Archív

Rôzne spôsoby monetizácie / speňaženia webu

Existuje veľké množstvo spôsobov, ako dostať peniaze, ak ste prevádzkovateľmi nejakej webstránky či blogu. V tomto článku si rozoberieme tie najrozšírenejšie a zároveň aj najvýnosnejšie.

1.Platené články – tento spôsob sa hodí takmer pre všetky weby. Články na stránke sa dajú predávať už doslova od pár návštevníkov denne. Minule som napríklad dostal 140 KČ za sponzorovaný príspevok na začínajúcom blogu, ktorý mal 10 článkov a návštevnosť 10 unikátnych návštevníkov denne. S nárastom obsahu a návštevnosti rastie záujem o stránku a rovnako aj cena. A ako si teda zohnať ľudí, ktorí budú ochotní zaplatiť vám za napísanie/uverejnenie článku ? Existujú dve základné možnosti. Prvou je WebTrh, kde zadáte ponuku respektíve budete reagovať na existujúce požiadavky. Druhou možnosťou je registrácia do systému PlaCla.cz, ktorý sa zameriava na spájanie inzerentov a blogerov, takže si netreba mínať čas hľadaním záujemcov.

2.Platené odkazy/bannery – na toto už treba mať väčšinou zabehnutý web. Potencionálni zákazníci požadujú buď vyššiu návštevnosť alebo nejaké ranky, takže zo začínajúcou stránkou sa v tomto obore len ťažko presadíte. V tomto prípade opäť odporúčam poobzerať sa po WebTrhu, celkom zaujímavé finančné ohodnotenia sa ponúka od približne 100 unikátnych návštevníkov denne. Ak však bude toto číslo rásť, postupne sa vám začnú ozývať ľudia sami, takže si nezabudnite uverejniť nejaký kontakt, aby vás prípadní záujemcovia mohli jednoducho vyhľadať.

3.Pey per click reklama – ide hlavne o Google Adsense či Etarget. Na výbere systému záleží podľa toho, či ste platcami DPH. Ak áno, kľudne môžete používať možnosť od Googlu. Ak nie, tak odporúčam Etarget, ktorý je síce menej efektívny, no nemusíte si pri ňom vybavovať zbytočné papiere. Existujú aj rôzne ďalšie systémy, ktoré platia za kliknutie na odkazy na vašich stránkach, takže treba skúšať, pri čom budú najlepšie výsledky respektíve treba jednotlivé reklamy meniť, lebo pravidelní návštevníci stránok zvyknú reklamné bloky po istom čase úplne ignorovať aj za predpokladu, že sa tam môžu nachádzať pre nich zaujímavé odkazy.

4.Intextová/Kontextová reklama – ide o rôzne systémy, ktoré rozmiestnia odkazy do Vami napísaných článkov a následne platia práve za umiestnenie tých odkazov (napr. BackLinksGenius respektíve dostanete výplatu za to, keď niekto na tie rozmiestnené odkazy klikne. Táto možnosť sa odporúča hlavne pre weby, pri ktorých Vám až tak nezáleží na návštevníkoch, respektíve nebudujete okolo nich komunitu, lebo spomínané odkazy v príspevkoch dokážu pôsobiť veľmi negatívne, takže pozor na ne.

5.Affiliate marketing – ide o propagáciu cudzieho výrobku za účelom predaja na vašom webe . Vy potom dostanete istý percentuálny podiel z vykonanej kúpy. Výška odmeny závisí od druhu tovaru. V tejto oblasti sú veľmi obľúbené napríklad affiliate weby zamerané na letenky, ktoré ponúkajú celkom zaujímavé odmeny v prípade úspešného predaja. Na tomto type stránok sa taktiež dajú ponúkať aj vlastné produkty, ak nejaké máte.

6.Membership stránky – najzaujímavejšia, no na československom trhu najmenej rozšírená možnosť. V podstate ide o to, že ľudia vám budú platiť za členstvo/registráciu na stránke. Najčastejšie sa to realizuje na mesačnej báze, takže sa vám môže vytvoriť zdroj pravidelného príjmu. Je však nutné pravidelne pridávať zaujímavý a užitočný obsah za ktorý sú ľudia ochotní obetovať pár eúr mesačne. Prinajlepšom by mala byť téma stránky taká, aby platiacemu človeku zarábala viac, ako investuje za členstvo. Môžu to byť napríklad nejaké užitočné informácie z oblasti ekonomiky, odhady vývoju akcií a podobne. V prípade úspechu si môžete týmto spôsobom zarábať slušné peniaze, no treba najprv investovať množstvo času a energie.

Tak toto sú najrozšírenejšie a najlepšie spôsoby ako si zarobiť prostredníctvom svojich stránok. Ešte pred aplikovaním hociktorého z nich vás však musím upozorniť, že v prvom rade treba robiť stránky vhodné pre ľudí, a tak to z reklamou netreba prehánať. Ak sa dostanete na nejakú stránku, ktorá má hore/vpravu/vľavo/dole/v príspevkoch (čiže všade) umiestnenú reklamu, aká je pravdepodobnosť, že sa tam ešte niekedy vrátite ? Treba tak vyskúšať, čo bude pre váš web/blog fungovať najlepšie a na ktorých miestach , lebo ako všetkého veľa škodí.