Ako sa zdá, dlhé podozrenie sa ukázalo byť pravdivé. Nielen Facebook, ale aj ostatné sociálne siete, ako napr. MySpace a Digg, zdieľajú informácie o svojich užívateľoch. Tie sú pre nich pochopiteľne veľmi cenné.
Facebook zdieľal informácie o užívateľoch s inzerentmi
Ako keby nemal Facebook už dosť problémov s ochranou privátnej sféry svojich užívateľov. Teraz sa k tomu pridala aj reportáž ekonomického listu Wall Street Journal, ktorá má pádne dôkazy o tom, že Facebook a ostatné sociálne siete, ako napr. MySpace a Digg, zdielajú osobné dáta s inzerentmi bez súhlasu užívateľov. Dáta vraj obsahovala mená užívateľov, ich prihlasovacie údaje a ďalšie údaje, ktoré umožnili spoločnostiam, ako je Googlom vlastnení DoubleClick, identifikovať jednotlivé profily.
Niektoré z týchto sociálnych sietí, ako napr. Facebook a MySpace, s týmto zdieľaním prestali po tom, čo ich Wall Street Journal požiadala o vyjadrenie. Toto podozrenie sa však ukázalo už od minulého roka, kde s tým prišla skupina amerických vedcov. Facebook pritom pri zdieľaní zašiel ďalej ako ostatný. Keď užívateľ klikol na niektorý reklamný odkaz, sieť poskytla inzerentovi dáta o užívateľovi. Zadávateľ reklamy tak v podstate vedel, kto na akú reklamu kliká. To sú cenné informácie, ktoré sa dajú zužitkovať, zároveň však zasahujú do privátnej sféry užívateľov.
Podvody na Facebooku
——————–
Mnohý z vás sa húfne pridávate do skupín typu „Keď vás tu bude 100-tisíc, niekomu dám notebook“. Keď sa číslo blíži k 100-tisíc, všetci dúfame, že ten notebook dostaneme práve my. A keď sa číslo fanúšikov dostane k 100-tisíc, skupina sa premenuje a odrazu má nejaký politik 100-tisíc fanúšikov.
Alebo iný príklad. Skupina „ak sa sem pridáš a pozveš všetkých svojich kamarátov, môžeš si meniť skin tvojho profilu“ má určite kopu fanúšikov. Tým zdatnejším v tejto oblasti je určite jasné, že keď to nieej v ponuke Facebooku, tak sa to nedá dosiahnuť pridaním sa do skupiny. Existuje však plugin do Mozilly, ktorý síce vie zmeniť pozadie Facebooku, ale aj tak to vidíte len vy, takže to nemá veľký zmysel.
Najväčšia takáto skupina, na ktorú som natrafil, je „petícia proti spoplatneniu Facebooku“. Je to úplný nezmysel. Pretože autor Facebooku je taký zahojený, že do konca svojho života môže ži´t len z reklám, čo sa nachádzajú na bočnej lište. Skupina „NEBUDEM PLATIŤ 3,31€ MESAČNE ZA POUŽÍVANIE FACEBOOKU OD 9. JÚLA 2010!“ má cez 228 000 členov. Žeby toľko ľudí tomu verilo? Ale čo má z toho zakladateľ tej skupiny? Môže si tam v pokoji publikovať rôzne linky, ktoré nemajú so skupinou žiadny súvis a má zaručené, že z tých pár stotisíc ľudí mu na ten link aspoň zopár stoviek klikne.
Prečo by ste sa nemali pridávať do takýchto skupín? Kvôli zneužitiu vašich osobných údajov. Už len vaše meno s fotkou predstavuje nemalú hrozbu na zneužitie, či už vašej osobnosti alebo ďalších údajov v prospech druhých ľudí.
Zdroj: centrum.cz, endy.sk
Zanechať odpoveď