Keď som pred týždňom uverejnil článok s podtitulom ‚Markíza kazí vkus slovenského diváka‘, ktorý získal veľký ohlas, od viacerých ľudí komentujúcich v diskusii na SME.sk som dostal námietku, že vysielací program JOJky je ešte horší, ako ten markizácky. Samozrejme, je to pravda, ale JOJka nikdy nebola televíziou, ktorá by určovala prím na slovenskom mediálnom trhu. JOJka vždy bola tou televíziou, kde hviezdili zvieratká v hlavnom spravodajstve, JOJka bola tou televíziou, ktorá neváhala v honbe za senzáciou neprávom obviniť bratislavských františkánov z pedofílie, JOJka bola tou televíziou, ktorá neváhala urobiť z Kleopatry z Turca rýchlokvasenú hviezdu a venovať jej najväčší priestor vo vianočnom vysielaní.
*** Čo si na nás JOJka prichystala ?
Na jednu stranu sa to dá pochopiť, lebo Markíza je lídrom slovenského televízneho trhu prakticky už od jej vzniku a trendy určovala práve ona. JOJka musela dlho bojovať s verejnoprávnou televíziou o post trhovej dvojky, a keď sa jej to po fušérskom manažovaní Nižňanského podarilo, musela sa zmieriť s tým, že ak chce konkurovať Markíze, musí byť „viditeľne iná“ (tak znelo jej marketingové heslo). JOJke sa to nakoniec podarilo prostredníctvom chabých seriálov z vlastnej produkcie, či s trochu kvalitnejšími americkými seriálmi. A takisto prišiel nástup reality show. Avšak, Markíza, ako dlhodobý trhový líder mala aj obrovskú spoločenskú zodpovednosť, keď určovala vkus slovenského diváka. Teraz sa to môže zdať ako prehnané tvrdenie, keď je výber enormný (znásobený dostupnosťou najlepších svetových kúskov prostredníctvom čoraz rýchlejšieho internetu), ale v roku 1996 sprevádzali vznik Markízy obrovské očakávania – konečne na náš porevolučný trh príde kvalitná komerčná televízia, ktorá tu tak chýbala – VTV a Luna mali od nej ďaleko a verejnoprávna STV bola vtedy vo spároch mečiarovskej štátnej moci. Pamätám si vtedajšie diskusie obyčajných ľudí, či sa na Slovensku dočkáme vysielania vtedy populárneho seriálu Beverly Hills 902 10 – v porovnaní s estévečkárskymi repeťáckymi večermi to bola takmer nová revolúcia. Čiže, či sa to niekomu páči, alebo nie, Markíza priniesla na slovenský mediálny trh svieži vánok a ľudia si ju rýchlo obľúbili a neváhali ju ísť o 2 roky brániť pred Kočnerovým Gamatexom
Ako je každému jasné, JOJka nikdy nezískala takú spoločenskú auru, ako Markíza a preto bola odkázaná na ľudovú zábavu – teda orientovala sa na jednoduchšieho diváka a tak bola dlho vo verejnosti aj vnímaná. Avšak, trend ostatných rokov, keď JOJka začala Markízu dobiehať, nenastal vďaka šikovnosti jojkárskeho manažmentu, ale chybou na strane toho markizáckeho, keď ten zabudol, že trend určuje líder. Naproti tomu líderská Markíza sa začala prispôsobovať trhovej dvojke – JOJke a takisto nastúpila na vlnu poklesnutej zábavy v podobe reality show – na jojkárskych VyVolených reagovala Markíza nasadením Big Brotheru a vtedy JOJka prvý raz prekonala v sledovanosti Markízu. Samotný manažment Markízy priznal zaradenie Big Brotheru do svojej vysielacej štruktúry ako chybný krok, keďže reality show sú aj v zahraničí považovaný za marginálny žáner, ktorý nepatrí na obrazovky trhového lídra – pre vtedajšiu JOJku však ako stvorené. Avšak, veľkohubé reči Markízy, že túto chybu už opakovať nebude – a že bude naďalej rodinnou televíziou, sa nenaplnili, keďže televízia pristúpila k brakovej zábave ešte niekoľkokrát a opakovane (s tými istými titulmi).
*** Šéfka bude konkurovať Česko-slovenskej superstar
Keďže Markíza na svoju strácajúcu sa pozíciu trhového lídra dlhodobo nedokáže reagovať, tak namiesto inovatívnych programov tu už roky máme stokrát ožuté formáty zábavných show typu Superstar, Let’s dance, či Talentmánia. Ako už bolo spomenuté v predošlom článku, naše dve najväčšie televízie si nekonkurujú kvalitou, ale nekvalitou a asi im to tak aj vyhovuje. Pre mňa nepochopiteľným spôsobom sa do tohto súboja o najväčší bullshit nechali zatiahnuť aj české ekvivalenty (Nova a Prima), ale český trh v tomto momente riešiť nebudem. Výsledkom konkurenčného boja týchto dvoch televíznych tandemov bol rozumzastavujúci duel Talentmania vs. Česko-Slovensko má talent, keď divák cca 3 mesiace nemal na výber. Pokračovaním mal byť duel Superstar vs. X-factor, avšak rozum dostali neprekvapivo v JOJke, keď sa rozhodli od Markízy výrazne odlíšiť, a namiesto speváckeho X-factoru zaradia do vysielania novú reality show s názvom Šéfka. Tento formát je známy z USA pod názvom The Apprentice (učeň), kde bol hlavnou hviezdou Donald Trump. Ten prostredníctvom show hľadal manažérov pre svoje hotely. O tom, že išlo len o show, a praktický význam bol prakticky nulový, ani pochýb, keď jej víťazi sa špičkovými manažérmi nestali. No povedzme si pravdu, stali sa z Bezdedu, či Kotuľu speváci ?
Avšak, naproti pompéznej americkej verzii show, keď jej hlavným aktérom sa stal reálny veľkopodnikateľ, o ktorého manažérskych schopnostiach niet ani pochýb, si na nás JOJka prichystala „hviezdu“ z úplne iného súdka. Ide totiž o Noru Mojsejovú. Je celkom jasné, že slovenským tvorcom show ani náhodou nepôjde o hľadanie nových úspešných manažérov, ale o vyrábanie škandálov prostredníctvom hlavnej aktérky. Tá sa totiž nepreslávila svojim podnikateľským kumštom, ale samoponižovaním pred televíznymi kamerami, ako aj vyrábaním škandálov s jej podareným manželom. Tí boli v snahe udržať sa na očiach verejnosti schopní zájsť až tak ďaleko, že zinscenovali neveru Braňa Mojsjeja, či jeho opakujúce sa alkoholické radovánky, keď sa ošťaný prechádzal po uliciach Košíc. Nepochybne, Nora Mojsejová získala svoj prvotný majetok podnikateľskými aktivitami, avšak za tie je teraz vyšetrovaná políciou. Čiže, JOJka touto show ani náznakom nevystúpi zo svojho tieňa televízie naháňajúcej škandály. Ako bolo spomenuté v najnovšom vydaní .týždňa, nová show bude len klauniádou excentrických postáv, čím sa nadviaže na rovnako primitívnu show Farmár hľadá ženu. Akurát sa vymenia postavy.
*** Šéfka bude založená na podivných ľuďoch, podobne ako Farmár hľadá ženu
Zanechať odpoveď