.=
V polovici päťdesiatych rokov minulého storočia získali záujemcovia o kúpu štvorkolesového tátoša v Poľsku informáciu, že už čoskoro sa do obchodov dostane nová domáca značka malých automobilov Mikrus. Skúšobná séria vrátane dvoch kabrioletov bola predstavená v roku 1957 a načrtla ďalšie smerovanie vývoja v tomto odvetví.
.=
Základný model Mikrus MR 300 mal dvoje dverí a vnútorný priestor poskytoval miesto akurát pre dvoch ľudí. Motor typu MilOA dodával podnik WSK Rzeszow, bol umiestnený vzadu a poháňal zadné kolesá. Jednalo sa o vzduchom chladený dvojtaktný radový dvojvalec so zdvihovým objemom 296 m3, vŕtaním 58 mm, zdvihom 56 mm, komopresiou 6,0 a výkonom 11 kW (15 k) pri 5 000 ot/min. Rýchlosti sa radili cez štvorstupňovú prevodovku. Rázvor predstavoval 1 850 mm, rozchod 1 025 mm a vonkajšie rozmery 3 025 x 1 315 x 1 335 mm. Vozidielko vážilo iba 450 kg, unieslo približne 240 kg a možno aj preto mohlo dosiahnuť rýchlosť až 90 km/h. Z nuly na sedemdesiatku zrýchlilo za 32 sekúnd a spotreba paliva sa pohybovala v rozmedzí 4,5 až 6,5 l/100 km. Nezvyčajný dojem z celého výrobku umocňovala karoséria od spoločnosti PZL Mielec a tiež pneumatiky šírky 4.40 na kolesách 10″. Značka Mikrus zanikla iba dva roky po začatí sériovej produkcie. Napriek prvotným prísľubom sa k zákazníkom nedostal žiadny kabriolet, čo ale neplatí v prípade automobilových modelárov.
.=
Mikrusy nápadne pripomínali západonemecké vozidlá Goggomobil z automobilky Glas sídliacej v Dingolfingu, ktoré sa montovali od roku 1951 do roku 1854. Miniautíčko s dvojtaktným motorom a so zdvihovým objemom 247 cm3 pútalo pozornosť predovšetkým nízkou predajnou cenou a pekným vzhľadom. Hoci firma Glas prežila svoj poľský náprotivok o šestnásť rokov, dopadla neporovnateľne lepšie. Prakticky bez veľkých strát ju odkúpila automobilka BMW, ktoré brány továrne nezatvorila.
Zanechať odpoveď