Archív

Osud KERS-u v F1

[* 1-2-.jpg >]
Fanúšikovia motoristického športu už určite poznajú systém KERS. Pre tých, ktorí sa v tejto oblasti príliš nevyznajú, objasním fungovanie tohto systému a dôvody jeho zavedenia do formulového športu. Skratka KERS znamená Kinetic Energy Recovery System, v slovenčine systém spätného využívania kinetickej energie. Jeho úlohou je zachytiť, respektíve uchovať energiu, ktorá sa stratí vo forme tepla pri brzdení. Systém túto energiu uloží v batérií alebo zotrvačníku a neskôr ho jazdec môže aktivovať podľa potreby, napríklad pri predbiehacom manévri. Tento systém v F1 dokáže pridať na pár sekúnd ďalších 80 konských síl k výkonu monopostu.

Ako pracuje?
Ako bolo už vyššie spomenuté, existujú dva princípy. Prvý, elektrický systém využíva motorový generátor , ktorý je začlenený v prevodovke a premieňa mechanickú energiu na elektrickú. Takisto pracuje aj obrátene. Mechanický systém zachytáva brzdnú energiu a roztáča malý zotrvačník, ktorý sa môže točiť rýchlosťou 80 000 otáčok za minútu. V prípade potreby výkonu sa energia prenesie priamo na zadné kolesá. Keďže na rozdiel od elektrického systému, mechanický systém nemení stav energie, je oveľa účinnejší.

2.png

Prečo zavedenie KERS-u?
Dôvody sú dva. Formula ako špičkový motoristický šport je akoby vzorom vo využívaní nových technológií, ktoré sa v niektorých prípadoch objavia aj v sériovo vyrábaných automobiloch. Čiže KERS bol vyvinutý na propagáciu vývoja životnému prostrediu priateľských technológií. Druhým dôvodom je predbiehanie. Už dlhšie prechádza formula touto „krízou“. V čase uvažovania o zavedení systému už neboli tie časy, kedy závodenie znamenalo riskovať život. A situáciu nezlepšovali ani rozdielne výkonnostné rozdiely tímov. Výsledkom toho boli nudné preteky bez predbiehania. Preto bol zostrojený tento systém. A ako to pomohlo? KERS sa začal využívať v minulej sezóne. No prakticky iba stajne Ferrari a McLaren ho využívali celú sezónu. Niektoré tímy ho ani nenasadili do pretekov. Systém pomáhal jazdcom pri štarte, mali oveľa lepší „odpich“ ako ostatné monoposty a aj pri predbiehaniach bolo vidieť že KERS trochu pomáha.

3.jpg

Bohužiaľ systém nesplnil očakávania aké sa do neho vložili a do sezóny 2010 ho tímy nemajú v pláne nasadiť. No už po pár pretekoch aktuálnej sezóny sa začínajú rokovania o zavedení KERS-u v budúcom roku. No s menšími úpravami pravidiel. Tie súčasné limitujú využitie KERS-u na 82 konsých síl po dobu 6,6 sekundy a maximálnu úschovu 400 kilojoulov energie.