Archív

Legendárna hra Tetris oslavuje tridsať rokov

Nie je akčnou strieľačkou, ani automobilovými závodmi. Nevyniká premysleným herným príbehom ani dokonalou grafikou. A predsa má milióny priaznivcov po celom svete. Tetris oslavuje okrúhle výročie a my vám o tejto hre prinášame množstvo zaujímavých informácií.

tetris.jpg

Zlepené štvorčeky

Píše sa 6. jún 1984. V jednom z laboratórií Moskovskej akadémie vied sedí nad nedávno dovezeným počítačom *Elektronika 60* mladý, dvadsaťosemročný programátor Alexej Leonidovič Pažitnov a premýšľa nad tým, ako by sa dalo na tomto(v tej dobe výkonnom) počítači vymyslieť niečo menej vedecké ako úlohy, ktorými bol poverený. Má čas aj chuť a dokonca aj nápad. Spomenie si na stolnú hru Pentomino, ktorú pozná z detstva. Tá spočíva v skladaní útvarov vytvorených z piatich kociek na plochu, kým sa nezaplní. Premýšľa teda, ako preniesť niečo podobné do virtuálneho sveta. A podarí sa. Piata kocka z útvarov bola odobratá, nakoľko otáčanie obrazcom vytvoreným z piatich kociek bolo aj pre výkonné počítače tej doby veľmi ťažké. A tak Tetris vzniká zo štvorkockových útvarov. Za pomoci kolegu Dmitrija Pavlovského a študenta Vadima Gerasimova (ktorý mal v tom čase len 16 rokov!) portuje Alexej svoju hru na počítač IBM. Od tej doby riešia stovky miliónov ľudí po celom svete zdanlivo jednoduchý problém – usporiadať padajúce kocky v určitých tvaroch do súvislých blokov a za neustáleho miznutia plných radov dosiahnuť čo najlepšieho skóre. Ak sa im to nepodarí, začnú sa padajúce tvary hromadiť kým nedosiahnu k hornému radu a hra skončí.

Otec Tetrisu  Alex Pažitnov *** Otec Tetrisu Alex Pažitnov

Prečo Tetris?

Názov vznikol spojením dvoch slov. Grécky názov pre štyri = tetra odkazuje na to, že každý padajúci dielik v základných leveloch hry sa skladá zo štyroch malých kociek a prípona „is“ je podľa tenisu, Alexejovej obľúbenej hry. Názov bol schválený, no to bolo v tej dobe v podstate všetko, čo so svojim výmyslom mohol mladý programátor urobiť. V komunistickom režime vlastnil práva na hru štát (vtedajší Zväz sovietskych socialistických republík), no straníkov (väčšinou viac, ako 60 ročných) z vládnuceho politbyra nejaká hra vôbec nezaujímala, resp. jej nerozumeli a kvôli ich zmýšľaniu bolo veľmi ťažké Tetris predať. Záujem bol pritom obrovský. Hra sa po svojom portovaní na PC šírila ako lavína a veľmi rýchlo si ju všimli v Maďarsku, Británii a v roku 1986 sa s ňou mohli zoznámiť aj v USA, kde ju vydala spoločnosť *Spectrum HoloBytes*. Britská spoločnosť Andromeda sa ešte v roku 1984 pokúšala spojiť s Pažitnovom, aby im predal práva na PC verziu, no vďaka studenej vojne a iným rozdielom zmýšľania západného a východného politicky rozdeleného sveta sa to nepodarilo. A potom nastal rok 1988, v ktorom začala konečne sovietska vláda predávať práva na Tetris prostredníctvom spoločnosti Elektronorgtechnica (skrátene *Erlog*), od ktorej práva zakúpila spoločnosť Atari a Nintendo. Ich prostredníctvom hra doslova zľudovela a stala sa jednou z najúspešnejších hier všetkých dôb. Dnes existujú verzie snáď pre každú mysliteľnú platformu, vrátane iPodov a dokonca panelákových domov.

Závislosť na kockách

Na začiatky Tetrisu spomína Alexej Pažitnov: *„Ten program nebol komplikovaný. Nebolo tam žiadne skóre, žiadne úrovne, no akonáhle som začal hrať, už nešlo skončiť. Stratil som pojem o čase. Neskôr, keď sme pridali úrovne, kde sa čas reakcie zrýchľoval, bolo to ešte horšie. Začiatky hry boli veľmi ťažké. Kvôli nemohúcnosti súdruhov z vlády bolo hru takmer nemožné predať a moje sklamanie bolo tak veľké, že som ju začal zadarmo rozdávať svojim známym. Keď v roku 1987 vydali hru Spectrum HoloBytes aj cez nevyjasnené autorské práva, myslel som, že je koniec. Že si hru privlastní niekto iný. Našťastie sa o rok neskôr ľady pohli…“*
Tu musíme doplniť, že samotný Pažitnov na hre nezbohatol. Už v roku 1989 tvrdilo šesť spoločností, že vlastnia práva na Tetris. Začal sa kolotoč obviňovaní a súdnych sporov, na ktoré Pažitnov nemal čas, nervy a ani peniaze. Len spoločnosť Nintendo predala pritom viac, ako 3 milióny kópií hry, z čoho logicky vyplynulo, že by autor mal byť už dávno milionárom. Nestalo sa: *„Peňazí som videl veľmi málo,“* dopĺňa Pažitnov: *„Nintendo oznámil, že Atari ukradli práva na Tetris, ďalší spor medzi Tengen a Nintendo trval až do roku 1993. Bol to nenormálny kolotoč, ktorého som sa odmietal zúčastniť. Mrzelo ma však, že ruský predajca Erlog nemal skúsenosti s takýmito procesmi, kde sa určovali autorské práva a radšej sa do nich nezapájal, len tvrdil, že „vsjo v parjadke“ – všetko je v poriadku.“*

02tetris.jpg

Možno hrať Tetris do nekonečna?

Táto otázka trápila mnohých po dlhé roky. Nakoniec museli nastúpiť matematici a vedci, aby tento problém vyriešili. Je zrejmé, že tak rýchle prsty nemá na svete nikto, aby vedel pri najvyšších rýchlostiach pádu kociek túto hru ovládať. Čo však, ak sa s každou úrovňou rýchlosť nezvýši, ale zostane konštantná? Ani samotný autor hry na toto nevedel odpovedať, nakoľko sekvencie dielov v Tetrise vyberá generátor náhodných čísel a nikto nikdy nevie, aký tvar sa zjaví. Vedci teda mali otázku: *„Je možné pri nestúpajúcej rýchlosti padania segmentov a bezchybnosti hráča hrať Tetris do nekonečna?“* Odpoveď je v teoretickej rovine jasná – nedá. Problém je so segmentmi, zloženými v tvaroch S a Z, ktoré tvoria nezaplniteľné medzery a teoreticky môže nastať situácia, že budú práve tieto tvary padať v rade za sebou a dosiahnutiu vrcholu sa skôr či neskôr nevyhne nikto. V praktickej rovine to samozrejme odskúšané nie je. Veď nekonečno je nekonečno a človek je obmedzený vlastnou smrťou. Takže ak by teraz mal začať hrať, nesmel by kvôli koncentrácií jesť, piť, ani oddychovať. A po pár dňoch by umrel… Proste dokázať v praxi nekonečnosť hrania je nemožné.

Tetris v službách vedy

Tetris nie je len hráčska vášeň, ale tiež predmet seriózneho vedeckého skúmania. Podľa záverov britských psychológov z roku 2009 môže skladanie kociek do súvislých radov pomôcť pacientom s poúrazovým stresom. Ak si môžu napríklad účastníci dopravnej nehody do šiestich hodín po udalosti zahrať Tetris, obmedzí to ich spomienky na prežitú traumu. Že Tetris nie je len tak obyčajný potvrdzuje aj jeho samotný autor: *„Tetris má v sebe niečo ako tvorivého ducha. Miesto ničenia, ktoré poznáte z iných hier tu naopak niečo budujete. V ľuďoch to vyvoláva dobrý pocit.“*

P.S.: Ak si myslíte, že máte „rýchle prsty“, pozrite si toto tetrisové video Je natočené v reálnom čase bez zrýchlenia obrazu:

Foto: middleofnowheregaming.com, randd.ru, 3dnews.ru