala o lodi, ktorá by bola minimálne o polovicu väčšia (na vtedajšie technologické podmienky to bol viac ako smelý plán). Vznikol tak plán o dvoch sesterských lodiach, ktoré mali postupne Mauretániu prekonať. Boli nimi Olympic a Titanic. Olympicu, staršej zo sestier sa to podarilo, avšak Titanic mal byť ešte väčší a veľkolepejší (WSL chcela prekonať samú seba). Vtedajší majiteľ WSL nazval lode podľa gréckej mytológie – Olymp bol domovom gréckych bohov, keď Titáni boli ich najväčší rivali.

Stavba Titanicu v Belfaste

Stavba Titanicu v Belfaste

Titanic je aj z filmov známy tým, že mal štyri komíny. Málo známy je fakt, že mal len tri motory (bolo to ekonomicky výhodnejšie) a teda štvrtý komín bol len na ozdobu. Dôvod bol prozaický – čím viac komínov loď mala, tým viac pasažierov sa chcelo na nej plaviť. A keďže Mauretania mala štyri komíny, WSL sa nemohla nechať zahanbiť. Titanic bol skonštruovaný severoírskou lodiarskou spoločnosťou Harland and Wolff. Táto spoločnosť bola celé roky známa tým, že jej lode mali charakteristický tvar, keďže boli dlhé a úzke – hovorilo sa im „morské chrty“. Majiteľom spoločnosti Harland and Wolff bol Lord Pirrie, ktorí mal vtedy politické ambície, keď presadzoval nezávislosť Severného Írska od Veľkej Británie (bol tzv. separatista). Väčšina robotníkov v spoločnosti však bola za zachovanie vtedajšej podoby Veľkej Británie (unionisti), čo bol obrovský zdroj konfliktov – nehovoriac o tom, že vznikali tradičné trenice medzi protestantmi a menšinovými katolíkmi. Lord Pirrie bol nekompromisný vo vedení svojej spoločnosti. Svojich robotníkov platil za rýchlosť a tak pri pracovnom nasadení zomrelo počas celej stavby Titanicu až 17 ľudí. Ľudia v Severnom Írsku však boli v tom období radi za akúkoľvek prácu (húfne sa utekalo do USA za novým životom).

Prvý konštruktér Titanicu, Alexander Carlisle vymyslel nový systém lodných komôr, ktoré by boli v prípade zrážky hermeticky uzavreté (vodotesné) a Titanic sa mal stať nepotopiteľný (tie úvahy neboli prehnané, čomu sa budeme venovať neskôr). Vtedajšie britské predpisy povoľovali pri lodiach okolo 10 000 ton iba 16 záchranných člnov (pričom na záchranu kompletnej posádky Titanicu bol potrebný dvojnásobný počet). Na palubu Titanicu by sa však zmestilo až 64 záchranných člnov (teda štvornásobok!!!). Práve tento fakt stál za sporom medzi Lordom Pirriem a architektom Carlislom. Alexander Carlisle trval na vyššom počte záchranných člnov, ktorý by dokázal zachrániť celú posádku, naopak, Lord Pirrie požadoval iba 16 člnov (samotný Titanic, ktorý mal byť nepotopiteľný, považoval za záchranný čln a prehnaným počtom člnov na palube nechcel odradiť pasažierov, ktorý by tak mohli loď považovať za nedôveryhodnú). Po tomto spore Carlisle opustil spoločnosť a stavby Titanicu sa musel ujať niekto iný.

Novým konštruktérom Titanicu sa stal Thomas Andrews, postava, ktorú poznáme aj z najslávnejšieho filmu o Titanicu z roku 1997. Pirrie si ako správny pedant zakladal na efektívite práce, keď využil skúsenosti, ktoré nadobudol v USA (podobne, ako Tomáš Baťa). Na Titanicu sa pracovalo dňom i nocou, na tri pracovné zmeny. Keď sa v roku 1910 ukončili vonkajšie stavebné práce a Titanic bol spustený na vodu, v lodenici sa pracovalo už „len“6 dní v týždni. V nedeľu si mohli robotníci priviesť svoje rodiny, aby im ukázali svoju prácu. Od tejto chvíle prebiehali dokončovacie práce už na vode – okrem všetkých potrebných technických náležitosti, ktoré mali urobiť z kostry Titanicu zaoceánský parník, dizajnéri taktiež pripravovali veľkolepý interiér, najmä do kajút prvej triedy. Kapitánom lodí – Olympicu, aj Titanicu sa mal stať Edward Smith, ktorý bol najskúsenejším kapitánom vôbec. Panenská plavba Titanicu mala byť zavŕšením jeho kariéry. Avšak počas vyplávania zo Southamptonu sa Olympic zrazil s krížnikom Hawke a utrpel tak výrazné škody (nehrozilo jeho potopenie – zachránili ho práve vodotesné komory, ktorými sa spoločnosť WSL tak rada chválila). Za zrážku boli zodpovedný kapitán Smith, avšak spoločnosť WSL využila svoju vynikajúcu diplomaciu a kapitánovo meno očistila (a jemu tak nič nebránilo v tom, aby „zavŕšil“ svoju kariéru na Titanicu).

Thomas Andrews, architekt Titanicu

Thomas Andrews, architekt Titanicu

Negatívne znamenia pred prvou plavbou Titanicu však nemali konca. Dokončovacie práce trvali dlhšie ako sa čakalo a Lord Pirrie bol nútený presunúť premiéru Titanicu na apríl 1912. To sa takisto stalo lodi osudným, lebo v tom období na trase Southampton – New York stáli Titanicu v ceste nebezpečné ľadovce. Do záhuby sa však rútil aj samotný Pirrie. Kvôli jeho politickým ambíciam ho v Belfaste nenávideli a následne bol zo Severného Írska vyhnaný. To sa podpísalo pod jeho zdravotný stav. Ten mu neumožňoval sa zúčastniť na prvej plavby Titanicu, čo mu paradoxne zachránilo život. Pirrie poprosil konštruktéra Thomasa Andrewsa, aby počas plavby zaujal jeho miesto. Andrews tak zahynul na palube Titanicu vo svojich 39-tich rokoch. Po odchode Pirrieho z Belfastu sa z lodenice vytratil zmysel pre poriadok a prehĺbili sa spory medzi protestantmi a katolíkmi. Avšak Titanic bol slávnostne dokončený, keď sa ako o 1000 ton ťažší od svojej sestry Olympic stal najväčšou loďou na svete. Ľadovec, ktorý Titanic potopil bol však 6-krát väčší ako samotná loď. Titanic bol navrhnutý tak, aby sa udržal na hladine aj so štyrmi zaplavenými komorami (čo odpovedalo dovtedy najtragickejším námorným scenárom). Avšak, pri netypickej zrážke s ľadovcom sa poškodilo až šesť komôr.

Potopenie Titanicu a zaujímavé odhalenia

Titanic bola loď plná luxusu, avšak to platilo výlučne pre pasažierov prvej a čiastočne druhej triedy. Viac ako polovica pasažierov pritom cestovala treťou triedou a nemala tak prístup do vyšších palúb. Tretia trieda bola v najnižších miestach lode a tak sa nachádzalo najviac ľudí na najmenšom mieste (predstavte si tvar lode). Pritom títo zákazníci boli pre WSL kľúčoví – polovica ziskov plynula práve od nich.

Za ďalšie z temných znamení, ktoré mali predznamenať potopenie lode, bola aj kniha Titán, ktorá vyšla 10 rokov pred vyplávaním Titanicu a jej dej sa nápadne podobá na skazu veľkolepej lode. Loď z románu sa na Titanic podobala rozmermi, ale približne sedelo aj miesto, kde sa loď potopila a strana lode (pravobok), ktorou Titanic narazil do ľadovca. Nasledovalo ďalšie znamenie už počas samotnej panenskej plavby Titanicu, keď loď pri vyplávaní z prístavu v Southamptone skoro prišla ku kolízii s loďou New York. Kapitán Smith chcel prihliadajúcim divákom predviesť výkon Titanicu a tak poručil k vyššiemu výkonu. Majiteľa WSL, Bruca Ismaya to nepotešilo, zažíval déjà vu, keď sa len pred siedmimi mesiacmi podobným spôsobom zrazila sesterská loď Olympic a na veliteľskom mostíku bol práve kapitán Smith.

Keď už bol Titanic na mori, v lodnom sklade nastal požiar. Kuričom trvalo tri namáhavé dni, kým požiar uhasili. Thomas Andrews, architekt lode mal skontrolovať škody, najmä či požiar nepoznamenal lodné tesnenie. Okrem posádky o požiari nikto nevedel.

Pri samotnej zrážke sa údajne mala prejaviť ťažká manévrovateľnosť Titanicu. Loď mala na svoju veľkosť malé kormidlo a taktiež len tri lodné skrutky (s vyšším počtom skrutiek by sa dala ľahšie ovládať). Preto aj keď kapitán Smith v snahe vyhnúť sa ľadovcu prikázal na spätný chod, obrovská loď sa už nemohla ľadovcu vyhnúť (doteraz je otázne, či sa posádka mala o to vôbec snažiť – existuje dôvodný predpoklad, že čelná zrážka by Titanic nepotopila).

Titanic narazil na ľadovec 14. apríla, o 23:40. Ešte pred polnocou sa ľudia v spodnej palube buď topili, alebo už boli mŕtvi. 0:10 prijali telegrafisti odpoveď od neďalekej lode Frankfurt. Avšak to bola loď konkurenčnej spoločnosti a posádka Titanicu vtedy e

Hodnotenie
1/5 2/5 3/5 4/5 5/5
Počet hodnotení: 2


Anketa
Náhodné články z aktuálnej sekcie Náhodné videá z aktuálnej sekcie

    V danej kategórii sa nenachádzajú žiadne videá.

Komentáre

Páči sa vám autorov štýl písania, stotožňujete sa s jeho názorom alebo si myslíte, že sa na vec pozerá zo zlého uhla a niečo mu uniká? Zapojte sa do diskusie a vyjadrite svoj názor!

nebude uverejnený
Alebo sa prihláste »
Koľko je 1 plus dva?
Položky označené * sú povinné

V12 (Neregistrovaný užívateľ) 30.05.2016 09:50
V12

Vcera som videl spominany dokument Titanic - pripad uzavrety.
Zavery dokumentu su chybne. Skuseny namornik efekt fatamorgany na 100% pozna, takisto aj to, co ho sposobuje. Takze za situacie zrkadlovo pokojneho mora pri dramatickom poklese teploty vzduchu co su mimochodom zakladne podmienky vzniku fatamorgany so vsetkymi z toho vyplyvajucimi efektami bolo maximalne nezodpovedne pokracovat plnou rychlostou. Rychlost mala byt znizena na taku, pri ktorej lod najlepsie manevruje.
Popis kolizie je tiez chybny. Veliaci dostojnik vydal rozkaz Port around - obchvat vlavo, najprv lod zacne naplno zatacat dolava, kedze bod otacania sa lode je kdesi v jej 1/3 dlzky, v tejto faze manevru nie je mozne poskodenie jej prednej casti. Keby ale manever pokracoval, doslo by k poskodeniu zadnej casti. Preto druha cast manevru pozostava z prestavenia kormidla druhu stranu - teda naplno doprava. Nasledkom obratu vpravo sa k ladovcu zacala priblizovat prave predna cast lode. Presne tomuto zodpoveda aj poskodenie a nasledne prvotne zatopenie prednych komor trupu.
Velmi sporny je aj prikaz Plnou silou spat. Pricin spornosti je viacero - za 37 sekund nie je mozne zreverzovat stroje, plny spatny chod z plneho chodu vpred prakticky vzdy konci vaznym poskodenim pohonneho ustrojenstva lode, hlavne hriadelov. Ale teraz to podstatne - pri spatnom chode dramaticky poklesne tlak vody na kormidlo, co podstatne znizi schopnost zatacat. Neviem si predstavit skuseneho dostojnika, aby sa nevhodnym rozkazom do strojovne zbavil moznosti efektivne manevrovat. A nie som sam.
Dalsie chybne tvrdenie bolo o charaktere poskodenia - uz viacero expertov vypocitalo, ze celkova plocha trhliny mohla byt priblizne 1 meter stvorcovy. Co pri dlzke trhliny cca 100 metrov znamena jej sirku 1 cm - inymi slovami - jedna sa o rozostupenie, resp. popraskanie platov v dosledku vysokeho obsahu siry a fosforu, takze material vyrazne zkrehne. Toto konieckoncov dokazali aj testy vrubovej huzevnatosti vzorky materialu z trupu potopenej lode. Test Charpyho kladivom preukazal absolutne krehky lom vzorky ocele z trupu dlhodobo vystavenej teplote cca 4 stupne...
Takisto diskutabilne, ze Titanic bol velmi dobre ovladatelny. Je pravda, ze plocha kormidla zodpovedala beznemu pomeru voci bocnej ploche trupu. Problem bol ale v rychlosti natacania celeho kormidla. Pokial si dobre pamatam, bolo treba priblizne 30 sekund na vychylenie z centralnej polohy do polohy na stranu az k dorazu. Tu sa opat ukazala skusenost veliaceho dostojnika, ked prikazal zatocit vlavo - Titanic zatacal vlavo o cosi lepsie, ako vpravo. Tento fakt suvisi so zmyslom rotacie lodnych skrutiek.

Z uvedeneho vyplyva, ze dokument sa snazi predniest nejake tie udivujuce teorie, ale predklada ich nanajvys nevhodnym sposobom, ked sa snazi previest zodpovednost za katastrofu na prirodne podmienky a javy. Fakt, ze fatamorgana sopsobuje "zdihnutie" horizontu, co zabrani spozorovat ladovec proti hviezdnej oblohe nic nemeni na skutocnosti, ze tento jav bol namornikom uz vtedy dobre znamy a mali podla okamzitych podmienok prisposobit rychlost plavby prave tymto podmienkam. Radiove varovania Titanic dostal, merania teploty boli tiez velavravne, no reakcia ziadna. Preto je podla mna zodpovednost na veleni, ktore keby bolo zodpovednejsie, mohlo katastrofe zabranit.

Marek (Neregistrovaný užívateľ) 27.07.2015 03:47
Marek

Titanic sa stava len 3 roky

Marek (Neregistrovaný užívateľ) 27.07.2015 03:45
Marek

Ten komin nebol na okrasu tym sa vetralo. Lod nebola aklonena 80 stupnov ale len 45 stupnou

Jakub Nedoba 01.09.2013 10:55
Jakub Nedoba
Niky napísal:

Nechcem sa hádať, ale príkaz ako sa vyhnúť ľadovcu nevydal náhodou 1. dôstojník Murdoch? Doteraz som sa stretla s touto informáciou. Že v čase, kedy bol vydaný tento rozkaz kapitán ani nebol na mostíku. A nie, nepíšem na to na základe informácii filmu Camerona :).

Áno, ten príkaz vydal prvý dôstojník.

Niky (Neregistrovaný užívateľ) 27.08.2013 23:29
Niky
Jakub Nedoba napísal:

Aj ja som nad tym uvazoval, ale ako sa vravi: "Po bitke je kazdy general" :). Ak by Titanic narazil priamo, tak by sa nepotopil, avsak to vieme uz my, teraz. Kapitanovi neslo o to, aby sa lod nepotopila a skody boli tak minimalne. On sa chcel ladovcu vyhnut bez jedineho skrabanca. Tak narazil Titanic velmi netypicky, z boku, co dovtedy nemalo v namornych dejinach obdoby.

Nechcem sa hádať, ale príkaz ako sa vyhnúť ľadovcu nevydal náhodou 1. dôstojník Murdoch? Doteraz som sa stretla s touto informáciou. Že v čase, kedy bol vydaný tento rozkaz kapitán ani nebol na mostíku. A nie, nepíšem na to na základe informácii filmu Camerona :).

Rudolf Dovičín (Neregistrovaný užívateľ) 25.08.2013 02:39
Rudolf Dovičín
Jakub Nedoba napísal:

Simulácie pádov ľudí sa robili kombinovane s kaskadérmi a figurinam. Podla mojho nazoru na tu dobu (digitalne efekty neboli zdaleka na takej urovni ako teraz) to je spickovo nakruteny film.

Cray T3E z roku 1995 mal až 2176 procesorov a minimálne 0,5 TFlop/s.
V roku 1996 ASCI Red mal rekord 1,06 TFlop/s v MP LINPACK.
(Veď to mohli robiť aj inak a lepšie.)
Za tie desné peniaze je to odfláktnuté.

Jakub Nedoba 21.07.2013 00:08
Jakub Nedoba
jano napísal:

v titanicu "začínajúci" herec DiCaprio mal za sebou vtedy cca 10 ročnú kariéru.....

Napísal som "vtedy mladí herci" DiCaprio a Winslet a takisto, že boli neznámi (v porovnaní s tými hereckými esami, čo sa ponúkali). A to, že sa nemôžu pozerať na svoje "začiatočnícke chyby", povedali samotní hlavní predstavitelia v dokumente nakrútenom minulý rok. Holt, aj keď ma 21-ročný človek už 10 ročné herecké skúsenosti (väčšinou v reklamách, v divadle, resp. vo filme - avšak samé detské role), tak sa môže cítiť po prvý raz v hlavnej úlohe takého blockbusteru ako začiatočník ;)

jano (Neregistrovaný užívateľ) 20.07.2013 22:24
jano

v titanicu "začínajúci" herec DiCaprio mal za sebou vtedy cca 10 ročnú kariéru.....

Branodon (Neregistrovaný užívateľ) 20.07.2013 20:43
Branodon

To s tým "komínom na okrasu" som dofčul nevedel, afšak v onej tematike ani nie som doma. Fajn článok. Vďaka.

Jakub Nedoba 19.07.2013 23:42
Jakub Nedoba
Prezývka* napísal:

Podľa mňa za to mohol HAARP, farmalobby, nepriatelia slovenskej svojstojnosti a maďari.

Počas uhorkovej sezóny by sme mohli čítať aj články a nielen titulky (keďže diskusie sú k celým článkom) :-P

Prezývka* (Neregistrovaný užívateľ) 19.07.2013 23:21
Prezývka*

Podľa mňa za to mohol HAARP, farmalobby, nepriatelia slovenskej svojstojnosti a maďari.

Jakub Nedoba 19.07.2013 14:37
Jakub Nedoba

Na filme sa mi nepáčili úplne odfláknuté simulácie pády ľudí - bolo vidieť, že sú to figuríny. Žiadny pokus o animáciu. Za tú cenu to je hanba...

Simulácie pádov ľudí sa robili kombinovane s kaskadérmi a figurinam. Podla mojho nazoru na tu dobu (digitalne efekty neboli zdaleka na takej urovni ako teraz) to je spickovo nakruteny film.

Rudolf Dovičín (Neregistrovaný užívateľ) 19.07.2013 03:23
Rudolf Dovičín

Na filme sa mi nepáčili úplne odfláknuté simulácie pády ľudí - bolo vidieť, že sú to figuríny. Žiadny pokus o animáciu. Za tú cenu to je hanba...

Jakub Nedoba 18.07.2013 09:34
Jakub Nedoba
h4luz4k napísal:

Samozrejme je ale mozne, ze tie fatamorgany mohli mat nieco docinenia s narazom. Problemom bol ten stary kapitan, ktory uz aj predtym robil velke chyby. Mozno v pripade ineho kapitana by to bolo inac a do ladovca by radsej skusil narazit rovno ;)

Aj ja som nad tym uvazoval, ale ako sa vravi: "Po bitke je kazdy general" :). Ak by Titanic narazil priamo, tak by sa nepotopil, avsak to vieme uz my, teraz. Kapitanovi neslo o to, aby sa lod nepotopila a skody boli tak minimalne. On sa chcel ladovcu vyhnut bez jedineho skrabanca. Tak narazil Titanic velmi netypicky, z boku, co dovtedy nemalo v namornych dejinach obdoby.

Jakub Nedoba 18.07.2013 09:30
Jakub Nedoba
h4luz4k napísal:

Este jedna malickost, v pripade celeho Titanicu bol velmi casto oznacovany prave poistny podvod. Spolocnost WSL bola zadlzena a pomocou potopenia Olympicu (vyhlasujucu za Titanic) chceli ziskat naspat mnozstvo penazi za uzatvorenie vyhodnej poistky. Cize v tomto smere sa tu da uvazovat aj o cistom umysle.

Obe lode boli velmi podobne a dlho sa tato verzia povazovala za realnu. Avsak v roku 1985 bol vrak Titanicu objaveny a detailne preskumany, keď boli identifikovane odlisnosti medzi Olympicom a Titanicom (ako napr. lodne skrutky). Potopil sa naozaj Titanic. (Nehovoriac o tom, ze na palube Titanicu sa pocas tragedie nachadzal aj Bruce Ismay, majitel WSL. Urcite by pre poistny podvod neriskoval zivot.)

h4luz4k (Neregistrovaný užívateľ) 18.07.2013 09:21
h4luz4k

Este jedna malickost, v pripade celeho Titanicu bol velmi casto oznacovany prave poistny podvod. Spolocnost WSL bola zadlzena a pomocou potopenia Olympicu (vyhlasujucu za Titanic) chceli ziskat naspat mnozstvo penazi za uzatvorenie vyhodnej poistky. Cize v tomto smere sa tu da uvazovat aj o cistom umysle.

h4luz4k (Neregistrovaný užívateľ) 18.07.2013 09:17
h4luz4k

Samozrejme je ale mozne, ze tie fatamorgany mohli mat nieco docinenia s narazom. Problemom bol ten stary kapitan, ktory uz aj predtym robil velke chyby. Mozno v pripade ineho kapitana by to bolo inac a do ladovca by radsej skusil narazit rovno ;)

Prihlásenie
 
 
Reklama