22.11.2012

Niekedy postačí nevšímať si uštipačné poznámky a svetlo sveta uzrie naozaj prospešná vec. Študent priemyslového dizajnu Gerwin Hoogendoorn mal zdravú drzosť v ideálnom pomere so zdravým sedliackym rozumom. Vďaka nemu sa dnes po celom svete predávajú dáždniky, ktoré môžete nosiť aj v tom najextrémnejšom počasí bez obavy, že sa vám vo vetre prevrátia na opačnú stranu.

Trikrát a dosť

Prvé dochované záznamy o dáždnikoch sú 3400 staré a pochádzajú zo starovekého Egypta. Samozrejme v priebehu storočí sa „vyvíjali“ do podoby, v akej ich používame dnes. Za posledné desaťročia sme si akosi zvykli, že sa dáždniky v podstate nemenia a navonok vyzerajú všetky rovnako. Dnes to už nie je pravda.
Príbeh dáždnika s menom Senz začal na jeseň roku 2004. V tom čase bol Gerwin Hoogendoorn študentom holandského Industrial Design Engineering. „Bol čas začať so záverečnou absolventskou prácou,“ spomína po rokoch: „ Profesori nám nechali voľnú ruku, upozorňovali nás však na to, že ideálne je pracovať na projekte o niečom, čomu rozumieme, čo je našim hobby a podobne. Mojim hobby bol a je všeobecný dizajn. Nemal som špeciálne zameranie napríklad na automobily. Dizajn totižto ponúka obrovský priestor urobiť aj všedné veci lepšími.“
Jeseň 2004 zohrala svoju úlohu v projekte Senz aj tým, že bola veľmi sychravá a veterná. Aspoň v Holandsku. Gerwin zažil týždeň, v ktorom zničil tri dáždniky: „Bol som z toho chorý. Mizerné dáždniky sa mi vo vetre prevracali zvnútra von, lámali sa, proste hrôza. Tri dáždniky skončili v smetnom koši, no v mojej hlave sa zrodil nápad. Práve toto bol impulz venovať moju záverečnú absolventskú prácu dáždniku, ktorý by ľudia milovali, pretože by im nepripravoval takéto frustrujúce zážitky. Dáždniku s dizajnom, ktorý by ho nielen odlišoval od ostatných dáždnikov, ale ktorý by aj niečo vydržal.“
So svojimi plánmi sa zveril svojim vysokoškolským spolužiakom. Vyslúžil si však nechápavé pohľady a poznámky typu: „Človeče, predsa nechceš venovať rok života tak nudnému projektu?

Raketový nástup

Gerwin si však postavil hlavu a neustúpil. Do roka mal hotový celý podnikateľský zámer a aj prvý prototyp. Ten ušil na šijacom stroji svojej starej mamy. Prvé skúšky prototypu dopadli nad očakávania dobre a Gerwin neváhal kontaktovať najväčších európskych výrobcov dáždnikov, aby jeho projekt zastrešili: „Všetci do jedného ma odmietli, nikto neveril, že nové konštrukčné riešenie by mohlo byť lepšie, ako to ich. Rozhodol som sa teda urobiť všetko na vlastnú päsť.“

Gerard Kool a Philip Hess patrili k spolužiakom, ktorí spočiatku jeho projektu neverili. Gerwinova tvrdohlavosť a následné predvedenie prototypu nového dáždnika ich však presvedčila. Bez akýchkoľvek podnikateľských skúseností si spolu s ním prenajali malú kanceláriu doslova na zelenej lúke, kde chceli dotiahnuť podnikateľský zámer do konca. Dovtedy bezmenný dáždnik pomenovali obdobou anglického slova sense – Senz, aby ním vyjadrili to, že na rozdiel od tradičných typov dáždnikov má ten ich zmysel.
To sa už písal rok 2006: „Zohnali sme firmu, ktorá bola pre nás ochotná vyrobiť 10 000 kusov takýchto dáždnikov. Šli sme do toho s tak malou dušičkou, že menšia už nemôže byť. Ak by náš zámer nevyšiel, nedoplatili by sme sa.“ Vyrobilo sa teda desaťtisíc kusov dáždnika Sense a stal sa doslova zázrak: „Predali sme ich za deväť dní!“
Hovoriť v tomto prípade o zázraku je naozaj na mieste. Za deväť dní sa totiž stalo toľko udalostí, ktoré by v ináč potrebovali mesiace a roky na svoje uskutočnenie. Gerard Kool spomína: „ Neskutočne nám pomohli blogeri, domáce a zahraničné médiá a samozrejme priatelia na sociálnych sieťach. Písali o nás noviny na celom svete. Dáždnik sa začal páčiť. Vystupovali sme v televízií, odpovedali na otázky, vysvetľovali, ukazovali. Bol to neskutočný zážitok. Prvá várka sa vďaka tomuto naozaj predala za deväť dní. A nesmiem zabudnúť, že to bolo aj vďaka webovej stránke, propagujúcej naše dáždniky, o ktorej dovtedy nikto nepočul. Proste zázrak.“

Na začiatku bol teda nápad. Aj keď dotiahnuť myšlienku do konca stálo nemálo úsilia, stálo to všetko za to. Pritom podľa Gerwina na jeho dáždniku nie je nič zvláštne: “Len som do praxe uviedol zákony aerodynamiky.“ Vďaka tomu dokáže Senz vydržať nápor vetra viac, ako 100 km/h. Pri klasických dáždnikoch je to len cca 20 km/h. Senz sa pri nápore vetra dokáže sám natočiť do ideálnej pozície a nezničí sa. Že ste ho zatiaľ nevideli? Možno už čoskoro sa s ním budete stretávať denne počas sychravo –veterno-daždivých dní. Záujemcovia si ho môžu objednať napríklad TU Dáždniky Senz sa predávajú podľa konštrukcie a veľkosti v rozpätí 25 – 50 €.

Takto sa testujú dáždniky SENZ:

Foto: senzumbrellas.com, nobignames.com, seniola.de

Hodnotenie
1/5 2/5 3/5 4/5 5/5
Počet hodnotení: 1


Náhodné články z aktuálnej sekcie Náhodné videá z aktuálnej sekcie

    V danej kategórii sa nenachádzajú žiadne videá.

Komentáre

Páči sa vám autorov štýl písania, stotožňujete sa s jeho názorom alebo si myslíte, že sa na vec pozerá zo zlého uhla a niečo mu uniká? Zapojte sa do diskusie a vyjadrite svoj názor!

nebude uverejnený
Alebo sa prihláste »
Koľko je 1 plus dva?
Položky označené * sú povinné

aja (Neregistrovaný užívateľ) 23.11.2012 09:51
aja

Mám ho :) kúpila som pred mesiacom v Čechách za nekresťanských 1000 českých. ale neľutujem.

Prihlásenie
 
 
Reklama