18.02.2020
(Platená inzercia)

Riadeniu vozidla v nepriaznivom počasí sa pravdepodobne nevyhne nik z nás. Prudký dážď, poľadovica či zasnežená cesta vytvárajú ideálne podmienky pre vznik šmyku. Nebezpečie vzniku šmyku nehrozí len v období, kedy ortuť teplomera klesá do záporných hodnôt. Poľadovica vzniká vždy, keď sa vzdušná vlhkosť či už v podobe hmly, mrholenia alebo dažďa dostáva do kontaktu s chladným povrchom cesty, ktorého teplota je pod nulou. Šmyk nás môže prekvapiť aj celkom náhle a nečakane. Zvládnutie šmyku je jedným z najdôležitejších manévrov a nie je ľahké pre každého vodiča ho zvládnuť

Prečo vzniká šmyk?

Šmyk môžeme definovať ako: Strata kontaktu auta s vozovkou. Pneumatiky nemajú dostatočnú priľnavosť a nedokážu už držať stopu. Dostať šmyk môžete celoročne v zime na namrznutej alebo zasneženej vozovke, v lete na mokrej ceste. Nebezpečné je tiež napadané lístie, piesok alebo napríklad olejová škvrna z poškodeného auta pred vami.

Najčastejšou príčinou býva neprispôsobenie rýchlosti povahe vozovky. Vodič išiel príliš rýchlo v mieste a za takých podmienok, ktoré tomu nezodpovedali, napríklad v zákrute, v silnom daždi a za iných nepriaznivých podmienok. Výskumy ukazujú, že šmyk je hlavným faktorom prispievajúcim k jednej zo štyroch vážnych smrteľných nehôd. Odhaduje sa, že počas roka dôjde k viac ako 10 000 smrteľným nehodám zapríčinených šmykom a 300 000 zranení.

Najčastejšie chyby

  1. Overbreaking – zablokovanie kolies
  2. Oversteering – ostré otáčanie kolies nad možnosti vozidla
  3. Overaccelerating- veľké zrýchlenie , ktoré spôsobí pretáčanie kolies
  4. DrivingtooFast- neprimeraná jazda

Druhy šmykov

1. Fishtailing – Pretáčanie
K Fishtailingu dochádza, keď po otočení vozidla stratia zadné kolesá trakciu ( ťah ) a „vytočia sa“, čo spôsobí, že sa zadná časť vozidla pri zatáčaní „uteká“ na opačnú stranu, ako točíme volantom. Auto sa otočí okolo svojej osi , nazývame to aj “hodiny”.

Hodiny vznikajú, keď zadné pneumatiky stratia kontakt s vozovkou.

Riešenie:
Noha dole z plynu, volantom zatočiť do opačného smer ako zadná uadná časť vozidla. Po obnovení priľnavosti kolies pokračujeme v zatáčaní pôvodným smerom.

2. Plowing- Nedotáčanie
Nastáva, keď predné kolesá stratia trakciu ( ťah) , predné kolesá stratia kontakt s vozovkou. K Plowingu dochádza vtedy keď je vysoká rýchlosť pri nájazde do zákruty a prudká zmena smeru alebo zlý stav povrchu cesty. Predné kolesá nereagujú a auto aj po zatočení kolies ide stále rovno a zákrutu opúšťa jej vonkajším okrajom

Riešenie:
Vyrovnať kolesá, zošliapnuť spojku, pribrzdiť a znova skúsiť zatočiť.

Ako sa vyhnúť vzniku šmyku?

V prípade, že sa chcete vzniku šmyku vyhnúť a nedostať sa tak do nebezpečnej situácie, držte obe ruky v predpísanej pozícií 14:45, ktorá je popísaná ako správna pozícia pri riadení a zároveň i v prípade šmyku podporuje správne prevedenie manévru. Pri riadení na šmykľavej ceste sa snažte vyvarovať prudkým a trhaným pohybom – zamerajte sa plynulé riadenie a dodržujte primeranú rýchlosť.

Základom je i správny výber pneumatík, ktoré majú vhodnú hĺbku dezénu podľa ročného obdobia. O stave vašich pneumatík a ich spôsobilosti zvládnuť šmyk rozhoduje kontrola STK. Správna príprava vozidla na STK je kľúčová a to nielen kvôli samotným pneumatikám ale celému vozidlu a jeho spôsobilosti zvládať rizikové situácie a súčasne nevytvárať ďalšie.

Prevencia

  1. Plynula jazda bez stresu. Pri riadení, zrýchľovaní a brzdení buďte opatrní a predvídajte.
  2. Ak cestujete na miesta ktoré nepoznáte , jazdite pomaly.
  3. Dodržujte bezpečnostnú vzdialenosť . Zväčšíte brzdnú dráhu v prípade neočakávaného zastavenia vozidla pred vami.
  4. Pri približovaní sa k zákrute spomaľte.
  5. Venujte všetku svoju pozornosť jazde.
  6. V zlých poveternostných podmienkach buďte obzvlášť opatrní. Ak sa na jazdu necítite auto odparkujte na najbližšom odpočívadle a privolajte si pomoc.
  7. Škola šmyku., kde vás inštruktori naučia, ako sa zachovať v rizikových situáciách na ceste. Je to dobrá skúsenosť, ktorá vám môže pomôcť zvládnuť inštinkt, ktorý nám neomylne velí v takýchto situáciách poriadne zošliapnuť brzdu.

Ako zvládnuť šmyk?

Bez ohľadu na dôvod šmyku existujú spôsoby, ako zabrániť šmyku a zároveň kontrolovať šmyk.

Všetky nové automobily majú inštalované rôzne technológie , ktoré vám pomôžu zvládnuť šmyk alebo ho dostať aspoň pod kontrolu.

Systém núdzového brzdenia (BAS), ktorý v núdzovej brzdnej situácii vyvinie za vodiča maximálny tlak na brzdy v prípadoch kritického brzdenia, nezávisle od sily stlačenia brzdového pedála

Trakčná kontrola (ASR) , pomáha vodičovi pri rozjazde na klzkých povrchoch, aby sa kolesá nepretáčali na mieste. Keď elektronika zaznamená, že koleso sa začína pretáčať, zníži výkon motora. Modernejšie systémy sú schopné rozdeliť krútiaci moment v prípade, že jedno z kolies je na klzkom povrchu a jedno na pevnom.

Spomaľ

Ak počasie spôsobuje, že cesta je nebezpečná a klzká, spomalenie je najchytrejší krok. Čím rýchlejšie idete po klzkej vozovke, tým je pravdepodobnejšie, že sa dostanete šmyk. Počas nepriaznivého počasia je kľúčová koncentrácia, takže nižšia rýchlosť vám umožní sústrediť sa viac na cestu.

Ovládajte svoje riadenie

Ak sa dostanete do šmyku, zostaňte v pokoji. Nasmerujte svoje auto v smere šmyku. Na prvý pohľad sa to môže zdať ako opak toho, čo chcete urobiť, ale pomôže vám získať kontrolu nad ním. Pri riadení v smere šmyku jemne zložte nohu z plynu. Netlačte na brzdu ani plyn. Ak by ste rýchlo stlačili brzdu alebo plyn môže dôjsť k úplnej strate kontroly vozidla.

Hodnotenie
1/5 2/5 3/5 4/5 5/5
Počet hodnotení: 0


Náhodné články z aktuálnej sekcie Náhodné videá z aktuálnej sekcie
Komentáre

Páči sa vám autorov štýl písania, stotožňujete sa s jeho názorom alebo si myslíte, že sa na vec pozerá zo zlého uhla a niečo mu uniká? Zapojte sa do diskusie a vyjadrite svoj názor!

nebude uverejnený
Alebo sa prihláste »
Koľko je 1 plus dva?
Položky označené * sú povinné

Prihlásenie
 
 
Reklama