Archív

GolAZ – ruská variácia autobusov Mercedes-Benz

.=
História ruského výrobcu autobusov GolAZ (Golitsinsky Avtobusny Zavod, Golitsinsky Avtobus JSC či Golitzyno Bus Plant) sa začala písať roku 1989 uzavretím zmluvy o spolupráci s firmou Mercedes-Benz. Vlády ZSSR a západného Nemecka sa dohodli na výrobe licenčných autobusov v ZSSR. Tento postup bol vhodným spôsobom, ako obmedziť nevýhodný dovoz a pritom modernizovať zastaraný vozový park. Výstavba závodu v Golicine prebiehala približne do roku 1992 nezvyčajne rýchlym tempom a už skoro bol jasný úplne nový prístup k sociálnej a vzdelávacej podpore zamestnancov. Začalo sa pracovať na vlastnom vývoji prímestských a diaľkových autobusov. O rok na to sa skompletizovalo zo súčiastok Mercedes-Benz prvých 25 autobusov neskôr známeho modelového radu O 303. V roku 1994 už naplno bežala vlastná výroba aj kĺbových autobusov, pričom prvé kusy dostala do užívania Moskva.

2308.14.golaz-6228.jpg

.=
Úspech prvých mestských autobusov sa podpísal pod ďalšiu výrobu mestských krátkych a kĺbových modelov s pomenovaním Rossianin. Vynikali hlavne hospodárnou prevádzkou a nadštandardnou úrovňou výbavy. V roku 1995 dostal závod zákazku na dodanie 160 autobusov vyššieho štandardu a kapacity do miest Omsk, Samara a Čerepovec. Neskôr k nim pribudol Jekaterinburg s jedinečným modelom AKA-5225. Koncom deväťdesiatych rokov prišli hospodárske problémy spôsobené nízkym odbytom na domácom trhu a v roku 2000 bol podnik nútený spojiť sa s firmou „RusPromAuto“, ktorá je súčasťou holdingu “Russkie Avtobusy” združujúceho viacerých výrobcov autobusov v Rusku. Neskôr sa v ňom prejavil vplyv expandujúcej automobilky GAZ i firmy Scania. Autobusy Golaz-4244 získali viaceré prestížne ocenenia, okrem iných aj za najlepší autobus v roku 2002 v Rusku a ocenenie za dizajn za rok 2003.

golaz-bolilyj-070000b.jpg