Archív

Kúpa ojazdeného auta – Ako na to (1. časť)

[* 222222.jpg >]Kúpa auta nie je jednoduchou záležitosťou. Nielen preto, že auto nekupujeme každý deň ale aj preto, lebo do jeho kúpy investujeme nemalé peniaze. A keďže existujú špekulanti, ktorí chcú predať svoje auto za peniaze nezodpovedajúce jeho stavu, pripravil som pre vás zopár tipov ako zistiť kondíciu tátoša, o ktorého máte záujem.

Správny výber auta začína neunáhleným a dôkladným prezretím inzerátov. Nemali by sme sa unáhliť len kvôli tomu, že to konkrétne auto sa nám veľmi páči, je za dobrú cenu alebo ho predajca vychválil. Mali by sme porovnať ceny a stav podobných vozidiel alebo sa informovať na klubových stránkach jednotlivých značiek áut. Po výbere auta je potrebné si ho pozrieť osobne, najlepšie s mechanikom alebo osobou, ktorá sa v tom konkrétnom aute vyzná. Auto si treba podrobne pozrieť aj keby vás predajca súril. Všetko čo treba skontrolovať nájdete v tomto článku a jeho pokračovaniach. Začneme vizuálnou prehliadkou exteriéru a interiéru.

Exteriér auta

Lak – by mal mať po celom aute rovnakú štruktúru, odtieň a lesk. Ani len jedna jediná časť karosérie by nemala mať odlišný odtieň. Matný lak preukazuje majiteľovu nedostatočnú údržbu. Celé, alebo čiastočné prelakovanie karosérie naznačuje, že auto mohlo byť búrané. Lakovanie auta sa dá zistiť ak v okolí svetiel a gumových tesnení sú známky po jemnom zastriekaní alebo ak sa na laku nachádzajú jamky, prípadne zastriekané smeti. Malé bublinky na laku znamenajú koróziu. Najrizikovejšie miesta pri korózií sú lemy blatníkov, prahy, okraje dverí, kapoty a kufra.
sluzby08.jpg
Plasty – vyblednuté a popraskané plasty naznačujú, že auto nebolo garážované, ale bolo vystavené priamemu slnečnému žiareniu. Taktiež lakované plastové dielce by nemali mať odlišný odtieň.

Sklá a svetla – pozor na praskliny najmä na čelnom skle. Ak sa nachádzajú v zornom poli vodiča, hrozí vám zadržanie technického preukazu a sklo budete musieť vymeniť. Treba si všimnúť aj identifikačný kód skiel a svetiel. Všetky skla a svetla by mali mať rovnaký kód. V opačnom prípade boli tieto diely menené.

Karoséria – medzery medzi jednotlivými dielcami karosérie by mali byť rovnomerné, približne 3 mm. Treba si všimnúť najmä lícovanie prednej časti karosérie – masky, blatníkov, nárazníka a svetiel. Strecha auta by mala byť dokonale rovná. Ak sa vyskytne nerovnosť je možné, že je skrivená kostra auta. Ani dvere sa nesmú zatvárať neprirodzene ťažko. Taktiež to svedčí o skrútenej karosérií. Tieto všetky znaky naznačujú neodbornú opravu po havárií. Ak tieto nedostatky zistíte, skontrolujte či sa nenachádzajú stopy po zvaroch na ráme alebo pod gumovým tesnením zadných dverí.

Interiér

Najazdené kilometre – je ťažké zistiť skutočný stav, keďže v dnešnej dobe je úplne bežné a legálne stáčanie kilometrov. Pokiaľ auto nemá servisnú knižku, s ťažkosťou sa zisťuje skutočný stav najazdených kilometrov. Ale ak sa zameriame na určité časti interiéru, môžeme to odhadnúť. Ak sú veniec volantu, gumové pedále a hlava riadiacej páky veľmi vyhladené, bez viditeľnej štruktúry povrchového materiálu , auto má cez 100 000 km najazdených. Treba si však všimnúť aj iné časti interiéru, s ktorými je vodič najčastejšie v kontakte, napr. škrabance od kľúča v okolí spínacej skrinky, presedené sedadlo vodiča, ošúchané čalúnenie. Takisto sa treba pozrieť pod poťahy a zistiť stav originálnych poťahov.

Dielce interiéru – by mali takisto ako dielce karosérie lícovať, nemali by odstávať. To svedčí o ich demontáži a prípadnej oprave, napr. po nehode.

Známky zatopenia – po nedávnych mohutných povodniach je riziko, že môžete kúpiť auto, ktoré bolo zatopené. V tom prípade treba pozrieť pod plastové časti interiéru, čalúnenie, koberčeky, pod prístrojovú dosku a hľadať známky piesku alebo bahna. Takisto treba privoňať k čalúneniu, či necítite zápach bahna.[* 11111111111.jpg >]

Funkčnosť airbagov – sa dá zistiť pomerne ľahko dvoma spôsobmi. Prvým je vizuálna kontrola. Kryt airbagu musí sedieť presne, po stranách by mali byť rovnaké medzery, nesmie odstávať, stred má byť pevný pri stlačení a musí niesť nápis Airbag, alebo Airbag – SRS. Druhým spôsobom je overenie funkčnosti kontroliek. Po otoční kľúčika do prvej polohy sa rozsvietia všetky kontrolky, ktoré začnú postupne jednotlivo zhasínať. Ak všetky zhasnú naraz, alebo kontrolka Airbagu zhasne spolu s inou, je táto kontrolka napojená na iný elektrický okruh. To znamená, že airbag je nefunkčný. Ďalší dôkaz nehody pri ktorom vystrelili airbagy.

Ďalší článok bude zameraný na motorické časti vozidla.