Počas surfovania po internete možno natrafíte na fanúšikovské stránky takzvaných „Body Doubles“. Ak nechcete prísť o ilúzie o vašich filmových idoloch, neklikajte a neotvárajte ich. Vlastne, nečítajte ani tento príspevok. Body Doubles je totiž názov pre hercov – nehercov, ktorých hlavnou úlohou je záskok hlavných postáv vo filmových scénach, kvôli ktorým sú tieto snímky prístupné od 15 +.
Trochu histórie nezaškodí
Filmový priemysel je plný celebrít, ktoré vedia dokonale hrať svoje postavy. Problém však nastane, ak film zahŕňa scény, kde by boli aj tí najlepší herci nesvoji, až bezradní. Vtedy nastupuje zvláštna kategória kaskadérov, alebo lepšie povedané dvojníkov, ktorí zastupujú hviezdy v scénach, kde síce nejde o život, ale sú náročné na celkové zvládnutie. Hovoríme im Body Doubles preto, lebo ich telá, alebo časti tiel nahrádzajú skutočných hercov v scénach, kde je potrebné perfektne tancovať, hrať na klavíri, lyžovať, plávať a povedzme si otvorene – vyzliekať sa do naha.
Kedysi sa o nich takmer nehovorilo. Prelom nastal po natočení filmu Pretty Woman, v hlavnej úlohe s očarujúcou Juliou Roberts. Scéna, kedy sa jej krásne telo prevaľuje v posteli a kamera detailne zaberá štíhle nohy cez brucho až k ruke, ktorá pomaly zaklapne zvoniaci budík vyvolala hlavne v pánskych diváckych kruhoch búrlivú odozvu. Problém však bol, že telo v zábere Julií vôbec nepatrilo a spomínanú scénu za ňu nakrútila o 5 rokov staršia Shelley Michelle. Táto informácia obletela svet a okrem negatívnych reakcií sa postarala o zviditeľnenie doposiaľ prehliadanej profesie Body Doubles. Zakrátko na to v roku 1993 vyšiel v LA Times článok, ktorý zobral divákom ilúzie o dokonalých telách celebrít nadobro. Dozvedeli sa, že dvojníci zaskakovali hercov už dávno a aj to, že v erotickej scéne filmu Absolvent, kde pani Robinsonová zvádza mladučkého Dustina Hoffmana nepatrili prsia a telo v tejto scéne Anne Bancroft, v snímke Coming Home neuvideli nahé telo Jane Fond pri milovaní s Jonom Voightom, že v bondovke Dressed to Kill nemali možnosť zhliadnuť prsia ani zadok Angie Dickinson a ani nahá Anne Archer v Body of Evidence nebola nahá Anne Archer tak, ako si to mysleli. Tento fakt nevyvolal však len sklamanie. Naopak. Diváci a fanúšikovia sa začali zaujímať práve o dvojníčky, ktoré tieto scény nakrúcali. Začali vznikať ich fankluby a vďaka nástupu internetu sa Shelley Michelle a mnohé jej kolegyne stali slávnymi.
*** Shelley Michelle, resp. jej nohy si zahrali vo filme Pretty Woman
Nikto nie je dokonalý
Marcus Fleur, jeden z filmových historikov a kritikov v rozhovore pre časopis Movie povedal: *„ Niet sa čo čudovať. Éra natáčania filmov „po starom“ sa musela skončiť. Preč sú doby, keď Fred Astaire, Gene Kelly, Audrey Hepburn, Judy Garland, Liza Minnelli, Clark Gable či Barbra Streissand spievali, tancovali aj hrali v svojich úlohách. Dnes sú na takéto veci dvojníci. Čo sa týka nahoty, v prvom rade musíme priznať, že takmer vždy ide o peniaze. Každá dnešná hviezda má totiž pre zobrazenie nahoty v zmluve s producentmi filmu rozsiahle dodatky. Tie presne hovoria, ktoré časti tela a akým spôsobom môžu byť v snímke odhalené. Ak chce režisér viac, musí priplatiť. A nemalé peniaze. Alebo si najať Body Double. Väčšinou vyhrá druhá možnosť.“*
Existuje však aj kategória hercov s prirodzeným ostychom, ktorí by v živote nezobrali úlohu s eroticky nabitou scénou a svoje telo si prísne strážia. Z tých nových k nim patrí Mila Kunis (1983). Tá sa mala ukázať nahá vo filme Friends With Benefits. Priebeh natáčania okomentovala Mila slovami: *„Vyzliecť sa pred Justinom Timberlakeom mi nerobilo problém. Nemávam problémy so sebavedomím a so svojim telom som maximálne spokojná. Keď sa však na mňa upierali zraky všetkých členov štábu a pomyslela som si na to, že ma takto uvidí celý svet, nič príjemné to nebolo.“* A tak musel prísť na rad konkurz, na ktorý Mila dodnes s úsmevom spomína: *„Všetky krásky nám museli ukázať svoje nahé zadky. Vyberali sme ten, ktorý sa môjmu podobal najviac.“* To isté platí aj pre film Kopačky. Fotografia Mily Kunis hore bez, ktorá sa mihne vo filme bola vyrobená v Photoshope. Podobný zážitok, ako Mila mala aj herečka Vera Farmiga, ktorej horúce scény s Georgom Clooneym vo filme Up in the Air vyzerali naozaj horúco, ale:* „Bože, ktorá z nás by nechcela skončiť v posteli s George Clooneym? A práve ja som mala smolu. Bola som krátko po pôrode a moje prsia vyzerali, ako dva veľké sáčky s materským mliekom. Snáď nabudúce…“* smeje sa.
*** Mila Kunis
Často sa však stáva, že sa s požiadavkou na Body Double vytasí samotný režisér. Opäť hovorí Marcus Fleur: *„Každý chce robiť dokonalý film. Vysoké rozlíšenie snímok však v súčasnosti ukáže každý detail. Niekedy k použitiu Body Double stačí maličkosť. Napríklad, že herečka v hlavnej úlohe má na opálenom tele biele miesta od bikín. Potom je tu fakt, že všetci starneme. V určitom veku aj na modelkovskej postave nastúpi celulitída, ochabne zadok aj prsia. To všetko sú detaily, ktoré si divák všíma. Body Doubles však nemusia zaskakovať len za hviezdy. Jane Mixton je pomerne neznáma herečka, ktorá však má výrazný talent. Zatiaľ hrá len v béčkových filmoch, no ani tam sa človek samozrejme nahote a nahým scénam nevyhne. Možno sa po zhliadnutí filmu Boo diváci pýtali, načo za ňu zaskakovala Body Double, keď telo tejto herečky je priam dokonalé. Odpoveď je jednoduchá. Zaskakovala len v jedinej scéne, v ktorej Jane vystupuje z bazéna a vidno jej iba chrbát a to všetko len preto, že Jane má po operácií chrbtice na ňom malú jazvu. Ostatné erotické scény si zahrala sama.“*
Keď zostane Body Double na ocot
*** Julie Strain – nevyužitá dvojníčka Geeny Davis
Zohnať dvojníčku pre Geenu Davis bolo kvôli jej výške vždy problémom. Keď sa v roku 1991 nakrúcala úspešná snímka Thelma a Luise bolo naozaj nutné nájsť ju kvôli erotickej scéne, ktorú Geena v zmluve zamietla. Po dlhšom čase sa to podarilo. Dublérka Julie Strain bola dostatočne vysoká, o šesť rokov mladšia mala skvelú postavu. Nakrúcať horúce scény pre ňu nebol problém. No aj tak sa k filmovaniu nedostala: *„Zaplatili mi, ale nevyužili ma,“* spomína kráľovná amerických béčkových erotických filmov. Prečo sa tak stalo? Geene sa nakrúcanie erotickej scény natoľko zapáčilo, že náhradu za seba odmietla a natočila si ju sama. Bodaj by nie, keď partnerom v tejto scéne bol vtedy ešte málo známy mladý herec menom Brad Pitt.
A čo muži ?
Napriek tomu, že v úlohe mužského dvojníka si najčastejšie predstavujeme naozajstného kaskadéra, ktorý zaskočí v nebezpečných scénach za herca, vyskytujú sa Body Doubles aj pri nich. Mnohí z nás si pamätajú scénu z filmu Robin Hood, kedy sa Kevin Costner kúpe nahý pod vodopádom. V tejto scéne si jeho zadok „zahral“ Mark Thomason. Je to zvláštne, pretože Costnerov zadok už mohli diváci vidieť nakrátko v snímke Tanec s vlkmi. Vysvitlo však, že v Robinovi Hoodovi vyšlo použitie Marka Thomasona v tejto scéne oveľa lacnejšie.
V rozporuplnom a šokujúcom filme Antikrist hral síce Willem Dafoe presvedčivo, až psychopaticky,režisér sa však v horúcich sexuálnych scénach rozhodol kvôli vierohodnosti nechať ho zastúpiť. Kvôli týmto scénam dokonca oslovil Horsta Barona, známeho pornoherca. A ten neodmietol.
Owen Wilson dodnes spomína na natáčanie filmu You, Me and Dupree: *„Režisér sa proste rozhodol nepoužiť môj zadok. Naozaj neviem prečo?“* dodáva s úsmevom.
*** Owen Wilson volal svojho „zadkového“ dvojníka Butt Double
Najslávnejšie dvojníčky
Alisa Hensley. Modrooká trénerka a kaskadérka sa môže pochváliť záskokom za mnohé hviezdy. Ak sa vám páčilo odhalené telo Cameron Diaz, Nicole Kidman či Charlize Theron verte, že ste videli Alisu.
Kate Clark. Tmavovláska, obľúbená pre jej príjemnú povahu aj medzi hercami. Niekoľkokrát nahradila v horúcich scénach telo Angeliny Jolie, ktorá síce už dokázala, že s nahotou vo filme nemá problém, no ak ide o zadok, rada sa nechá zastúpiť: *„Mám ho taký…neforemný. Vôbec sa nehodí k mojej postave,“* priznáva Angelina. Služby Kate Clarkovej, resp. jej telo si vypožičala tiež Kate Beckingsdale vo filme Motel smrti a mnohé iné hviezdy.
Catherine Bell . Z Body Double herečkou – asi tak by sa dal popísať v skratke jej príbeh. Keď Meryl Streep omladla vo filme Smrť jej pristane, omladla práve do tela Catherine. V nahých scénach zaskočila aj za Isabellu Rossellini. Po skúsenostiach s Body Double ju obsadili do hlavnej úlohy seriálu JAG a s doublérky sa stala ozajstná hviezda.
Leilani Munter. Keď práve nebojuje za záchranu planéty, alebo nepreháňa silné stroje na závodnom okruhu Indy Car, tak sa naplno venuje záskokom vo filmoch. A nielen kaskadérskym. Ak obdivujete telo Catherine Zeta – Jones, obdivujete najskôr to Leilanino.
Škandál
Používanie Body Doubles vo filmoch však má aj nepríjemnejšie stránky. Nedávne odhalenie, že Natalie Portman vo svojom oscarovom výkone v snímke Čierna labuť odtancovala v úlohe baletky len 5% snímky a ostatnok za ňu urobila profesionálna baletka Sarah Lane podnietili diskusiu o tom, či zlatú sošku Oscara dostala táto herečka zaslúžene. Mark McLaugling, výkonný producent a režisér programu o histórií hollywoodskych muzikálov sa vyjadril bez servítky: *„ Ak išlo kedysi dievča do Hollywoodu a chcelo byť hviezdou, muselo vedieť tancovať. Dnes rozhoduje tvár, telo a základné herectvo. To, čo v Čiernej labuti bralo dych, bol práve tanec. Balet. To ostatné by dokázala zahrať aj baletka, ktorá zaskakovala za Natalie. Na mieste je teda otázka, prečo si režisér a producenti Black Swan nenašli niekoho, kto by vierohodne tancoval a rovnako vierohodne by preukázal herecké schopnosti? Takíto ľudia predsa obchádzajú hollywoodske štúdia a všetci sa im obracajú chrbtom! Je teda naozaj jednoduchšie použiť počítač a „prilepiť“ tvár herečky na tancujúcu dvojníčku? Som sklamaný. Tomu filmu to ukradlo dušu. “*
Filmový kritik Mick LaSalle vidí celú situáciu ináč: *„Pre mňa je úplne jasné, prečo si vybrali Natalie Portman. Ona je hviezda, je krásna a je dobrá herečka – to sú fakty, ktoré predávajú film a zarábajú peniaze. Nájsť tak očarujúcu baletnú tanečnicu, ktorá by sa vedela tak dobre vžiť do postavy, ako Natalie by bol problém.“*
My napriek tomu dodávame, že napríklad slávna Penelope Cruz bola pred začatím filmovej kariéry 9 rokov balerínou a ani v súčasnosti by zrejme nebol problém nájsť podobnú krásavicu do akéhokoľvek tanečného filmu. Tak, ako si John Travolta doslova vyžiadal dodatok k hereckej zmluve v prípade Horúčky sobotňajšej noci, že pri tanečných scénach mu bude vidieť do tváre, by to mohli aj dnes robiť niektoré herečky. Ale – ako keby sa toho báli a radšej sa nechajú zastúpiť. Či už z vlastnej vôle, alebo na pokyn režiséra.
*** Vela Bailey – nahradila Nicole Kidman v tanečných scénach filmu Just Go With It
Nastupujú pixely
Bolo že to radosti, keď vo filme Machette mohli konečne muži vidieť úplne nahé telo Jessicy Alby v sprchovej scéne. Kamera zaberala nielen jej postavu, ale aj tvár a nenechávala mužov na pochybách, že sa filmová kráska konečne odhodlala ukázať svoje telo. Omyl. *„Ctím si svoj názor na nahotu vo filmoch a nexistujú peniaze, za ktoré by som sa vyzliekla pred kamerami,“* nechala sa počuť Jessica. Ako je to teda možné? Nuž, jednoducho. Žijeme predsa v počítačovej ére. Jessica mala pri nakrúcaní scény oblečený priliehavý úbor telovej farby a ten sa potom digitálne vyretušoval. Hovorí tvorca počítačových efektov, Max Gorsky: *„Je to v podstate jednoduché, preože telo nemá mimiku, ako tvár,“* smeje sa: *„Pomocou programu sa namiesto kostýmu pridá koža, dorobia sa bradavky na prsiach a tiež napríklad pár znamienok pre vieryhodnosť . Doladia sa farby, tiene, záhyby a je hotovo.“* Rovnako bola počítačom vytvorená napríklad ilúzia nahej Olivie Wild vo filme V cudzej koži. Pri digitálnej úprave jej postavy asistovala samotná herečka tak, že si napríklad vyberala typ bradaviek svojich pŕs. Napriek týmto faktom profesia Body Doubles nezanikne. Aspoň to tvrdia filmoví odborníci. Body Double je totiž stále lacnejší, ako tím počítačových mágov.
Foto: thefrisky.com, au.lifestyle.yahoo.com, internet
Zanechať odpoveď