Archív

Prezúvanie pneumatík

Už ste prezuli? Či ešte vyčkávate? Mali by ste? Koľko Vás prezutie vyjde v autoservisoch, kedy je ten správny čas na prezutie, prečo sa vôbec musia pneumatiky prezúvať a čo hovorí zákon vám ozrejmíme v nasledujúcich riadkoch.

Kedy je ten správny čas
———————–
Na prezutie pneumatík neexistuje jeden všeobecne platný dátum, ktorý by prikazoval prezúvanie, napríklad jesenná či jarná rovnodennosť. Prezúvanie totiž závisí od počasia a najmä teda teplôt. Dôležité pri prezúvaní zimných pneumatík je, aby denná teplota bola pravidelne nižšia ako 7°C. Najlepšie je sledovať rannú teplotu (cca o 7.00 hod.) a večernú teplotu (cca o 19.00 hod.) a spraviť z nich priemer. Napríklad, ak ráno bude 5°C a večer 7°C, tak priemerná teplota dosiahne 6°C, ktorá je už vhodná na vymenenie zimných pneumatík za letné.

1.jpg

Rozdiel v zimných a letných pneumatikách
—————————————-
Sledovať takto časy môže prísť na prvý pohľad otravné a čudné, no určite ide o užitočnú aktivitu. Nakoľko zimné počasie sa vie zjaviť často len tak znenazdajky, mali by ste byť v strehu. Letné pneumatiky majú totiž lepšiu priľnavosť a kratšiu brzdnú dráhu ako zimné.

2.jpg
Základným rozdielom zimných pneumatík od letných je ich dezén. Je podstatne štruktúrovanejší a dimenzovanejší, aby lepšie zvládol jazdu na snehu či ľade. Tieto pneumatiky zvyčajne nesú názov M&S, čo znamená, že sú vhodné na Mud & Snow – teda na blato a sneh.
3.jpg

Sezónne obutie sa tiež výrazne líši použitou gumenou zmesou. Práve tá je prispôsobená teplotnému spektru. V teplejších mesiacoch má letná zmes gumy výrazne lepšie vlastnosti než zimná a naopak. Ovplyvňuje priľnavosť, hlučnosť, ale najmä smerovú stabilitu a brzdnú dráhu. Vplyv má tiež na rýchlosť opotrebovania pneumatiky. Ignorovať sezónne zmeny pneumatík sa preto vôbec nevypláca. Taktiež zaváži na výrobcovi a tým pádom aj kvalite pneumatík. Napríklad ak investujete do pneumatiky Matador, po prvotnej investícii sa vám kvalita vráti v podobe dlhej výdrže a spokojnosti. Ak však investujete do lacnejších pneumatík, je možné že na ďalšiu sezónu budete musieť kupovať ďalšiu sadu, čím sa náklady na prezúvanie opäť len zvýšia.

Čo hovorí zákon
—————
Zákon 8/2009 Z.z., § 38 – Osobitosti premávky v zimnom období:
(1) Ak sa na vozovke nachádza súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza, vodič motorového vozidla kategórie M1 a N1 môže také vozidlo použiť v cestnej premávke, len ak je toto vozidlo na všetkých nápravách vybavené zimnými pneumatikami s označením „M+S“, „M.S.“ alebo „M & S“; motorové vozidlá kategórie M2, M3, N2 a N3 musia byť vybavené takými pneumatikami aspoň na jednej z hnacích náprav v čase od 15. novembra do 31. marca a v prípadoch, ktoré sú uvedené v časti vety pred bodkočiarkou.

(2) Ustanovenie odseku 1 neplatí: a) pri núdzovom dojazde, ak je na náprave namontovaná náhradná pneumatika alebo pneumatika na núdzový dojazd, b) pre terénne motorové vozidlo, c) pre motorové vozidlo používané v obci v súvislosti s plnením úloh na základe zmluvy o výkone vo verejnom záujme podľa osobitného predpisu.

(3) Vodič motorového vozidla je povinný zabezpečiť splnenie podmienky podľa odseku 1, ak vzhľadom na ročné obdobie možno predpokladať, že na trase, ktorou bude s motorovým vozidlom prechádzať, bude sa na vozovke nachádzať súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza.

5 dôvodov prečo prezúvať zimné pneumatiky za letné pneumatiky
————————————————————-
Portál moje auto.sk uvádza 5 tipov, prečo vôbec prezúvať zimné pneumatiky za letné v stručnom zhrnutí:
1. Horšia ovládateľnosť vozidla, najmä pri vyšších rýchlostiach a na mokrých cestách
2. Väčšia spotreba paliva kvôli fyzikálnym vlastnostiam zimnej pneumatiky
3. Väčšie opotrebenie pneumatiky vďaka väčšej mäkkosti zmesi zimnej pneumatiky
4. Vyššia hlučnosť vďaka fyzickému vyhotoveniu dezénu zimnej pneumatiky
5. Vyššie emisie CO2 vďaka vyššej spotrebe paliva

A ešte jeden dôvod – pri zimnej pneumatike platí podľa zákona minimálna hĺbka dezénu 3 mm, pri letnej pneumatike stačí len 1,6 mm.

Čo za prezutie zaplatíte
————————
Je lepšie ak máte letné a zimné pneumatiky obuté do zvláštnej sady diskov. Predíde sa tým možnému poškodeniu pneumatiky pri jej prezúvaní, možnému poškodeniu disku počas letnej či zimnej prevádzky.

Ceny za prezúvanie pneumatík závisia:
– od lokality pneuservisu (cenový rozdiel je v rámci veľkého a malého mesta, v ktorých je aj rozličná konkurencia)
– od veľkosti diskov (pneumatiky na zvláštnych diskoch majú tiež inú cenu ako samostatné pneumatiky)
– od potreby vyvažovania pneumatiky

Výsledná cena sa pohybuje od 12 do 25 eur.

4.jpg

Samostatná výmena pneumatík
—————————
Zmena pneumatík nie je až takou zložitou záležitosťou, hlavne ak sú obe sady pneumatík obuté na samostatných diskoch. Vtedy sa odmontujú staré kolesá a namontujú sa nové. Ak ste len trochu zručný, určite to zvládnete a ešte aj ušetríte. Ušetriť sa dá aj na pohonných hmotách, na ktoré vaše auto jazdí. Dobrým príkladom je napríklad auto na lpg

V prípade jedinej sady diskov je výmena pneumatík v domácich podmienkach oveľa náročnejšia. Správne zosadenie a nasadenie pneumatiky uľahčuje špeciálny stroj, preto je lepšie túto činnosť nechať na dobre vybavenom pneuservise. Takáto výmena je drahšia a trvá dlhšie, vodič však nemusí dokupovať druhú sadu diskov. Nevýhodou tiež je, že pri každom vyzúvaní a obúvaní na disk sa pneumatika opotrebováva a znižuje sa jej životnosť, uvádza sa na portáli automoto.sk.

5.jpg

Či už meníme pneumatiky alebo celé disky, pred ich nasadením na auto sa odporúča kolesá vyvážiť. Uskladnením kolies a pneumatík na zimu sa hmota pneumatiky môže mierne presunúť, čo spôsobuje nepríjemné vibrácie. Taktiež netreba zabúdať na správne nahustenie pneumatík, ktoré ovplyvňuje ich celkové vlastnosti i spotreby.

Ak sa vám výmena pneumatík zapáči a viete si predstaviť podnikať v motoristickom priemysle, aj keby ste sa zo začiatku špecializovali iba na výmenu pneumatík a kolies či menšie práce na svojom dvore, môžete porozmýšľať nad založením s.r.o. na fontionnel.sk, ktorý ponúka založenie spoločnosti už za 319 eur.

Aké kritériá musia pneumatiky spĺňať?
————————————-
Najlepšie by samozrejme bolo, aby sa každú sezónu dali na auto nové pneumatiky, no z finančného hľadiska je to pre väčšinu iba nonsensom. Maximálny odporúčaný vek pre pneumatiku je šesť rokov, časom totiž gumená zmes tvrdne a stráca svoje vlastnosti.

Okrem veku je dôležitý aj počet najazdených kilometrov. Ten sa prirodzene odráža na stave kontaktnej ploche pneumatiky a hĺbke dezénu. Vyhláška Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií z roku 2009 vyžaduje pri letných pneumatikách minimálnu hĺbku 1,6 mm, pre zimné obutie platí údaj 3 mm.

Fyzika ale nepustí a preto platí – čím hlbší dezén, tým lepšie. Odborníci odporúčajú nepoužívať letné pneumatiky s dezénom plytším ako tri milimetre, v zime s hodnotou pod 4 mm. Ak má teda pneumatika hĺbku dezénu len tesne nad tromi milimetrami, nemá význam ich na krátky čas obúvať na úkor bezpečnosti, uvádza portál automoto.sk.

Čo hovorí zákon?
—————-
Vyhláška č. 464/2009 Z.z., § 5:
(5) Pneumatiky nesmú mať na svojom vonkajšom obvode, napríklad v oblasti koruny, boku a pätky, trhliny ani poškodenia, ktoré obnažujú kordovú kostru alebo ju narúšajú. Hĺbka hlavných drážok v stredovej časti povrchu dezénu pneumatiky, ktorý pokrýva približne tri štvrtiny šírky povrchu dezénu jazdnej plochy pneumatiky, nesmie byť menej ako:
a) 1 mm na vozidlách kategórie L1e,
b) 1,6 mm na vozidlách ostatných kategórií a 3 mm v prípadoch, keď osobitný predpis pre vozidlá kategórie M a N ustanovuje povinnosť použiť v cestnej premávke vozidlo vybavené zimnými pneumatikami „M+S“, „M.S.“ alebo „M & S“.

Ako pneumatiky a kolesá uskladňovať
———————————–
Niektoré pneuservisy, ktoré majú svoje registračné sídlo, ponúkajú svojim klientom uskladnenie pneumatík či kolies. Poplatok sa pohybuje zvyčajne od 10 do 20 eur, niektoré servisy však túto službu ponúkajú aj úplne zadarmo.

6.jpg

Ak však máte doma priestor, uložiť by ste ich mali v suchej, tmavej a chladnej miestnosti. Samostatné pneumatiky treba uložiť nastojato na seba a počas uskladnenia je dobré ich aj niekoľkokrát otočiť, aby sa nedeformovali. Obuté pneumatiky na diskoch je vhodné odložiť naležato naskladané na sebe, nahustené na normálny tlak. Taktiež je možné ich zavesiť za disk bez ohľadu na ich polohu.

M. CH.