Túžba človeka lietať je stará, ako ľudstvo samo. Uplynuli však stovky rokov od čias bájneho Daidala, kým sa v roku 1891 podarilo Ottovi Lilenthalovi letieť na závesnom klzáku vlastnej konštrukcie. Potom udalosti nabrali rýchly spád. Keď o 70 rokov neskôr pokoril človek vesmír, ľudstvo bolo priam vo vytržení. Dnes už lietanie považujeme za samozrejmosť. Nevzrušuje nás, keď nám nad hlavou krúži človek na rogale. Túžba mať krídla však v nás pretrváva. Je síce pravda, že v týchto mesiacoch vrcholia prípravy na zimnú sezónu a športy s ňou súvisiace. Hobbyportal vás aj napriek tomu zoznámi s novým druhom vodného letného športu, ktorý má reálnu šancu stať sa adrenalínovým hitom budúceho leta. Zabudnite na vodné lyže, skútre, motorové člny – je tu Jetlev. Zariadenie, ktoré vás naučí lietať nad hladinou. Nepotrebujete krídla, ani vrtuľu. S Jetlev-flyerom lietate pomocou vody!
Môže za to James Bond
Vynálezcom lietajúceho stroja Jetlev (skratka Jet Levitation) je Číňan, žijúci v kanadskom Newfoundlande, menom Raymond Li: *„Ako štrnásťročný som videl bondovku s názvom Thunderball. James Bond v nej lietal na vznášadle, ktoré mal pripevnené na chrbte. Mnohé zariadenia zo starých sci-fi filmov dnes bežne používame, hoci v tej dobe sa zdalo nemožné, že ich dokáže človek vytvoriť. Preto som sa tešil, že Bondovo vznášadlo budem môcť po čase vyskúšať aj ja. Že ho niekto skonštruuje a bude sa dať normálne kúpiť. Uplynuli však roky a vznášadla som sa nedočkal. Tak som sa rozhodol, že si ho zostrojím sám.“* Prvý náčrt vznikol už v roku 2000. Raymond sebakriticky uznal, že nebude tak ľahké získať na lietajúci stroj patent a nemožné získať financie na jeho vývoj. Náčrt putoval do koša. *„Pripadal som si, ako Leonardo Da Vinci. Ten vo svojom živote namaľoval skice vznášadiel, no nikdy na nich nelietal,“* spomína Ray a dodáva: *“Myšlienka mi však zostala v hlave. Tej vízie som sa nemohol zbaviť. Na nápad pohonu pomocou vody som prišiel tak, ako sa hovorí o veľkých vynálezoch, úplne náhodne. Na internete kolovalo zábavné video s hasičom, ktorému sa zvrtla v rukách hadica, prúd vody narazil do zeme a vymrštil chlapa tri metre do vzduchu. Vtedy ma doslova osvietilo. Tlak vody je predsa oveľa účinnejší, ako tlak plynu. Vtedy som si povedal, že Jetlev dokončím, aj keby som mal ostať na úplnej mizine.“*
Ako to funguje?
Jetlev je zariadenie, skladajúce sa z niekoľkých častí. Ovládaciu časť má pilot pripevnenú popruhmi k telu. Konštrukcia je vyrobená najmä z odolných karbónových vlákien adonizovaného hliníka s teflonovou úpravou povrchu a nehrdzavej oceli. Na nej sú dve radiace páky, ktorými pilot riadi výšku a rýchlosť letu a dve trysky, ktoré pod silným tlakom vypúšťajú vodu. Konštrukcia je určená pre ľudí s výškou 150 – 200 cm a váhou do 150 kg. Nasávacia časť je tvorená štvortaktným výkonným motorom, ktorý pomocou širokej 10 metrov dlhej hadice privádza vodu pod tlakom k tryskám. Motor, slúžiaci, ako čerpadlo je umiestnený v motorovom uzavretom člne s otvorom na nasávanie vody. Hadica zároveň slúži, ako stabilizátor a tlmič vibrácií.
*** Čln s čerpadlom slúži zároveň na dopravu pilota po vodnej hladine
Technické parametre:
Jetpack: Ovládacia časť s nastaviteľným sedadlom a nastaviteľnou vzdialenosťou trysiek: 100 x 100 cm. Suchá hmotnosť 16 kg.
Rozmery lode s čerpadlom: Dĺžka 3,2 m. Výška lode s uzatvoreným poklopom: 75 cm. Hmotnosť lode: 280 kg
Výkon motora: 250 koní pri 6800 otáčkach
Rozmery hadice: 1000 cm dĺžka, 10 cm priemer
Maximálna rýchlosť letu (meraná pri zaťažení 100 kg pilotom): 47 km/h
Maximálna výška letu: vzhľadom na dĺžku hadice 8,5 m (výrobca uvádza skúšobný let aj 36 m nad vodnou hladinou)
Objem palivovej nádrže: 57 l
Dĺžka letu: 2h „na plný plyn“, alebo 3h pri cestovnej rýchlosti
10 rokov vývoja
V roku 2003 bola koncepcia Jetlevu hotová. Raymond mal šťastie, že s financovaním jeho projektu mu začali pomáhať dva významné inštitúty: NRC-IRAP ( Kanadská národná výskumná rada pre pomoc s výskumom a priemyselným programom) a NRC-IOT ( Institute Ocean Technology). Práca na vývoji začala na plné obrátky. V roku 2005 presídlil Jetlev Industries do Dania Beach, Kde Ray zamestnal niekoľkých inžinierov a pomaly začal pripravovať skúšobných pilotov na prvé lety. Prvý plne funkčný prototyp Jetlev bol dokončený v auguste 2008. No ešte ďalšie tri roky pracoval Ray a jeho tím na jeho vylepšení a zdokonalení. V roku 2011, po stovkách skúšobných letov, tisíckach hodín vývoja a nespočetnom množstve úprav bol pripravený model R200 Jetlev pre komerčnú výrobu. Významným posunom vpred bolo podpísanie zmluvy o výrobe Jetlev s nemeckou firmou MS Watersports GmbH. Tak sa celá výroba presunula na európsku pôdu. Jetlev – Flyer ešte pred uvedením na trh dostal certifikát, v ktorom je klasifikovaný, ako športový čln kategórie D. Znamená to, že ho môžu používať kdekoľvek, kde je povolená plavba motorových lodí.
Kúpiť, či nekúpiť?
Zbytočná otázka. Aspoň pre drvivú väčšinu Slovákov. Cena modelu JF220 zo sklenených vlákien je astronomických 79 900 € (bez DPH). Na kúpu modelu JF250 z uhlíkových vlákien je potrebné nasporiť si o niečo viac. Bez DPH stojí 99 900 €. *„Nebolo naším cieľom, aby si Jetlev kupovali ľudia v obchodoch. Aj keď pri jeho vývoji dbáme na maximálnu bezpečnosť, je potrebné zvládnuť prvé lety pod dohľadom skúseného inštruktora. Jeho využitie vidíme v letoviskách s vodnou plochou, kde by mohol zažiť boom a kde by si ho bežní smrteľníci mohli prenajímať tak, ako si prenajímajú motorové člny či skútre. Bude to úplne nová atrakcia, ktorej predpovedáme skvelú budúcnosť,“* Hovorí Raymond Li a dodáva: *„Objednávky sa nám však hrnú aj od jednotlivcov, hlavne z Blízkeho Východu a z Ruska.“* Či dorazila objednávka zo Slovenska nevieme. Ale nechajme sa prekvapiť.
[* youtube:gXEK6m4ZxNQ *]
Foto: www.besportier.com , www.jetlev-flyer.com , http://jetlev.com , http://tecnologiapontox.blogspot.com ,
http://uncrate.com
Zanechať odpoveď