Spoločnosť Google je známa tým, že nespí na vavrínoch, naopak, obohacuje internetový svet o množstvo služieb a produktov. Tieto aplikácie navyše sústavne vylepšuje a preto sa takmer všetky nachádzajú v takzvanej „beta verzií“. Hobbyportal vás zoznámi s dvoma užitočnými nástrojmi, ktoré určite patria k tomu najzaujímavejšiemu od Google.
Google Trends
Pod týmto názvom sa skrýva služba, pomocou ktorej môžete zistiť záujem ľudí o určitý produkt a objem vyhľadávania kľúčových slov s týmto produktom súvisiacich. Na prvý pohľad nenápadná aplikácia vám pomôže nielen so správnym smerovaním vášho on-line biznisu, ale aj s výberom tých správnych kľúčových slov, pomocou ktorých sa dostanú návštevníci na vašu webovú stránku. Nielen odborníci vám potvrdia, že od správne zvolených kľúčových slov sa odvíja úspech či neúspech vašej webovej stránky. Ktoré ale tie správne slová sú? Na stránke Google Trends nájdete nástroj, ktorý vám ukáže trend vášho kľúčového slova. Služba zároveň umožní porovnať frekvenciu jednotlivých slov, značiek aj fráz. To všetko zadarmo.
Údaje používané službou Google Trends pre vyhodnocovanie obľúbenosti webov nepochádzajú iba z vyhľadávača, ale vznikajú kombinovaním dát z Google Analytics a dát od ďalších spoločností, zaoberajúcich sa monitoringom trhu. Údaje sa získavajú od miliónov užívateľov anonymne, neobsahujú žiadne identifikačné údaje a sú spracovávané počítačovým algoritmom. Miera popularity internetových stránok je sledovaná podľa počtu ich návštevníkov. Aplikácia však nezobrazuje reálne čísla, rozdiely medzi stránkami sú znázornené graficky.
Ukážme si fungovanie aplikácie na grafoch. Na stránke Google Trends do políčka vyhľadávača napíšeme kľúčové slovo, ktorého objem vyhľadávania chceme vedieť. Slov môžeme zadať viac. Podmienkou je oddeliť jednotlivé slová od seba čiarkou. Po kliknutí na Search Trends sa zobrazia výsledky. Hlavný graf znázorňuje ako sa v závislosti od času menilo vyhľadávanie daného výrazu. Pod týmto grafom sa nachádza doplnkový graf News reference volume. V ňom sa zobrazujú výsledky samostatne pre správy. Ak ste zadali viac slov a oddelili ste ich čiarkou, budú grafy farebne odlíšené. Vrcholy grafu sú označené písmenami abecedy. Tie podávajú pomocou legendy vedľa grafu informácie o tom, čo spôsobilo nárast záujmu o určitý produkt. To však nie je všetko. Na stránke sa vám pod grafmi zobrazí akýsi rebríček. V ňom sú zobrazené regióny, mestá aj jazyky, v rámci ktorých je zadaný výraz najviac vyhľadávaný. Rebríček v prípade zadania viacerých slov farebne odlíši porovnanie medzi nimi. Ak chcete mať výsledky len za určité obdobie a vo vami určenom regióne, môžete si ľahko zobrazené trendy obmedziť podľa vašich požiadaviek. Google Trends vám umožní analyzovať jednotlivé kľúčové slová podľa štátov aj podľa jednotlivých regiónov (krajov) daného štátu, podľa obdobia (30 dní, 12 mesiacov, určitý rok či celé obdobie) a zobrazí vám prvých 10 miest, v ktorých sa najviac vyhľadávalo kľúčové slovo. V Google Trends si môžete dať vyhodnotiť a zobraziť aj trendy návštevnosti. Pod logom nájdete okrem odkazu Searches aj odkaz Websites. Ten vás zoznámi s popularitou a návštevnosťou tej – ktorej webovej stránky v súvislosti s hľadaným výrazom. V tomto prípade však musíte zadať kľúčové slovo aj s doménou (napr. *xyz.sk*). Opäť sa vám zjaví známy graf, pod ktorým nájdete rebríčky zobrazujúce regióny a ďalšie dva, zobrazujúce podobné stránky a vyhľadávané výrazy, ktoré užívatelia tiež navštívili. Spoločnosť Google neprezradila, aké sú minimálne limity pre zaradenie do Google Trends, no menšie weby a hlavne blogy sa v štatistike nezobrazujú (na Slovensku sa tak nezobrazujú ani pomerne veľké weby). Zostáva nám len dúfať, že situácia sa zmení. Za zmienku však stojí aj to, že v Google Trends nie je možné vyhľadať hlavný portál Googlu – *google.com.* Odpoveď na otázku prečo spoločnosť nezahŕňa svoj vlastný web do hodnotenia zostáva len v rovine úvah.
Foto 1: Do vyhľadávača som zadal kľúčové slovo hobby a ako región som vybral Slovensko. Dominantný graf ukázal, že Slováci začali vyhľadávať slovo hobby oveľa viac od roku 2011, ako v predchádzajúcich rokoch – dúfam, že je to aj vďaka nášmu Hobbyportalu :). Na obrázku vidíme aj News reference volume, kde sa dozvieme, že v správach sa toto slovo vyskytovalo v hojnom počte už v roku 2008 a svoju úroveň si drží aj v nasledujúcich rokoch.
Foto 2: Pod grafom máme znázornené mestá (regióny), v ktorých ľudia zadávajú slovo hobby do vyhľadávačov najčastejšie. Suverénne vedie mesto Zvolen, čomu som obzvlášť rád, pretože žijem v jeho blízkosti. Napravo vidíme, že výraz hobby sa vyhľadáva najčastejšie v súvislosti s maďarskou či českou jazykovou mutáciou webu. Naša krajina je na štvrtom mieste.
Foto 3: Tento krát som vyhľadával dve slová a región som neobmedzoval. Vybral som si dve súťaže, známe aj z vysielania v našich končinách – Talent a Hlas. Vidíme, že záujem o Talent nastal v roku 2009 vďaka fenomenálnemu výkonu Susan Boyle v Britain´s Got Talent. No zároveň vidíme aj to, že v súčasnosti vyhráva vo vyhľadávaní The Voice, čiže „materský projekt“ Hlasu Československa. Podobne je na tom aj graf News reference volume.
Google Insight for Search
Zjednodušene by sa dalo povedať, že nástroj Google Insight for Search je akýmsi doplnkom Google Trends. V skutočnosti je to samostatná aplikácia, no práve v súčinnosti s Google Trends sa naplno prejaví jej význam. Google Insight for Search vám pomôže optimalizovať vaše webové stránky podobne, ako Google Trends, navyše vám po zadaní kľúčového slova prinesie aj najčastejšie slovné spojenia, ktoré sú so zadaným slovom príbuzné. Aj v tomto prípade sa objaví na stránke graf a k nemu ešte mapka s vyznačenými regiónmi, v ktorých sa kľúčové slovo a jeho spojenia vyhľadávajú najčastejšie. Takto získate neoceniteľnú pomoc, ktorú môžete efektívne využiť vo svoj prospech pri tvorbe vašich stránok a vášho on-line biznisu.
Ako názornú ukážku som zadal do vyhľadávača slovo dovolenka. Aplikácia zobrazila najčastejšie slovné spojenia, z ktorých vyplýva, že Slováci najčastejšie vyhľadávajú dovolenku v Chorvátsku a toto slovné spojenie zadávajú aj do vyhľadávača.
Podľa prieskumov drvivá väčšina Slovákov využíva Google len ako bežný vyhľadávač. Dúfam, že sme vás presvedčili, že vďaka vývojárom má skvelý potenciál aj pri iných činnostiach.
Zanechať odpoveď