29.01.2013

Živo si pamätám na časy, keď jedinou navigáciou pre vodiča bola (okrem ženy a svokry) papierová automapa, ktorú mali niektorí jedinci položenú počas jazdy na prístrojovej doske, alebo na najbližšom viditeľnom mieste. Mapa často padala a doslova ohrozovala vodiča na živote… No a potom prišli navigačné systémy. Chvíľu trvalo, kým sa stali dostupné aj obyčajnému smrteľníkovi, dnes je už bežným doplnkom autovýbavy. Súčasné navigačné systémy sa snažia priblížiť človeku za volantom ako to len ide, ich možnosti sú však obmedzené.
Systém AIDA je prevratnou zmenou v technológiách navigačných systémov. Jeho cieľom je posúvať informácie pre vodiča do úplne inej dimenzie. Doslova.

Viac priateľ, ako technológia

„Navigačné panely, ktoré dnes používame v autách sú frustrujúce. Poznáte to. Rozhodnete sa pre inú cestu a systém vo vašom automobile vám bude hlásiť: „prepočítavam trasu, prosím otočte sa…“ Otázkou teda bolo, či je možné mať ako navigátora niekoho, kto bude skôr priateľským spoločníkom.“ Tieto slová vyriekol riaditeľ projektu Sensable City LabMassachuset­tského technologického ústavu (MIT) Carlo Rotti. Podľa vedcov z jeho tímu by v blízkej budúcnosti mali byť GPS navigácie nahradené interaktívnymi prostriedkami, ktoré spracovávajú a filtrujú informácie v reálnom čase.
Projekt AIDA, čiže Affective Intelligent Driving Agent vznikol v spolupráci s renomovanými automobilkami. Jeho zmyslom je ponúkať vodičovi predovšetkým oveľa kvalitnejšiu vizualizáciu reálnej pozície aj naplánované cesty. Využíva k tomu premietanie týchto informácií priamo pred jeho zrak a to v 3D zobrazení, ktoré umožní ľahšiu orientáciu v skutočnom teréne. To však nie je všetko. Do vizualizácie sa technológovia z MIT snažia zapojiť aj ďalšie, pre vodiča viditeľné časti vozidla, napríklad spätné zrkadlá či palubnú dosku.

Príbeh nového navigačného systému začal celkom nenápadne (ak si odmyslíme prvky sci-fi). Prvou verziou projektu AIDA bol robot, prispôsobený profilu vodiča. Učil sa jeho zvyky a podával pomocné návrhy pri plánovaní možných trás cesty. AIDA 2.0 je však iná. Priateľský robot bol nahradený interaktívnou 3D mapou. A tiež novou technológiou, ktorá podáva vodičovi najrôznejšie informácie ohľadom cestnej premávky podľa jeho želaní. Vedci z Massachuset­tsského technologického ústavu tvrdia, že nový systém dokáže rozpoznať hoci aj gestikuláciu rukou a umožní tak manipulovať zobrazením jednoduchým ukázaním prstom.
V praxi to znamená prístrojovú dosku, kde sa informácie a ovládače neobmedzujú len na zobrazovanie dát v okienkach, naopak v 3D sú zobrazované – rozvrstvené po celej doske, dokonca aj v spätných zrkadlách.
Špecifickým poznávacím znamením systému AIDA 2.0 nie je len samotné zobrazenie. AIDA chce byť vašim ozajstným priateľom, ktorý pomôže, ak je treba. Vďaka „vnímavosti“ si systém už po pár dňoch uloží o vás dostupné informácie, ktoré skombinuje v reálnom čase s informáciami „z vonku“ .

Navigácia sa ovláda jednoducho. Napríklad gestikuláciou

Navigácia sa ovláda jednoducho. Napríklad gestikuláciou

Rozhovor

Tvorcovia systému AIDA sa vďaka tejto technológií dostali do hľadáčikov žurnalistov nielen z periodík, zameraných na technické novinky, ale aj automobilových. Trpezlivo vysvetľovali a odpovedali na všetky otázky, aj keď niektoré z nich boli dosť uštipačné. Posúďte sami:
3D zobrazovanie je síce pekná vec, no bude to bezpečné? Nerozptýli navigácia vodiča natoľko, že stratí kontrolu nad vozidlom?
Pri vývoji spolupracujeme nielen s renomovanými automobilkami, ale máme poradcov aj z odboru bezpečnosti cestnej premávky. Snažíme sa vytvoriť vizuálne prostredie, ktoré nebude rozptyľovať, ani zavadzať vo výhľade vodiča. Toto prostredie by malo byť nerušivým elementom zorného poľa a zároveň zdrojom užitočných informácií. To znamená, že bude informovať len o podstatných veciach. Dnešné mestá sú preplnené množstvom informácií, z ktorých bude AIDA vyberať len tie relevantné.
Znamená to, že ak bude vodič hladný, zobrazí mu blízke reštaurácie?
A prečo nie? Hovorili sme o prispôsobovaní systému. AIDA sa doslova naladí na vodiča automobilu a ak oznámi, že je hladný, tak mu vyhovie. Nie je to utópia. Filtrované informácie na základe vodičových preferencií ponúknu lepší virtuálny pohľad na fyzické mesto. AIDA samozrejme informuje aj o iných drobnostiach, vďaka ktorým naozaj nemusíte každú chvíľu kontrolovať klasickú prístrojovú dosku s tachometrom a kontrolkami. Upozorní vás na prekračovanie rýchlosti, na nízku hladinu paliva v nádrži či oleja, ale aj vďaka online pripojeniu môže pomôcť pri výbere vhodnej cesty počas zápchy, dopravných nehôd a podobne. Možností je naozaj mnoho.
V poriadku. Čo sa však stane, ak v je v aute viac osôb, ako jedna. Napríklad keď je muž za volantom a jeho žena sedí vedľa. Komu sa AIDA prispôsobí, ak platí, že „žena má vždy pravdu“ ?
Zaujímavá otázka…No počítač má schopnosť rozpoznať, kto sedí za volantom a tomu adresovať návrhy, pretože prijme správny profil. Možno sa to dá využiť aj pri prevencií proti krádežiam automobilov. Majiteľ by totiž do systému vložil údaje, respektíve dal verifikovať len osoby, ktoré môžu šoférovať jeho auto. Ak by systém neidentifikoval vodiča, zablokoval by štartovanie… zatiaľ sme s týmto nezaoberali, napadlo ma to len kvôli vašej otázke. Ale možno to využijeme.

Ako AIDA 2.0 funguje môžete vidieť na tomto videu:

Foto: internetautogu­ide.com, dvice.com, behance.net
Hodnotenie
1/5 2/5 3/5 4/5 5/5
Počet hodnotení: 2


Náhodné články z aktuálnej sekcie Náhodné videá z aktuálnej sekcie

    V danej kategórii sa nenachádzajú žiadne videá.

Komentáre

Páči sa vám autorov štýl písania, stotožňujete sa s jeho názorom alebo si myslíte, že sa na vec pozerá zo zlého uhla a niečo mu uniká? Zapojte sa do diskusie a vyjadrite svoj názor!

nebude uverejnený
Alebo sa prihláste »
Koľko je 1 plus dva?
Položky označené * sú povinné

Prihlásenie
 
 
Reklama