Slováci ešte stále chodievajú do Poľska za potravinami, oblečením, nábytkom, ba i náhrobnými kameňmi. „Však to je lacnejšie“, vravia všetci… Ale určite? Rozhodne sa tieto výlety strávené hodinami nakupovania oplatia ľuďom, ktorí to majú k Poliakom na skok. No tí ostatní viac minú na benzíne či nafte a keď si doma zrátajú rozkotúľané eurá či zloté zistia, že keby skočili v svojom meste do nákupného centra, kde sa vždy aspoň v pár obchodoch vyskytnú výpredaje, že veru ani na tom tovare neušetrili. Často to vyjde ešte drahšie. No ak ide človek za cieleným kúskom a je výrečný „zjednávateľ“, to už je iná vec…
{{adsense}}
Najmä ľudia zo „starej školy“ radi trávia soboty v uličkách medzi stánkami so všakovakým sortimentom. Parkoviská cez víkendy praskajú vo švíkoch a kolóny niekedy už pár kilometrov pred cieľom pripomínajú otvorené hraničné priechody po páde komunizmu. Dá sa v podstate hovoriť o inej kultúre, mentalite, ba i mravoch. Ak vyjde počasie a ešte zostatok síl po nákupnej horúčke, príjemnou môže byť aj návšteva nejakých pamiatok či prírody vôkol.
Najčastejšie navštevovanými trhmi blízko pri slovensko-poľských hraniciach sú *Nový Targ, Poľský Těšín, Jablonka, Zakopané, Nový Sacz a Krosno*. Každý z nich býva otvorený v sobotu, niektoré i cez týždeň – najmä v stredu, záleží však od počasia a sezóny. Sobota vás však skoro nikdy neprekvapí. Sledovať sa oplatí aj dátumy štátnych sviatkov v Poľsku, aby ste sa zbytočne nepreviezli, no chtivý predavač, chce predávať predsa za každých okolností. Čiže takmer vždy sú trhy v sobotu plné ľudí.
Nový Targ
Vzdialený je zo Žiliny 140 km, z Popradu 65 km, z Námestova 60 km a z Bardejova 115 km.
Jablonka
Vzdialená je z Námestova 35 km, zo Žiliny 115 km, z Liptovského Mikuláša 75 km a z Kežmarku 80 km.
{{adsense}}
Zakopané
Vzdialené je z Námestova 55 km, z Kežmarku 57 km, z Brezna 145 km, z Liptovského Mikuláša 85 km a zo Žiliny 135 km.
Nový Sacz
Vzdialený je z Bardejova 60 km, z Kežmarku 75 km a z Liptovského Mikuláša 147 km a z Prešova 100 km.
Krosno
Vzdialené je zo Svidníka 53 km, z Košíc 140 km, z Prešova 105 km, z Liptovského Mikuláša 240 km.
{{adsense}}
Výhody nakupovania na poľských trhoch
Prieskumy dokazujú, že Slováci obľubujú nakupovať v Poľsku okrem výhodných cien, najmä kvôli tomu, že nemajú problém porozumieť poľštine a majú možnosť nakupovať v našej mene. Keby totiž mali chodiť na nákupy do Maďarska či rakúska, jazyková bariéra by pre mnohých mohla robiť značné problémy.
{{adsense}}
Nakupujúci taktiež uvádzajú za dôležité blízkosť, to je však u každého individuálne vzhľadom k bydlisku, a ešte vlastnosť akoby „zahraničného sveta“, ktorému však nemajú problém rozumieť.
Nevýhody nakupovania na poľských trhoch
Za najväčšie nevýhody pri nákupoch na trhoch Slováci považujú často špinavé a nehygienické prostredie, dlhé rady, preľudnenosť a tlačenice, ako aj minimálne možnosti reklamácie tovaru. Trpezlivosť je naozaj nutné pribaliť si so sebou, lebo keď vychytíte pekné počasie, víkend a „správnu hodinu“, kolóny pred trhmi, a aj potom z nich, vás pripravia o všetky ilúzie z nakupovania. Potom je už neskoro premýšľať na ubytovanie Tatry, ktorým ste chceli rodinu prekvapiť a zobrať ju na predĺžený víkend. Manželka zavelila „na trhy do Poľska“, tak sa treba usmievať… Nenecháte si predsa pokaziť rodinný výlet.
Čo kto nakupuje
Pracovníci Katedry manažmentu a marketingu Ekonomickej fakulty Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici skúmali okrem výhod a nevýhod poľských trhov podľa ich návštevníkov aj čo, ktoré vekové skupiny nakupujú najviac.
{{adsense}}
Zákazníci vo veku od 21 do30 rokov nakupujú vraj najviac elektroniku, oblečenie (nie je to síce Hoodboyz, ale kúsky z Poľska vždy boli, sú a budú výnimočnými kúskami), obuv a domáce doplnky ako záclony či koberce. Vo veku od 31 do 40 rokov oblečenie, obuv, potraviny a drogériu. Od 41 do 50 rokov odevy, drogériu a domáce doplnky ako nábytok, dáždniky a kuchynské potreby. A od 51 do 60 rokov najmä pochutiny, oblečenie a obuv. Treba však dodať, že ľudia nad 41 rokov uviedli, že oblečenie kupujú nie len pre seba, ale i svoje deti či vnúčatá.
Fantázii sa medze nekladú
Keď niekedy už ani tie ceny veľmi nepotešia, čo však nie je pravidlom, inak by ste nehľadali miesto na parkovanie aj hodinu, uznať sa predávajúcim Poliakom musí ich vynaliezavosť, chtivosť a chuť predávať. Totiž ešte stále dokážu šokovať rozloženými a postavenými kompletne zariadenými obývačkami či kuchyňami niekde pomaly na lúke medzi stovkami malých stánkov. Šokovať dokážu i tým, že vám predajú novučičké zimné pneumatiky za úžasnú cenu a až potom si uvedomíte, že v aute sedí vaša mama, sestra, žena a syn a každý si nakúpil požehnane, no Poliak vám ochotne pomôže všetky vaše nové pneumatiky natlačiť do auta, len aby ste ich samozrejme nevrátili. To, že vaša žena musí mať skrčenú hlavu pod strechou auta kvôli tomu, že sedí na pneumatike predsa nikomu nevadí. Sem-tam však i predavači dokážu zmiasť a zachovať sa „veľmi obchodnícky, najmä keď opantajú myseľ a kúpený kúsok, ktorý vám do neba vychválili, sa prejaví v tom správnom svetle až doma. Stať sa to však môže všade a preto sa treba „vytešovať“ aspoň z výletu a nových spomienok. Pozor však na dážď, ten by výletu rozhodne uštedril veľa spomienok, no tie by neboli veľmi usmievavé. Možno tak s odstupom času…
M. CH.