Archív

Plechové vláčiky – návrat legendy

Generácia dnešných štyridsiatnikov si určite spomenie na časy minulé, kedy sa dali na našom trhu dostať za prijateľnú cenu modely vláčikov a železníc. Predaju vtedy kraľovala značka PIKO. Nejedno dieťa vtedy zo zatajeným dychom otváralo pod vianočným stromčekom krabicu s týmto názvom. A potom začala tá správna zábava. Vláčiky PIKO totiž neboli len pre malých, ale dokázali sa s nimi vyblázniť aj dospelí. Postupom času vytlačili tieto stavebnice z pultov predajní „modernejšie“ hračky. Zdalo sa, že plechovým vláčikom odzvonilo. Našťastie, nestalo sa tak.
7911364asr.jpg

Z histórie

Modely vlakov sú známe už oddávna. No v tom čase neslúžili na zábavu, ale na vedecké skúmanie. Už v roku 1784 vyrobil Wiliam Mudrock zmenšený model parnej lokomotívy, aby na ňom demonštroval jeho funkčnosť. O dvadsať rokov neskôr bola na svete prvá ozajstná parná lokomotíva. No ešte predtým, ako ju vyrobil anglický konštruktér Richard Threvitick, uzreli svetlo sveta 4 zmenšené modely. Až neskôr sa začali využívať modely vláčikov a železníc, ako hračky. Boli poháňané (ako ináč) parou. Modely boli efektné, no z hľadiska bezpečnosti predstavovali množstvo rizík. Rozpálené súčiastky a horúca para spôsobili množstvo úrazov detí. A tak vstúpili do hry Norimberskí hodinári, ktorý vymysleli pre tieto modely oveľa bezpečnejší pohon – podobný, aký používali v hodinách, pomocou kovového pera, ktoré sa natiahlo a potom vyvíjalo točivý moment za pomoci prevodov ozubených kolies. Neskôr sa tiež dostal do popredia zotrvačníkový pohon. Obidva tieto systémy pohonu mali za následok zmenšovanie modelov až na miniatúry. Zároveň sa znížila cena vláčikov a tak sa mohli stať dostupnými aj pre menej majetných ľudí. Koncom devätnásteho a začiatkom dvadsiateho storočia ich predaj prudko vzrástol. V prvých rokoch 20. storočia pribudli do bežnej železničnej prevádzky lokomotívy, poháňané elektrinou. Výrobcovia modelov železníc boli opatrní. Domnievali sa, že elektrina nie je štýlová a zostávali pri klasickom pohone. No možnosť využiť potenciál elektrickej energie (zrýchľovanie a spomaľovanie vláčikov, rozsvietenie semaforov a pod.) ich nakoniec presvedčil. Modelová železnica sa stala tým, čím je doteraz.
1816-1743.jpg

Najznámejší výrobcovia

Hornby – britská firma, ktorá vyrába modely vlakov dodnes. Okrem lokomotív a vagónov vyrába na želanie kompletné funkčné modelové železnice na mieru. Jej sídlo je v Liverpoole.
Märklin – nemecká spoločnosť, patriaca k špičke. Vyrábala jedny z technicky najdokonalejších modelov na svete. Lokomotívy neboli len precízne spracované, mali tiež vodoznak, manometer, imitáciu kúreniska a uhlia.
Baset – Lowke – legendárna firma z Britských ostrovov. Jej sídlo je v Northamptone. Jej modely dodnes patria k tomu najlepšiemu a zároveň aj najdrahšiemu na svete. Vláčiky sú absolútne verné svojim predlohám. Vyrábali sa ručne. Firma sa môže popýšiť najdlhšie vyrábaným sériovým modelom lokomotívy na svete. Model LMS 2-6-0 MOGUL sa vyrábal bez prerušenia 45 rokov.
Model LMS 2-6-0 MOGUL od firmy  Baset – Lowke *** Model LMS 2-6-0 MOGUL od firmy Baset – Lowke
ETS – *Electric Trains System* – firma zo susedných Čiech. Dokonale skombinovali tradičné plechové vláčiky s modernými riešeniami. Ich modely sú digitálne ovládané, vydávajú rôzne autentické zvuky, pískajú trúbia, svietia a podobne. Ich cena je však veľmi vysoká. Za niektoré modely zaplatíme viac, ako za ojazdené auto.
MERKUR – ďalšia firma z Čiech, ktorá okrem výroby polytechnických stavebníc zaradila do svojho výrobného portfólia kovové modely vlakov. Tie sa vyrábali od roku 1930 do roku 1968, kedy bola ich výroba zastavená. No od roku 2006 nástupnícka spoločnosť Merkur Toys vláčiky opäť vyrába.
6132-23879.jpg

PIKO

Vráťme sa opäť do čias socializmu a k obľúbenej východonemeckej značke. Piko, spolu s firmou Zeuke boli úspešným vývozcom modelov železníc. Samotná firma leží za hranicami Českej Republiky na opačnej strane podhoria Krušných hôr. Písal sa rok 1949, keď po prvýkrát uzrela svetlo sveta kompletná séria PIKO – Express. Odvtedy tu vyrobili nespočítateľné množstvo modelov a doplnkov k elektrickým železniciam. Značka PIKO sa stala v našich končinách legendou. Pred niekoľkými rokmi hrozil aj tejto firme zánik. Nostalgia Nemcov (a nielen ich), keď sa začali modely vytrácať z obchodných sietí, mala za následok zvýšený dopyt práve po výrobkoch firmy PIKO a tak, našťastie, firma prežila. A vyrába doteraz.
7703913tku.jpg

Kde kúpiť?

Na rozdiel od čias minulých sú modely železníc dosť nákladným koníčkom. No napriek tomu ich čaru podľahlo množstvo ľudí. Okrem kamenných obchodov s modelárskymi potrebami nájdete množstvo predajní aj na internete. K najznámejším patria : http://www.vlaciky.eu/ , http://shop.modelovazeleznica.sk/ , zo zahraničných http://www.piko-shop.de/ , www.vlakymodely.cz/ . Ďalej sa dajú modely zohnať v internetových aukciách, bazároch a na burzách. Za všetky spomeniem http://www.vlaky.net/online/burza/
[* youtube:loXQF6S2OMw *]

Prečo vláčiky?

Vláčiky sú jedinou hračkou, ktorá sa dá skompletizovať do dokonale fungujúceho systému na pomerne malej ploche. Modely áut a lietadiel si vyžadujú priestor (okrem autodráh, kde je priestor vyčlenený traťou). Vláčiky sa dajú jednoducho ovládať a modely železníc poskytujú nekonečné množstvo variant, pri ktorých vznikne malý železničný svet, v ktorom sa každý cíti, ako Gulliver medzi Liliputánmi. A tak si prídu na svoje deti aj dospelí. Aj zberatelia, ktorí si vymieňajú modely na rôznych burzách. Vláčiky sú proste fenomén, pomocou ktorého sa každý dokáže vrátiť do čias detstva a zažiť nefalšovanú radosť zo sledovania tak bežnej veci, akou je vlak.
kzm-prerov-363-009.jpg
V článku boli použité obrázky z : http://www.piko-shop.de/, http://www.anticsonline.co.uk , http://www.zelpage.cz