Archív

Zippo – kultový zapaľovač má 80 rokov

Zberateľstvo je nádherný koníček, spočívajúci v získavaní špecifického druhu predmetov a ich uchovávaní v zbierke. Nemalú časť medzi ľuďmi s týmto hobby tvorí skupina, ktorá vlastní najrôznejšie druhy zapaľovačov. Platí však pravidlo – kto nemá v zbierke originálny zapaľovač Zippo, nie je zberateľ. V dnešnom príspevku sa pozrieme na to, prečo je práve Zippo legendou. A prečo sa hovorí, že má dušu.

Všetko dobré začína náhodou

Toto tvrdenie spolu s ďalším – z maličkostí sa niekedy stanú veľké veci – je akoby ušité práve pre nenápadnú plechovú škatuľku. Ktovie, akým smerom by sa uberal život nadaného Američana George G. Blaisdella (1895 – 1978), keby sa jedného večera nezúčastnil jednej prestížnej spoločenskej akcie v Country Clube Bradford v Pensylvánií. Keďže v sále bolo dosť dusno, vyšiel na čerstvý vzduch a tam stretol gentlemana v perfektne ušitom obleku, ktorý si zapaľoval cigaretu. To bol okamih, ktorý zmenil Georgeov život.
Zdalo sa mu totiž komické, že muž v perfektnom obleku a s vyberanými spôsobmi si zapaľuje cigaretu nevzhľadným zapaľovačom, ktorý bol aj v našich končinách známy pod názvom *„rakušák“*. Bola to obyčajná nepraktická škatuľka z mosadze s uzatvárateľným vekom, pri ktorej ste na zapálenie potrebovali obidve ruky. Zapaľovač sa k pánovi v dokonalom obleku absolútne nehodil. Prostoreký George k nemu pristúpi s otázkou: *“Prečo si nekúpite zapaľovač, ktorý má väčší štýl?“* Muž odpovie dvoma slovami: *„Vždy funguje.“* Táto veta sa neskôr stane heslom Blaisdellovej firmy.

George G. Blaisdell - muž, ktorý založil impérium Zippo *** George G. Blaisdell – muž, ktorý založil impérium Zippo

Doživotná záruka

Príhoda so zapaľovačom začala Blaisdellovi vŕtať v hlave. Nedala mu spávať. Mysľou sa mu preháňa myšlienka stvoriť zapaľovač, ktorý by bol spoľahlivý a obľúbený. V roku 1932 si prenajme priestor nad autodielňou za 10 dolárov na mesiac a začne tvoriť. Vzal to najlepšie z „rakušáka“ – typický komín pre knôt, ktorý chránil plameň aj v nepriaznivých podmienkach, kovový obal a spoľahlivosť. To všetko doplnil vlastnými nápadmi. Veko nebolo skladacie, ale odklápacie, obal mal jedinečný vzhľad. Navyše ponúkol zákazníkom niečo, čo v tom čase ponúkal málokto. Doživotnú záruku. Tak položil základy legendy, ktorá neskôr dobyla svet. Názov je skomoleninou anglického *zipper* – čiže zips: *„Jednoducho to bolo slovo, ktoré pekne znelo. Ja som si len pohral s písmenami,“* priznal neskôr George. Prvý ozajstný zapaľovač Zippo bol vyrobený v roku 1933. Cena za kus: 1,95 dolára. Na to, že v tej dobe bola kríza to bolo veľa, no pri garancií doživotnej záruky sa kúpa naozaj oplatila. Reklamu naň pritom suploval výrok: *„Kým ho nevyhodíte, vždy vám ho opravíme. Zadarmo.“*

zippo-373x436.jpg

Zippo ovplyvní svet vďaka vojne

Viete čo majú spoločné zips a Zippo? Okrem podobných názvov aj fakt, že slávu získali vďaka druhej svetovej vojne. Tá vypukla len pár rokov po uvedení zapaľovača na trh. Kým zips začali všívať do leteckých búnd a kombinéz, zapaľovač sa stal neoddeliteľnou súčasťou pešiakov.
*„Aj keď idem údolím smrti, nebudem sa báť, pretože ja som ten najväčší bastard v údolí.“* Tieto slová vyryl do strieborného obalu neznámy vojak, ktorý stratil vieru a nádej, že sa niekedy vráti domov. z bojiska. Dodnes existujú legendy o zázračnom zapaľovači, čo v náprsnom vrecku zastavil nepriateľskú guľku, ktorá by ináč skončila priamo vo vojakovom srdci. Ešte skôr, ako sa Zippo dostal do armády, vo veľkom ho objednávali firmy, športové tímy, bary, galérie, univerzity. To všetko kvôli Blaisdellovej myšlienke o tom, že zapaľovač by mal mať dušu. Myslel tým rôzne logá, potlače a rytiny. A potom príde II. svetová vojna a celá výroba sa zameria na armádu. Geniálny ťah. Kým mladí chlapci vyrazia na front, skoro každý si kúpi Zippo. Najlepšie v matnom prevedení, aby neodrážal slnko a nedal šancu nepriateľovi spozorovať vojaka.

Povinná výbava amerického vojaka spočívala vo výstroji, výzbroji a ... plechovej škatuľke zapaľovača Zippo *** Povinná výbava amerického vojaka spočívala vo výstroji, výzbroji a … plechovej škatuľke zapaľovača Zippo

Všetci prekvapivo zistia, že Zippo je naozaj nezničiteľný a funguje v každom počasí. Nevadí mu piesok, vlhkosť ani priamy dážď. Tak sa zrodí kultová legenda. Tá samozrejme zasiahne aj civilný život. V 50. rokoch platí rovnica, že ten, kto nemá Zippo, ako keby spadol z Mesiaca. Celé generácie považujú za jednu z najpotrebnejších vecí v svojom živote vedieť škrtnúť zapaľovačom dvoma pohybmi o rifle. Po mierových rokoch vypukne ďalšia vojna. Vietnam. Peklo na zemi. Vojaci si pred odchodom dávajú vyryť do svojich zapaľovačov posolstvo, aby v prípade ich smrti vedeli ostatní o ich postoji k vojne: *„My neochotní nedobrovoľne podstupujeme výcvik od nekompetentných, aby sme splnili nemožné pre nevďačných.“* Takýmito výrokmi sa obaly len tak hemžia a zapaľovač sa razom stane symbolom vzdoru. Vzdoru proti systému.

Originálne zapaľovače vojakov z Vietnamskej vojny s vygravírovanými posolstvami majú dnes pre zberateľov cenu zlata *** Originálne zapaľovače vojakov z Vietnamskej vojny s vygravírovanými posolstvami majú dnes pre zberateľov cenu zlata

Pán Blaisdell umrel 3. októbra 1978. Podnik zdedili jeho obidve dcéry a v budovaní impéria si počínali veľmi dobre. V 80. rokoch Zippo výrazne rozšíril marketing a predaj do zámoria, v dôsledku čoho sa dnes zapaľovače predávajú v 160 krajinách sveta. George B. Duke je vnukom George G. Blaisdela. Zároveň je jediným dnešným majiteľom a predsedom predstavenstva spoločnosti Zippo. V roku 1997 bolo slávnostne otvorené v USA netradičné múzeum, kde sa môžete stretnúť s kompletnou históriou spoločnosti a s tisíckami modelov Zippo. Jeho súčasťou je „klinika“, v ktorej vám opravia váš zapaľovač úplne zadarmo.

Ani v súčasnosti sa v podstate nič nezmenilo. Ak by ste hľadali medzi americkými vojakmi v Iráku, Afganistane či Lýbií iný zapaľovač, ako Zippo, zrejme by ste nepochodili. Obľúbený je na celom svete. Ako veľmi? Nuž, vlani sa predal 500 miliónty kus. Navzdory modernej technike a všemožným vylepšeniam sa nikdy neobjavilo nič, čo by mohlo ohroziť suverénnu pozíciu kovového zapaľovača Zippo. Stali sa nielen poznávacím znamením motocyklových nadšencov Harley Davidson, ale aj rôznych hudobných skupín, spevákov či filmových hercov. Ich zberatelia sa združujú do klubov, kde si vymieňajú skúsenosti, sledujú najnovšie trendy v gravírovacích technikách a predvádzajú triky, ktoré sa dajú s týmto zapaľovačom robiť tak, ako napríklad na tomto videu:
[* youtube:ZOHwjDzUDnE *]
Ak vám teda bude niekto tvrdiť, že zbiera zapaľovače a vo svojej zbierke nebude mať Zippo, tak verte, že nie je zberateľ.

Foto: warhistory.livejournal.com , ebay.com, qnm.it