Otvorene priznávam, že dlhé roky negatívne vnímam „umeleckú“ tvorbu rapera Patrika „Rytmusa“ Vrbovského a asi pred 6timi mesiacmi by som si ani len nepomyslel, že mu budem verejne vzdávať hold (obzvlášť po tom, ako som ho aj na tomto portáli zosmiešňoval). Neodsudzoval som rap ako žáner, avšak ani náhodou mi neprišlo na um považovať texty, kde je jediným zámerom dať do všetkých rýmov prvoplánový vulgarizmus (a v ňom uraziť iného známeho človeka) za umenie. No po rozhovoroch s viacerými umelcami hlásiacim sa k hudobnej alternatíve, či undergroundu som dospel k záveru, že zámerom mainstreamovej muziky (do ktorej sa radí aj Rytmus) nie je prinášať umenie, ale zarábať prachy. Mainstream je obrazom vkusu väčšiny a tá býva obyčajne veľmi povrchná, bezduchá a ovplyvniteľná.
{{adsense}}
Veď, ak mi vadí Rytmus z toho dôvodu, že neprináša umenie, prečo by mi nemali z toho istého dôvodu vadiť Desmod, či No name ? Hľadať záchranu v nemainstreamovej hudbe tiež nie je vždy výhra – alternatívni hudobníci, ktorí nemajú muziku ako povolanie, ale len ako hobby väčšinou zaplnia kluby nanajvýš 5timi intelektuálmi a undergroundoví zástupcovia hrajú väčšinou pre publikum, ktoré je pod vplyvom všeličoho možného a ich hudbu v tom momente ani nevnímajú. Je preto ťažké odpovedať, kde nájsť zmysel hudobného umenia, ale tomu sa v tomto článku venovať nechcem (nakoľko to sám neviem).
*** Rytmus – kráľ marketingu
Avšak musím prehlásiť, že v súčasnosti Rytmusa neodsudzujem. Je mainstreamový interprét, každý sa musí niečím živiť a ako som už vyššie spomenul, hlavným zámerom mainstreamu je zarobiť a v tom je Rytmus majster. Aktuálne sa Rytmus v médiách spomína najmä s jeho porotcovaním v Superstar a jeho bizarným klipom k piesni Jebe. Viacerí sa mu vysmievajú, že sa oboma zmienenými počinmi zhodil (keďže súťaž Superstar v minulosti kritizoval), no pravdou ostáva, že momentálne má také promo, aké nemal nikdy. Viacerí moji známi na Facebooku sa pohoršujú, že je jeho nový klip vulgárny, že to je vizitka slovenskej kultúry, atď. Musím protiargumentovať tým, že nie je vysielaný v žiadnej televízii a pieseň nehrá žiadne rádio. Klip sa stal za prvý týždeň 11. najsledovanejším hudobným videom na YouTube, na celom svete (!!!) a to len vďaka ľuďom, ktorí ho zdieľali na Facebooku (vo väčšine odporcovia). Teda tí, ktorí ho nenávidia, ho dostali na piedestál. Teraz sa už smejem sám sebe, že som Rytmusa pred polrokom zosmiešňoval kvôli jeho vystúpeniu v detskej reklame (kde robil čertíka, či bobríka), keďže vďaka takým, ako som (bol) ja, sa on kúpe v peniazoch.
{{adsense}}
S plnou vážnosťou musím napísať, že čo sa týka hudobného marketingu, Rytmus je na Slovensku absolútnou jednotkou. Ba povedal by som, že je aj priekopníkom viacerých trikov zo zámoria. V Amerike boli raperi rozdelení na dve znepriatelené zóny – západné a východné pobrežie. Ich marketing bol založený na konflikte, čomu ľudia dlhé roky verili podobne ako pravosti wrestlingových zápasov. Túto stratégiu si Rytmus osvojil, avšak na malom slovenskom trhu mu chýbal raperský konkurent, ktorý by bol schopný sa udržať tak dlho na výslní, ako on a tak siahol do pop-rockového portfólia. Vznikla pieseň, v ktorej bol urazený Ivan Tásler spolu s jeho mamou a celým okolím. Ľudia boli ohromení (či už pozitívne, alebo negatívne) vulgárnosťou piesne a na svete bol konflikt, ktorý dostal do mediálneho pretrasu oboch umelcov a de facto z neho ťažili obaja. Skvelo zahrané divadlo, ktorému doteraz verí väčšina slovenských mainstreamových nadšencov. Smiať sa z Rytmusa kvôli Superstar, klipu Jebe, bobríkovi, či jeho opakovanému kakaniu si do úst nemá zmysel – vy možno očakávate, že on sa bude za to hanbiť, lenže on bude kvôli tomu jedine bohatnúť …
Nehľadám drogériu v železiarstve, džús v krabici od mlieka a po novom ani umenie v mainstreame. Avšak, skladám širák pred obchodným talentom pána Rytmusa. Rešpekt.
[* youtube:runQo_hRRrs *]
Zanechať odpoveď