Ak sa vďaka snom človeka skĺbia dve vášne, jedna pre drevo a druhá pre motocykle, môže z toho vzniknúť dielo, ktoré vyrazí dych. V tomto prípade motocykel z dreva.
161 km východne od maďarskej Budapešti sa nachádza mestečko Tiszaörs. Vlastne ide o obec v Jasovsko-veľkokumánsko-solnockej župe v obvode Tiszafüred, ktorá má rozlohu 3710 hektárov. Žije tu okolo 4000 obyvateľov. Veľa? Málo? Záleží od uhla pohľadu. S určitosťou však vieme, že Istvána Puskása tu pozná každý. Keď sa tento 52 ročný vodič traktora a zároveň mechanik – opravár strojov v miestnom poľnohospodárskom podniku „preháňa“ po uliciach na nevídanom motocykli, vyrobenom z dreva, rýchlosťou 12 km/h, neexistuje takmer človek, ktorý by sa nezastavil, nezahľadel, nezakýval mu či neodfotil si tento unikát. Istvánovým koníčkom sú totiž nielen motocykle, ale aj drevo. V stavbe pohyblivých samochodov nie je žiaden začiatočník. Z dreva už vyrezal niekoľko bicyklov, trojsedadlový motocykel, automobil a dokonca aj vrtuľník.
*„Hovorili mi, že sa často chválim svojimi plánmi,“* usmieva sa István: *„Chcel som všetkým dokázať, že nezostanem len pri rečiach. Tento chopper je moje najmilšie dielo a ďakujem všetkým, ktorí mi s ním pomáhali.“* Stavba „hračky“ trvala vyše pol roka a so zháňaním dielov pomáhali priatelia: *„Len samotné kolesá pozostávajú z 36 dielov. Skladal a lepil som ich neskutočne dlho a precízne, aby vydržali záťaž. Skutočné práce vrátane projektovania zabrali dva roky.“*
Ozajstnú svetovú slávu mu priniesli novinári z Dailymail, hoci na nich István spomína s ťažším srdcom: *„Vykreslili ma v tom článku, ako čudáka, ktorý si nemôže dovoliť kúpiť vlastný motocykel a preto si ho vyrobil z dreva. Ale nevadí. Nešlo mi o slávu. Aj keď netvrdím, že popularita nie je príjemná.“*
Drevo nie je jediným nezvyčajným materiálom, použitým na tento motocykel. Namiesto chrómovaných riadidiel sú tieto vyrobené z kravských rohov. Rohy a jelenie parôžky dekorujú aj výfukové potrubie. Motor značky Fiat je svojim spôsobom veterán – v minulom storočí ho na „socialistickú“ licenciu od talianskej automobilky zhotovili v Poľsku. Je poháňaný benzínom z dreveného suda, ktorý slúži ako palivová nádrž. Úroveň remeselného spracovania je vzhľadom k tomu, že István je amatér až prekvapivo vysoká. Samozrejme, že mnohých zaujímalo, z akého dreva je chopper vyrobený.
*„Použil som takmer výhradne čierne agátové drevo. Ak kvôli jeho tvrdosti ale tiež kvôli odolnosti voči poveternostným podmienkam. Viem, že tento motocykel nie je určený na dlhé výlety, no napriek tomu dúfam, že mi vydrží veľmi dlho. Zatiaľ je to môj najobľúbenejší model, ktorý som vyrobil,“* priznáva István a dodáva: *„Nie som prvý, kto vyrobil motocykel z dreva a určite nie ani posledný. Som však prvý, kto vyrobil skutočne funkčný model, na ktorom sa dá jazdiť. A na to som skutočne hrdý.“*
Teplé drevo namiesto chladnej ocele? Pod týmto titulkom vyšiel o Istvánovi článok v nemeckom časopise Express. Tak trochu introvertný konštruktér motocykla z dreva v ňom prezrádza viac o svojich koníčkoch a priateľoch, bez ktorých pomoci by nikdy nemohol vytvoriť takýto zaujímavý funkčný model. Motocykle ho lákali od útlej mladosti a zároveň to bolo drevo, ktorého krásu rokmi objavoval. Keďže pracoval a pracuje ako mechanik, nebolo pre neho zložité doslova sa hrať so súčiastkami, kombinovať ich s drevenými dielmi tak, aby vzniklo niečo, čo ešte nik nemá. Nikdy nebol pripravený na slávu, no keď začali o ňom vychádzať články v novinách, bulvárnej tlači, na webových portáloch a dokonca aj v nemeckom Motorrade, musel si na ňu zvyknúť. Z času na čas príde mail, kde sa ho ľudia pýtajú na rady, pretože by chceli postaviť doma čosi podobné. István ich pozve do rodnej dediny, pretože vidieť veci naživo dá druhému viac, ako škola, kde sa len číta.
Agentúra Reuters vykreslila Istvána ako veselého Maďara, ktorý zviditeľňuje svoju krajinu tak, ako kedysi Cicciolina (známa pornoherečka vlastným menom Ilona Staller). Vzápätí však tvrdí, že prekonal všetky vozidlá, tváriace sa ako najšetrnejšie k životnému prostrediu vrátane značiek Honda, Audi a švajčiarskych eko-vozidiel, pretože čo sa karosérie týka, je jeho motocykel „najzelenší“ na svete. Zatiaľ je jedinou eko – alternatívou k plastom, plechom a laminátu. A že je veselý Maďar? István to nepopiera. Rozhovory s ním sú humorné a často sa točia okolo príbehu, kedy pred dvoma rokmi nakúpil na zimu viac dreva ako potreboval a potom po nociach premýšľal, čo robiť so zvyšným. Tak vznikol nápad vytriediť ho a z vhodných kusov postaviť motocykel. Že sa mu to naozaj podarilo je už dnes viac, než isté.
Foto: motorrevu.hu, Reuters, Dailymail
Zanechať odpoveď