21.01.2013

Už roky sa snažia internetové spoločnosti o vývoj užívateľského prostredia vyhľadávačov tak, aby bolo doslova ušité na mieru konkrétnemu užívateľovi. Zdá sa, že Facebook všetkých predbehol a ponúkol jedinečnú a revolučnú formu vyhľadávania – Facebook Graph Search.

Facebook vie viac, než ste si mysleli

Základom úspechu novej vyhľadávacej služby bol fakt, že na rozdiel od iných internetových firiem a sociálnych sietí je to práve Facebook, ktorý má v databáze viac, ako miliardu užívateľov z celého sveta. A vie o nich oveľa viac, než si sami uvedomujú. Vývojári stavili práve na túto kartu. Postavili pred seba neľahkú úlohu – dať ľuďom lepšie a osobnejšie výsledky, ako súčasný kráľ vyhľadávania Google. To všetko s vedomím, že v klasickom vyhľadávaní internetových stránok by náskok tohto gigantu prakticky nebolo možné dohnať . No fakt , že v databázach Facebooku koluje nespočítateľné množstvo informácií o užívateľoch otvoril dvere k revolučnému spôsobu vyhľadávania – Facebook Graph Search. Facebook totiž toho vie naozaj veľa. Vie nielen o veku, pohlaví, záujmoch a bydlisku takmer každého užívateľa, ale napríklad aj o miestach a fotkách, ktoré sa im páčia, o priateľoch, s ktorými komunikujú (aj o priateľoch týchto priateľov), o miestach kde sa nachádzajú, alebo boli. Navyše pozná ich obľúbenú hudbu, knihy, filmy, videoklipy, vtipy, články, značky, služby, blogy, športy, stránky, reštaurácie, divadlá a vo svojich databázach má množstvo ďalších, pre mnohých banálnych informácií.
Samozrejme, že sa aj Google na svojej sociálnej sieti Google+ snaží zbierať rovnaké osobné informácie, no v porovnaní s Facebookom ich má len zlomok.

Predstavuje sa Facebook Graph Search

Pred pár dňami to bol samotný zakladateľ Facebooku Mark Zuckerberg , ktorý vyhľadávanie predstavil na tomto videu :
„Facebook stojí na niekoľkých pilieroch,“ povedal: „Prvým je úvodná stránka s novinkami (Newsfeed), na ktorej vidíte, čo sa práve deje u vašich priateľov. Ďalším je osobný profil (Timeline), kde na jednom mieste môžete určiť, čo sa o vás môže kto dozvedieť. Nové facebookovské vyhľadávanie (Graph Search) bude ďalším takýmto pilierom.“

Zatiaľ sa presne nevie, akú úlohu zohral pri realizácií tohto vyhľadávania Bing. Microsoft síce potvrdil, že s Facebookom na vyhľadávaní spolupracoval, no za samotným Graph Search rozhodne Bing nestojí. Zrejme však bude akýmsi doplnkovým vyhľadávaním pre Facebook pre prípad, že užívateľ zadá niečo, na čo Graph Search stačiť nebude.
Predsa však existuje prepojenie Graph Search a Google aj keď iba v rovine vývojárov. Technický šéf Facebooku Lars Rasmussen totiž nastúpil v októbri 2010 do Facebooku práve z Google, kam ho zlanáril Mark Zuckerberg. V Google sa síce podieľal na prelomovej službe Google Wave, tá však čo sa týka úspechu pohorela. Presťahoval sa teda do San Francisca a o novom vyhľadávaní sa vyjadruje len v superlatívoch: „Som tu v San Franciscu nový. A každý deň som sa musel potýkať s jednoduchými otázkami, na ktoré som nevedel nájsť relevantné odpovede. Vďaka novému vyhľadávaču tento problém vymizol. Ak ma napríklad bolí zub, položím cez Graph Search jednoduchú otázku – kam chodia moji priatelia k zubárovi?- a tak ľahko a hlavne rýchlo nájdem pomoc.“ Samozrejme, aby táto užitočnosť fungovala, musíte mať priateľov, ktorí Facebooku tieto informácie poskytnú. Je možné, že práve toto revolučné vyhľadávanie ich k tomu nakopne. (Alebo práve naopak? Uvidíme…)

Lars Rasmussen /vľavo/- prebehlík od Google

Lars Rasmussen /vľavo/- prebehlík od Google

Otázky, otázky a ešte raz otázky

Pomocou Grafového vyhľadávania teda môžete nájsť všetko, čo sa s vami zdieľa na Facebooku. Ostatní môžu nájsť veci, ktoré s nimi zdieľate, vrátane obsahu nastaveného ako verejný. To znamená, že rôzni ľudia vidia rozličné výsledky.
Na rozdiel od Google budeme na Facebooku dávať otázky prirodzenou formou. Teda namiesto vyhľadávania slovného spojenia „reštaurácie v Bratislave“ zadáme rovno „kam chodia moji priatelia z Bratislavy na obed“
Redaktori TechCrunch neponechali nič náhode a zasypali vyhľadávač kreatívnymi aj zábavnými otázkami typu:
Nezadané ženy v New Yorku, ktorým sa páči Fifty Shades of Gray (ak si chcete užiť)
Matky mojich priateľov (ak chcete naštvať kamaráta)
Priatelia, ktorí v minulosti navštívili karaoke (ak si chcete s niekým zahulákať v bare)
Fotky môjho rodného mesta z rokov 1970 – 1990 (ak si chcete nostalgicky zaspomínať)
Nezadané dievčatá v okolí, ktorým sa páči Star Wars (ak si chcete povyraziť)
Reštaurácie v okolí, ktoré sa páčia ľuďom z Indie(ak chcete jesť niečo pálivé)
…a tak ďalej.
Výsledok? Grafové vyhľadávanie vám pomôže nájsť ľudí, miesta, veci a preskúmať Facebook úplne novým spôsobom. Výhodou je napríklad to, že FB vie, či ste zadaní, alebo single (vynikajúca vec, ak chcete túto sociálnu sieť používať, ako zoznamku). Ostane, ako funguje súkromie s grafovým vyhľadávaním si môžete vyskúšať pomocou niekoľkých preddefinovaných otázok na tejto stránke.

Kedy na Slovensku?

Slová vývojárov Facebooku sú optimistické: „Začíname dnes iba s niekoľkými desiatkami zaujímavostí, ktoré si vďaka Graph Search môžete vyhľadať. Ľudia, fotografie, hudba, reštaurácie, služby, záujmy, ale to je iba začiatok. Dívame sa na to, ako na projekt, ktorého vývoj nám zaberie mesiace a roky. Postupne sa však stane z neho úžasný zdroj informácií pre ľudí z celého sveta.“

Na Facebooku je prítomné tiež množstvo spoločností a firiem. Tie budú mať teraz možnosť osloviť čo najväčšie množstvo fanúšikov. Už totiž nepôjde o nejaké teoretické počty „lajkov“, ale o úplne reálne odporučenia. Čím viac ľudí zaradí napríklad reštauráciu k svojim obľúbeným, tým viac sa rozrastie skupina ľudí, ktorá na ňu pri vyhľadávaní narazí. Facebook tak možno našiel spôsob, ako prirodzeným spôsobom prinútiť množstvo spoločností k vyššej aktivite pri svojej prezentácií na sociálnej sieti.
V nasledujúcich týždňoch a mesiacoch bude nové vyhľadávanie postupne uvoľňované a k dispozícií čím ďalej, tým viac užívateľom. Logicky z toho vyplýva otázka, kedy bude dostupné v slovenčine. Odpoveď na ňu zatiaľ nevieme. Predpokladajú sa totiž problémy so slovenčinou kvôli jej krkolomnosti a skloňovaniu. Verím však, že napriek tomu sa s Facebook Graph Search stretneme už v tomto roku.

Foto: Facebook, internet

Hodnotenie
1/5 2/5 3/5 4/5 5/5
Počet hodnotení: 2


Náhodné články z aktuálnej sekcie Náhodné videá z aktuálnej sekcie
Komentáre

Páči sa vám autorov štýl písania, stotožňujete sa s jeho názorom alebo si myslíte, že sa na vec pozerá zo zlého uhla a niečo mu uniká? Zapojte sa do diskusie a vyjadrite svoj názor!

nebude uverejnený
Alebo sa prihláste »
Koľko je 1 plus dva?
Položky označené * sú povinné

Prihlásenie
 
 
Reklama