Pri kúpe ojazdeného auta je najdôležitejšia skúšobná jazda. Veľmi dobre napovie o kondícií vozidla. Nestačí, že auto bude šoférovať majiteľ. Je nutné, aby ste vyskúšali vozidlo aj z pozície šoféra. Najvhodnejšie bude, ak požiadate predávajúceho, aby vás odviezol na nejaké miesto, kde si budete môcť vyskúšať auto (napr. parkovisko). Počas jazdy na dané miesto si všímajte jeho štýl šoférovania, ktorý vám prezradí, ako sa chová k autu.
Pred jazdou
Dôležité je, vyskúšať auto so studeným motorom (ak je to možné), pretože práve chod studeného motora prezradí najviac. Aj napriek uisťovaniu majiteľa vozidla, že motor je studený, zdvihnite kapotu a vyskúšajte, či z motora sála teplo. Niektorí predajcovia pred očakávaným príchodom kupujúceho preštartujú studený motor, aby pri vašom štartovaní chytil na prvý krát. Ešte pred samotným štartom skontrolujeme všetky kvapaliny, malo by ich byť všade dostatok – hladina by sa mala nachádzať medzi riskami min. a max. Samostatnú pozornosť venujeme oleju. Kontrolujeme množstvo a čistotu oleja. Ak obsahuje nečistoty, olejový filter nebol dlho menený. Auto by malo naštartovať na prvý krát aj bez pridania plynu. Po pár sekundách by mal byť chod motora plynulý, bez šklbania a otáčky voľnobehu by nemali kolísať.
Jazda
*Motor –* pri rozjazde a akcelerácií nesmie motor šklbať, musí zaberať plynule. Pri motoroch s turbodúchadlom cítiť nárast výkonu až od určitých otáčok. Keď je motor zahriaty, skontrolujeme farbu dymu idúceho z výfuku. Ak vychádza čierny dym, je nastavená bohatšia zmes. Predávajúci využívajú túto fintu aby zakryli slabé kompresné tlaky vybehaného motora. Modrý dym značí, že do valcov sa dostáva olej cez zle tesniace piestne krúžky alebo je zlé tesnenie ventilov. Motor je veľmi opotrebený. Biely dym značí prienik vody do spaľovacieho priestoru cez zlé tesnenie hlavy valcov, alebo je samotná hlava prasknutá. V tomto prípade nie je oprava lacnou záležitosťou. Avšak v zimných mesiacoch je mierny biely dym vychádzajúci z výfuku v norme.
*Prevodovka –* radenie rýchlostí by malo isť hladko, presne a bez nepríjemných sprevádzajúcich zvukov. Automatická prevodovka by mala radiť stupne plynulo bez šklbnutí.
*Riadenie -* by malo byť bez odporu, presné a ľahko fungujúce. Nemalo by pri vyšších rýchlostiach vibrovať a pri rovnej jazde by mala byť priečka volantu vodorovne. Šikmá priečka volantu a ťahanie vozidla do strany počas jazdy v priamom smere naznačuje porušenú geometriu náprav. Chvenie volantu môže mať na svedomí nevyváženosť predných kolies. Ak sa chveje spätné zrkadlo, nevyvážené sú zadné kolesá. Riadenie nemá mať nadmernú vôľu.
*Brzdy -* by mali mať zodpovedajúci rovnomerný účinok. Brzdový pedál by mal zaberať už v prvej polovici zdvihu. Ak pumpovaním tvrdne, brzdový systém je zavzdušnený. Pri brzdení nesmú byť žiadne vibrácie a auto by nemalo mať pri prudkom zabrzdení tendenciu meniť smer jazdy
*Podvozok a tlmiče –* Pri prudkom zastavení by nemalo dôjsť ku kolísaniu auta a k tendencií spätného pohybu auta. Rázy alebo vibrácie spôsobené nerovnosťou vozovky by sa nemali prenášať do samotného riadenia. Auto by v zákrutách nemalo prehnane „plávať“.
*Polosy –* môžete skontrolovať tak, že na priestrannom mieste začnete krúžiť s plne vytočeným volantom. Pri ráznom pridávaní by sa nemali ozývať zvuky podobné preskakovaniu reťaze na ozubenom kolese. Treba vyskúšať obe strany zatáčania.
Po jazde
Po jazde vypnite motor a po malej chvíli skúste opäť naštartovať. Teplý motor musí naskočiť bez problémov. Na toto si treba dávať pozor najmä pri dieseloch kedy môže odísť naftové čerpadlo a za tepla auto neštartuje.
Pri jazdených autách nemusí vždy všetko fungovať ako by malo, a preto je najlepšie, ak si so sebou zoberiete odborníka, ktorý vám povie, čo všetko je opotrebené a posúdi cenu prípadnej opravy.
Zanechať odpoveď