Niekedy postačí nevšímať si uštipačné poznámky a svetlo sveta uzrie naozaj prospešná vec. Študent priemyslového dizajnu Gerwin Hoogendoorn mal zdravú drzosť v ideálnom pomere so zdravým sedliackym rozumom. Vďaka nemu sa dnes po celom svete predávajú dáždniky, ktoré môžete nosiť aj v tom najextrémnejšom počasí bez obavy, že sa vám vo vetre prevrátia na opačnú stranu.
Trikrát a dosť
Prvé dochované záznamy o dáždnikoch sú 3400 staré a pochádzajú zo starovekého Egypta. Samozrejme v priebehu storočí sa „vyvíjali“ do podoby, v akej ich používame dnes. Za posledné desaťročia sme si akosi zvykli, že sa dáždniky v podstate nemenia a navonok vyzerajú všetky rovnako. Dnes to už nie je pravda.
Príbeh dáždnika s menom Senz začal na jeseň roku 2004. V tom čase bol Gerwin Hoogendoorn študentom holandského Industrial Design Engineering. *„Bol čas začať so záverečnou absolventskou prácou,“* spomína po rokoch: *„ Profesori nám nechali voľnú ruku, upozorňovali nás však na to, že ideálne je pracovať na projekte o niečom, čomu rozumieme, čo je našim hobby a podobne. Mojim hobby bol a je všeobecný dizajn. Nemal som špeciálne zameranie napríklad na automobily. Dizajn totižto ponúka obrovský priestor urobiť aj všedné veci lepšími.“*
Jeseň 2004 zohrala svoju úlohu v projekte Senz aj tým, že bola veľmi sychravá a veterná. Aspoň v Holandsku. Gerwin zažil týždeň, v ktorom zničil tri dáždniky: *„Bol som z toho chorý. Mizerné dáždniky sa mi vo vetre prevracali zvnútra von, lámali sa, proste hrôza. Tri dáždniky skončili v smetnom koši, no v mojej hlave sa zrodil nápad. Práve toto bol impulz venovať moju záverečnú absolventskú prácu dáždniku, ktorý by ľudia milovali, pretože by im nepripravoval takéto frustrujúce zážitky. Dáždniku s dizajnom, ktorý by ho nielen odlišoval od ostatných dáždnikov, ale ktorý by aj niečo vydržal.“*
So svojimi plánmi sa zveril svojim vysokoškolským spolužiakom. Vyslúžil si však nechápavé pohľady a poznámky typu: *„Človeče, predsa nechceš venovať rok života tak nudnému projektu?*
Raketový nástup
Gerwin si však postavil hlavu a neustúpil. Do roka mal hotový celý podnikateľský zámer a aj prvý prototyp. Ten ušil na šijacom stroji svojej starej mamy. Prvé skúšky prototypu dopadli nad očakávania dobre a Gerwin neváhal kontaktovať najväčších európskych výrobcov dáždnikov, aby jeho projekt zastrešili: *„Všetci do jedného ma odmietli, nikto neveril, že nové konštrukčné riešenie by mohlo byť lepšie, ako to ich. Rozhodol som sa teda urobiť všetko na vlastnú päsť.“*
Gerard Kool a Philip Hess patrili k spolužiakom, ktorí spočiatku jeho projektu neverili. Gerwinova tvrdohlavosť a následné predvedenie prototypu nového dáždnika ich však presvedčila. Bez akýchkoľvek podnikateľských skúseností si spolu s ním prenajali malú kanceláriu doslova na zelenej lúke, kde chceli dotiahnuť podnikateľský zámer do konca. Dovtedy bezmenný dáždnik pomenovali obdobou anglického slova sense – Senz, aby ním vyjadrili to, že na rozdiel od tradičných typov dáždnikov má ten ich zmysel.
To sa už písal rok 2006: *„Zohnali sme firmu, ktorá bola pre nás ochotná vyrobiť 10 000 kusov takýchto dáždnikov. Šli sme do toho s tak malou dušičkou, že menšia už nemôže byť. Ak by náš zámer nevyšiel, nedoplatili by sme sa.“* Vyrobilo sa teda desaťtisíc kusov dáždnika Sense a stal sa doslova zázrak: „Predali sme ich za deväť dní!“
Hovoriť v tomto prípade o zázraku je naozaj na mieste. Za deväť dní sa totiž stalo toľko udalostí, ktoré by v ináč potrebovali mesiace a roky na svoje uskutočnenie. Gerard Kool spomína: *„ Neskutočne nám pomohli blogeri, domáce a zahraničné médiá a samozrejme priatelia na sociálnych sieťach. Písali o nás noviny na celom svete. Dáždnik sa začal páčiť. Vystupovali sme v televízií, odpovedali na otázky, vysvetľovali, ukazovali. Bol to neskutočný zážitok. Prvá várka sa vďaka tomuto naozaj predala za deväť dní. A nesmiem zabudnúť, že to bolo aj vďaka webovej stránke, propagujúcej naše dáždniky, o ktorej dovtedy nikto nepočul. Proste zázrak.“*
Na začiatku bol teda nápad. Aj keď dotiahnuť myšlienku do konca stálo nemálo úsilia, stálo to všetko za to. Pritom podľa Gerwina na jeho dáždniku nie je nič zvláštne: *“Len som do praxe uviedol zákony aerodynamiky.“* Vďaka tomu dokáže Senz vydržať nápor vetra viac, ako 100 km/h. Pri klasických dáždnikoch je to len cca 20 km/h. Senz sa pri nápore vetra dokáže sám natočiť do ideálnej pozície a nezničí sa. Že ste ho zatiaľ nevideli? Možno už čoskoro sa s ním budete stretávať denne počas sychravo –veterno-daždivých dní. Záujemcovia si ho môžu objednať napríklad TU Dáždniky Senz sa predávajú podľa konštrukcie a veľkosti v rozpätí 25 – 50 €.
Takto sa testujú dáždniky SENZ:
[* youtube:hFzOwq5PldQ *]
Foto: senzumbrellas.com, nobignames.com, seniola.de
Zanechať odpoveď