31.03.2014

Staré knihy nemusia skončiť len v zbere. Poďte sa nami na výlet do fantastického sveta, v ktorom sa knihy stávajú (v podstate už po druhý krát) ozajstnými umeleckými dielami.

Kníhrezbárstvo. Toto pomenovanie slovenčina nepozná. Nenájdete ho ani v slovníkoch. Možno preto, že som ho vymyslel ja. Do tohto príspevku sa mi totiž hodilo oveľa lepšie, ako Book Sculptures či Carving Books . Kníhrezbárstvu sme sa na stránkach Hobbyportalu venovali už pred časom v článku o sochárstve a rezbárstve. Ide však o tak zaujímavé hobby, že si právom zaslúži viac priestoru.
Staré hrubé knihy, ostrý skalpel, pinzeta a iné chirurgické nástroje, prípadne elektrická modelárska frézka , dokonca aj rozbrusovačka. A hlavne fantázia. To je základ kníhrezbárstva.
O čo ide? O manipuláciu so stránkami kníh, do ktorých sa vyrezávajú umelecké diela. Základom je, aby nič, čo sa nachádza vnútri knihy vo výslednej forme nebolo pridané, implantované, prilepené, len odstránené. Okrem kníh a encyklopédií sa môžu použiť staré hrubé telefónne zoznamy, odborné publikácie, ilustrované knihy komiksov, slovníky aj zviazané ročníky časopisov a magazínov.

Kníhrezbárstvo sa dá definovať aj takto: Ide o spoluprácu s existujúcim materiálom a jeho minulými tvorcami pri prerábaní jedného umeleckého diela (knihy) do iného (knihorezba). Dokončené kusy tak odhalia nové vzťahy vnútorných prvkov v knihe na úplne odlišných miestach pôvodnej koncepcie.
Bohatosť a hĺbka kníh je všeobecne rešpektovaná už mnoho rokov, no ešte stále neobjavená vo svojom monopole foriem a informácií, ktoré miznú v priebehu času. Zmena fyzickej formy knihy však prináša nečakané a fascinujúce výsledky.
Vyrezávanie do kníh má aj svoje úskalia. Jeden list papiera je síce jemný, ohybný a ľahko spracovateľný, ale stovky listov na sebe, pritlačené jeden k druhému je ťažkým orieškom aj pre najostrejší skalpel. Niežeby do knihy nešlo rezať. Ale každý skalpel sa časom otupí a tak pri výrobe jednej knihorezby určite nepočítajte len z jedným skalpelom. Ideálne je mať viac druhov – od miniatúrneho až po tie väčšie. Niektoré rezby sa do kníh dajú vytvoriť bez použitia špeciálneho zveráka pre stolárov, iné zas bez neho nepôjdu. Vždy však musíte dbať na to, aby sa jednotlivé listy knihy nehýbali počas práce. Aby boli zalícované a podobne. Ináč môže dôjsť k deformácií výsledných tvarov. Rezať môžete nielen do listov knihy, ale aj do jej obalu. Všetko je naozaj len na vás a vašej fantázií a priestorovom videní.

Upozornenie: V tomto príspevku uvidíte niektoré diela, pri výrobe ktorých boli chirurgické nástroje vymenené za elektrickú rozbrusovačku a modelársku frézku. V žiadnom prípade to neskúšajte bez ochranných pomôcok. Nezabudnite na respirátor, pretože drobné čiastočky papiera budú lietať všade. Obrazom sa vám predstaví v návode jeden z uznávaných kníhrezbárov, vystupujúci pod menom Maskull Lasserre.

Takže ako na to?

Vhodné je, ak nevytvárame futuristický model, mať predlohu, podľa ktorej budeme tvoriť

Vhodné je, ak nevytvárame futuristický model, mať predlohu, podľa ktorej budeme tvoriť

Hrubé obrysy sa vytvárajú pomocou malej rozbrusovačky pre domácich kutilov

Hrubé obrysy sa vytvárajú pomocou malej rozbrusovačky pre domácich kutilov

Na jemné detaily vynikajúco poslúži hobby frézka

Na jemné detaily vynikajúco poslúži hobby frézka

Ešte pár úprav, ako odstránenie vyfrézovaných častí pinzetou a doladenie detailov chirurgickým skalpelom a máme hotovo

Ešte pár úprav, ako odstránenie vyfrézovaných častí pinzetou a doladenie detailov chirurgickým skalpelom a máme hotovo

Interview

Brian Dettmer, zvaný tiež Book Surgeon (knižný chirurg) patrí medzi najznámejších umelcov na svete, zaoberajúcich sa kníhrezbárstvom. Dettmer je pôvodom z Chicaga, kde študoval na Columbia College. V súčasnej dobe žije a pracuje v Atlante. Z niektorých interview, ktoré poskytol médiám vyberáme odpovede na tie najzaujímavejšie otázky.

Máte medzi svojimi dielami nejaký obľúbený kus? Niečo, čo je výnimočné?
Myslím, že jeden z mojich najobľúbenejších kúskov je súbor Nových kníh vedomostí (New Books of Knowledge). Predtým som pracoval s knihami jednotlivo a potom som začal experimentovať s viacerými. Ich kombináciu som chcel docieliť niečo výnimočné. To bolo tuším okolo roku 2007 – 2008. Tento výtvor bol jedným z prvých, kedy som využil na rezbárčinu kompletnú encyklopedickú sériu.
Funguje to, ako krajina, ale tiež druh organizmu, skladajúceho sa z niekoľkých pozoruhodných prvkov, tvoriacich väčšiu formu. Začal som ohýbaním a zlepovaním všetkých obalov týchto encyklopédií do určitého tvaru. V polovici práce sa tieto zlepené strany začali samy od seba usporadúvať do akéhosi polkruhu a nečakane sa vytvorila veľká pevná forma. No odrazu ma obarila otáska: „Ups…a čo teraz s tým?“ Trvalo týždne, kým som vzal skalpel a začal vyrezávať. Nemal som potuchy, kde začať a čo robiť, aby sa na to dalo pozerať. Azda preto mám tento kus veľmi rád. Lebo nakoniec sa mi to podarilo.

Vravíte, že to bolo v roku 2008. Čo bolo predtým? Prešli vaše práce vývojom?
Dúfam, že áno. Snažím sa posúvať svoje vlastné možnosti s každým kusom, ktorý vyrežem. Pokúšam sa tiež vytvárať série takýchto skulptúr , aby nadväzovali na seba. Z kníhrezbárstvom som začal v roku 2001 a naplno ma to pohltilo v roku 2003. Musím však podotknúť, že až do roku 2007 to nebolo ono. Jasné – tie knihy boli pekné. No dnes už vidím, že im niečo chýba. A už sa to nedá vrátiť späť. Preto teraz pri každom mojom diele dlhé dni premýšľam, kombinujem, načrtávam. Až potom sa pustím do práce. Môžem však povedať, že rozsah, detail a rozmanitosť sa v týchto výtvoroch vyvinuli len v posledných šiestich rokoch. Veľa ľudí si pritom myslí, že môj limit už nemôžem prekročiť. Potom sú prekvapení, že sa to s každým novým dielom dá. Veľa mojej práce je intuitívnej, no ako som povedal, základ je premyslieť si, čo vlastne chcem. Aj keď v momente, kedy zoberiem do rúk skalpel, neviem, ako sa to skončí.

Aký druh umenia sa vám páči okrem kníhrezbárstva? Máte aj svoje vzory?
Vždy bývam ohromený prácou Tima Hawkinsona aj Toma Friedmana. Ich skoršie práce ma prinútili pozerať sa inými očami na tradičné predmety. Nechcem ich však kopírovať (ani to nie je možné, lebo sú jedineční), aj keď pri tomto koníčku sa veľa inovatívnych vecí vymyslieť nedá. A ozaj. Jeden z prvých umelcov, ktorých som videl pracovať so starými knihami vo forme umenia bol Buzz Spector.

Ako vnímajú iní vaše umenie?
Vytváram diela z kníh na niekoľkých úrovniach. Niekedy ma mrzí, že niektorí ľudia doslova uviaznu v ich fyzickej prítomnosti bez toho aby čo i len náznakom zvažovali filozofické implikácie mojej práce. No a potom som rád, keď mnohí z nich cúvnu. Vrátia sa späť a pozrú sa na knihy novými očami. Chcel by som otvoriť diskusiu o súčasnej úlohe knihy v mediálnej kultúre a jej budúcnosti. Všetko sa teraz digitalizuje a virtualizuje. Napriek tomu vždy budem tvrdiť, že niet nad vôňu otvorenej knihy. Prístup ku knihám je dnes oveľa dostupnejší vďaka moderným čítačkám a počítačom. No elektronické knihy sú beztvaré. Sme však v kľúčovom okamihu histórie kníh a je na nás, či prežijú, alebo nie. Na toto by som chcel poukázať. Desí a vzrušuje ma to zároveň.

Čo by ste odkázali tým, čo si chcú kníhrezbárstvo vyskúšať?
Hm… Hlavne dostatok fantázie a pevnú ruku. Začínať by sa malo s niečím jednoduchým. Reliéfnym vyrezávaním a postupne prechádzať viac do hĺbky. Na kníhrezbárstvo neexistuje patent. Každý môže pracovať tak, ako mu najlepšie vyhovuje.

Apropo. Kde zháňate staré knihy?
Spočiatku v antikvariátoch a na burzách, kde ku podivu tie najhrubšie boli často najlacnejšie. V súčasnosti ma baví dávať inzeráty. K nim pripojím nejakú tú fotku môjho diela a veľakrát sa mi stalo, že mi ich priviezli zadarmo. Takto ich bývalí majitelia vedia, že sa stávajú súčasťou umenia, miesto toho, aby zapadali prachom niekde na pôjde.

Reverzná plastika z kníh

Kylie Stillmanová žije v Melbourne a odborne vyrezáva trojrozmerné siluety vtákov a rastlín na stohy kníh a papiera. Nakoniec, výsledkom je reverzná plastika, kde je primárny predmet je vynechaný z pevnej konštrukcie, ktorej sekundárny priestor zostáva bezo zmeny. Je to vizuálne ohromujúce a dielo vyzerá skoro ako ilúzia, ako keď naša myseľ hrá triky v našom mozgu.

Na návšteve u starých známych

V minulom článku o rezbárstve sme si predstavili dvoch umelcov, ktorí sa kníhrezbárstvom zaoberajú už nejaký ten rôčik. Jedným z nich bol Alex Queral, ktorý do stránok vyradených telefónnych zoznamov vyrezáva tváre celebrít. Čo sa týka súčasnosti, ešte stále ho tento koníček neopustil. Tu sú dôkazy:

Guy Laramee je tiež našim dobrým známym. Vytváranie celých krajín zo starých kníh mu prinieslo množstvo ocenení. O tom,že mu boli udelené právom svedčia aj nasledujúce fotografie:

Je treba k tomu niečo dodať? Kníhrezbárstvo patrí k tým koníčkom, ktoré keď vás chytia – už vás nepustia. Snažíte sa s každým novým kusom posúvať svoje hranice a často ste sám prekvapený, čo všetko sa dá z kníh vytvoriť. Na záver si pozrite dve zaujímavé videá. Prvé sa nachádza na tejto stránke. V galérií k tomuto článku nájdete tiež množstvo krásnych obrázkov kníhrezieb. Tu je spomínané druhé video:

Foto: mymodernmet.com, 1800recycling.com, dudecraft.com , darkroastedblen­d.com , inewidea.com, Alex Queral, maskulllasserre­.com, pinterest.com

Hodnotenie
1/5 2/5 3/5 4/5 5/5
Počet hodnotení: 1
Fotogaléria


Náhodné články z aktuálnej sekcie Náhodné videá z aktuálnej sekcie

    V danej kategórii sa nenachádzajú žiadne videá.

Komentáre

Páči sa vám autorov štýl písania, stotožňujete sa s jeho názorom alebo si myslíte, že sa na vec pozerá zo zlého uhla a niečo mu uniká? Zapojte sa do diskusie a vyjadrite svoj názor!

nebude uverejnený
Alebo sa prihláste »
Koľko je 1 plus dva?
Položky označené * sú povinné

Prihlásenie
 
 
Reklama