Archív

Tajomstvá monopostov Formuly1: fakty, čísla, financie

F1 – kráľovská disciplína automobilových športov, ktorá má obrovské množstvo priaznivcov po celom svete. Chcete sa dozvedieť viac o vozoch, pri výrobe a vývoji ktorých svištia vzduchom milióny? Ste na správnom mieste.

model.jpg

Na vývoji monopostov sa podieľa nezriedka aj 500 inžinierov, ktorí majú pod palcom úplne všetko – brzdy, podvozok, krídla, motor, výfuk . Každý kus je originál, ktorý nielenže v obchodoch nekúpite, ale ani na to nebudete mať. Najlacnejšou súčiastkou je malá titánová skrutka za 1€ a najdrahšou? Určite podvozok, ktorý je z uhlíkových vlákien, takmer nezničiteľný a stojí až 220 000 €. Poďme však poporiadku.

Monopost

Aby bol vôbec kokpit vyvinutý, je potrebné minúť neuveriteľné finančné prostriedky. Až potom sa k slovu dostanú továrenské tímy, ktoré postavia tak 5 monopostov s cenou od 730 000€ za kus. Po sezóne však každý z monopostov skončí, bez ohľadu na to, či havaroval, alebo doteraz vyzerá ako nový. Ďalšie využitie neexistuje. Nová sezóna znamená nové monoposty. Pre zaujímavosť – majstrovský Red Bull Racing má v tíme 525 ľudí, ktorí strávia dohromady v práci desiatky tisíc hodín. Doba medzi rozobratím holého šasi a zostaveniím na plno fukčnú formulu trvá nezriedka aj 4 dni. A keď sme pri číslach – riadiace jednotky vozu zaznamenávajú okolo 200 údajov zo 150 snímačov posielaných priamo do „stajne“. Hovoríme o neskutočnom objeme dát, o megabytoch informácií každú sekundu, ktoré musí okamžite vyhodnotiť a spracovať výpočtové stredisko.

Motor

Viete ktorý okruh milujú a nenávidia zároveň všetci pretekári? Je to známy „zlý prízrak“ Monza neďaleko talianskeho Milána. Ide o najrýchlejšiu trať z 19 závodných, kde môžu otestovať rýchlosť svojho monopostu naplno, no práve kvôli tomuto faktu je extrémne nebezpečná. Technici z nej majú doslova nočnú moru. Z celkových 307 kilometrov totiž „preháňajú“ piloti motor v maximálnych hodnotách viac, ako na 250 kilometroch. A to je naozaj enormná záťaž. Motory obsahujú pár tisíc súčiastok, ktorých vyladenie zaberie aj najskúsenejším technickým tímom pokojne viac, než 80 hodín! Podľa pravidiel nesmie motor vážiť menej ako 95 kg. Pritom by mohol byť ľahší, aj silnejší – ale… Nekompromisné obmedzenia pripúšťajú maximálne osemvalec s objemom 2,4 litra, ktorého otáčky sú obmedzené na 18 000 za minútu. Takýto stroj zožerie na 100 km aj 90 litrov paliva a pilot nesmie za sezónu použiť viac, ako osem motorov. To je celkom veľa, ak rátame, že cena jedného je asi 165 000€.

motor.jpg

Brzdy

Predstavte si, že uháňate po diaľnici a vaše auto dokáže zastaviť z dvestokilometrovej rýchlosti za dve sekundy na 50 metroch. V tomto svetle je cena 19 000€ za pár brzdových kotúčov vôbec nie prehnaná. Sú vyrobené špeciálnou technológiou z uhlíkových vlákien, pričom každý z nich neváži viac, ako 1 kilogram. Bežne pracujú pri teplotách okolo 1000°C, no nezničí ich ani 2500°C. To je takmer dvojnásobok hodnoty tavenia čistej formy železa. Vráťme sa na Monzu. Keď sa piloti blížia k prvej „šikane“, bežne spomaľujú z 350km/h na 75km/h. Povedané leteckou terminológiou ide o preťaženie 5G, kedy musí pilot vyvinúť tlak na pedál o váhe 130kg. Brzdy pritom okamžite uvoľnia 2240V energie. Sila!

Krídla

Otázka, prečo majú formule krídla behala laikom po rozume už pred mnohými rokmi. Odpoveď je veľmi jednoduchá: aby nevzlietli. Kým pri lietadlách slúžia krídla na vztlak, u formule ide o presný opak, teda o prítlak. Nebyť tejto sily, monoposty by lietali. Bez preháňania. 30% prítlaku zabezpečujú zadné krídla, ktoré stoja viac, než 18 000€. Predné krídla sú ešte drahšie, hoci sa podieľajú „len“ na 25% prítlaku. Za sezónu je pritom navrhnutých až 100 verzií týchto krídel, do finálnej výroby sa však dostane nanajvýš každá piata.

Výfuk a podvozok

Aj veľmi ďaleko od okruhov je počuť počas pretekov akoby roj včiel. Čím je človek bližšie tým viac sa stupňuje, až dosiahne hranicu znesiteľnosti. Hovorí technický riaditeľ Lotusu James Alliston: *„V zákrutách dosahuje priemerná rýchlosť prúdenia výfukových plynov až šesťnásobne väčšiu rýchlosť ako auto samotné. Ak teda plyn nasmerujete k spodnej časti podlahy, tak táto časť vyprodukuje prítlak, ktorý tiež nedovolí autu vzlietnuť. Podvozok je teda najdôležitejší pre samotný prítlak.“* Preto je aj jeho cena astronomická – 220 000€. Samotný výfuk stojí približne 10 000€. Počas veľkých cien v mestách (Monako, Singapur) uzatvárajú usporiadatelia všetky kanály natvrdo. Monoposty totiž vyvinú takú silu, že by ich veká vystrelili do vzduchu.

f1.jpg

Na záver ešte pár zaujímavých čísel a faktov

Asistenti tímu Williams vyplňujú počas sezóny 160 žiadostí o vízum.
Najľudnatejší tím majú podľa analýz vo Ferrari. Hovorí sa približne o 850 menách.
Ferrari má tiež najvyšší ročný rozpočet – hovorí sa o 300 000 000€ !
Jedna pneumatika stojí okolo 1000€. Tesne po dojazde je jej povrchová teplota až 160°C.
Hydraulický systém monopostu pracuje pri tlaku 20,68 MPa (stonásobne vyšší, ako pri bežnom automobile).
Piloti F1 spália počas závodu cca 1100 kalórií a prídu o 3kg telesnej hmotnosti. Srdce im búcha 190 tepmi za minútu, v kombinéze je až 50°C teplo. Počas jazdy preradia rýchlosť až 2700 krát a pred štartom v tropických krajinách vypijú až 5 litrov vody. Toto všetko sú ukazovatele, ktoré by netrénovaný organizmus nezvládol.

formula-one.jpg

Foto: ferrari, commons.wikimedia.org, innewbraunfels.com