Keďže sa blíži 1. apríl, premýšľal som o téme, ktorá by vystihovala práve tento deň, plný žartíkov, výmyslov a poplašných správ. Všetky moje nápady vyústili do jediného – hoax.
Toto tajomné slovo pochádza z angličtiny a my si ho môžeme preložiť viacerými spôsobmi – falošná správa, mystifikácia, podvod, poplašná správa, novinárska kačica, výmysel, žart či kanadský žart. Hoax, ako taký je na tomto svete už veľmi dávno. No v posledných rokoch dostal vďaka rozšíreniu svetovej internetovej siete, sociálnych sietí, mailovej komunikácie a inej internetovej komunikácie úplne nový rozmer.
Hoax má svoj prvý apríl každý deň. Ak si myslíte, že sa vás netýka, ste na veľkom omyle. Na Slovensku bývame väčšinou svedkami primitívneho internetového hoaxu. Ide hlavne o reťazové listy šťastia, ktoré vyžadujú od adresáta rozposielanie takéhoto dokumentu ďalším osobám. Potom sú to rôzne falošné výzvy o pomoc, ktoré presvedčia naivných, aby ich zdieľali na sociálnych sieťach. Spolu s takýmito výzvami sa však šíria aj fámy a falošné informácie. Typickým príkladom je jeden z minulého roku, keď sa na sociálnej sieti zjavila prosba o pomoc pre malé dievča, postihnuté veľkým rakovinovým nádorom. Pre dojem autentickosti bola pripojená fotografia dieťaťa, ktorá sama o sebe pôsobila dosť hrôzostrašne. Ako magnet však pôsobila veta, že majitelia sociálnej siete sa rozhodli prispieť za každý *„like“* niekoľkými centami na liečbu dievčatka. Ľudia veľmi radi pomáhajú vtedy, ak ich to nestojí ani cent (bez urážky), preto nebolo prekvapením, keď sa pod správou množilo *„lajkovanie“* a zdieľanie v nenormálnych číslach. Nič z tejto správy však nebola pravda. Niekto sa len škodoradostne pohral s naivitou ľudí. Ak sa nechcete stať obeťou hoaxu, ktorý sa na prvý pohľad javí, ako neškodný, navštívte stránky, ktoré sa mu podrobne venujú. Nájdete ich napríklad TU Najhoršou formou hoaxu je totiž ten, ktorý sa snaží podvodom od vás vylákať peniaze (rôzne pyramídové hry a podobne). Mali by ste teda vedieť, ako sa proti tomuto fenoménu brániť.
Umiernené krídlo hoaxu
My sa budeme venovať forme hoaxu, ktorá sa radí skôr medzi kanadské žartíky. No práve vďaka médiám a internetu získal tento druh humoru obrovskú publicitu. Na prvý pohľad sa javí neškodne a jeho úlohou nie je ublížiť fyzicky, ani duševne nikomu. Aj keď … posúďte sami.
*Balónový chlapec.*
15. októbra 2011 v meste Fort Collins v štáte Colorado nastal pre Richarda Heeneho deň „D“. Chystal sa totiž do vzduchu vypustiť vlastnoručne vyrobený strieborný balón veľkých rozmerov. Na svoj výtvor bol patrične hrdý a už sa tešil, ako sa ním pochváli priateľom a známym. Najradšej by však balón ukázal celému svetu a tak sa v jeho hlave zrodil diabolský plán, ktorého následky si v tej chvíli zrejme neuvedomil. Ináč by určite nezodvihol telefón a nevytočil číslo 911. Rozrušeným hlasom oznámil službukonajúcemu policajtovi, že sa balón nedopatrením uvoľnil a keďže nemôže nájsť svojho šesťročného syna Falcona, myslí si, že práve on vyštartoval s balónom do vzduchu. Na miesto okamžite prichádza množstvo policajtov a sanitiek so záchranármi. Navyše o pár minút dorazia prví novinári a televízne štáby. Prostredníctvom CNN sleduje „záchrannú“ akciu celý svet. Ľudia so zatajeným dychom fandia celej rodine a modlia sa, aby sa Falconovi nič zlé nestalo. Zostrih z tejto akcie si môžete pozrieť na nasledujúcom videu:
[* youtube:lSC71V7bUl4 *]
Po desiatkach hrôzu naháňajúcich minút balón pristane na poli a na prekvapenie všetkých v ňom nikto nie je! Spočiatku si všetci myslia, že k vyvolaniu rozruchu dohnal otca strach o dieťa, no čoskoro vyplávajú na povrch nové skutočnosti. Malý Falcon bol po celý čas schovaný doma vo veľkej škatuli a mal prikázané za žiadnu cenu z nej nevyliezať. *„Robil som to hlavne kvôli show,“* sypal si neskôr Richard Heene popol na hlavu. Sudca však nemal pochopenie pre jeho „hoaxové“ chúťky a odsúdil ho k pokute 36 000 USD a deväťdesiatim dňom väzenia. Malého Falcona odvtedy nazývajú Balónovým chlapcom a výraz *„Balloon Boy“* sa stal na určitý čas najčastejšie zadávaným slovným spojením pre internetové vyhľadávače. Richard Heene sa stal hrdinom internetu vďaka vďaka sociálnym sieťam a blogerom. Je však otázne, či sa mu oplatilo zaplatiť tak veľkú sumu za publicitu.
*** Šialené hoaxové divadielko v podaní Richarda Heeneho
*Virtuálna Aimi*.
Prípad Aimi Eguchi patril k najväčším hoaxom uplynulého roku. Určite si pamätáte na šialenstvo, ktoré v našich končinách sprevádzalo hľadanie Superstar. Presne takýto rozruch a publicitu zažíva v Japonsku dievčenská skupina AKB48. Fanúšikovia tejto skupiny privítali s nadšením správy o novej členke súboru Aimi Eguchi. Aimi bola krásna. Objavila sa na titulke Weekly Playboy, vystupovala v reklame, zvodne sa usmievala z plagátov a bilboardov, predvádzala svoje dokonalé telo vo videoklipoch. Zvláštne však bolo, že ani na jednom koncerte AKB48 naživo nevystúpila. Nahnevaní fanúšikovia bombardovali agentúru, zastupujúcu speváčky tisíckami mailov a keď sa situácia stala neudržateľnou, museli kompetentní s pravdou von. Aimi nebola živá. Bola iba výplodom počítačových grafikov, ktorí preniesli virtualitu do reality. Vyzerala pritom naozaj, ako reálna postava. To preto, že ju šikovní programátori doslova poskladali s častí ostatných speváčok skupiny. Video Aimi aj spôsob, akým bola vytvorená si môžete pozrieť aj vy na tomto mieste.
*** Aimi, naozaj, ako živá
*Lesbička z Damašku*.
Doslova senzáciu na internetovom poli spôsobila Amina Abdallah Arraf al Omari na svojom blogu. Ten sledovali denne tisícky ľudí na celom svete. Amina neskrývala svoju sexuálnu orientáciu k rovnakému pohlaviu. Navyše plnila svoj blog správami o netolerancií arabských krajín voči homosexualite. Získala si tým nielen srdcia ľudí, ale aj obrovské množstvo fanúšikov, ktorí doslova hltali každý riadok, čo napísala. Závideli jej odvahu a držali palce v jej boji za práva žien v moslimských krajinách. Ich hrdinka sa však jedného dňa stratila. V roku 2011 sa na blogu objaví správa, že dievča určite uniesli radikálni povstalci a tento oznam okamžite vyvolá zvýšenú vlnu celosvetového odporu voči moslimom. Celý príbeh zachytia médiá a oboznámia s ním aj verejnosť, ktorá ho z internetu nepozná. Ukáže sa však, že blog po celý čas spravoval ktosi z Veľkej Británie. A tá je od Damašku dosť vzdialená. Nasleduje pátranie po pravde. Nakoniec je Aminina totožnosť odhalená. Nie je ani lesbička, ani žena a už vôbec nie moslimka. Ide o študenta Edinburskej univerzity v Škótsku Toma McMastera, ktorý sa sám prizná k tomu, že išlo o čistý hoax.
*** Amina sa v skutočnosti volá Tom
*McDonaldovský príplatok.*
V júni minulého roku sa rýchlosťou blesku šíri na sociálnych sieťach správa, že všetci afroamerickí zákazníci amerického reťazca McDonald´s budú povinní priplatiť si ku každému jedlu príplatok vo výške 1,50 USD. Na dôveryhodnosti správe pridáva aj fakt, že príloha obsahuje fotografiu, kde je správa napísaná na hlavičkovom papieri spoločnosti. Otázka znie, prečo si afroameričania musia priplatiť? Aj na ňu sa na sociálnej sieti dozviete odpoveď. Pretože kradnú a rabujú. Zástupcovia McDonald´s všetko okamžite vyvracajú, nakoľko sa však zatiaľ ozajstného vinníka nepodarilo dolapiť, hrozí práve tomuto reťazcu obvinenie z rasovej diskriminácie.
Hoax na Slovensku
Hľadať odpoveď na otázku, či sa stane hoax internetovým hobby aj v našich končinách sa pokúsil Peter Privitzer, odborník v oblasti internetovej komunikácie: *„Zatiaľ ešte nedržíme krok s krajinami, kde je hoax akýmsi druhom životného štýlu. Napríklad spomínaný hoax Richarda Heeneho s podomácky vyrobeným balónom nebol jeho prvým a zdá sa, ani posledným. Niektorých jedincov to jednoducho baví. V zahraničí sa dokonca združujú indivíduá, pre ktoré hoax patrí k životným koníčkom. Internet je fenomén, ktorý uviedol hoax do novej dimenzie. Virtuálny svet je pritom oveľa menej odolný voči „zaručeným“ správam, ako reálny. Hlavne na sociálnych sieťach sa mystifikácie šíria a nabaľujú, ako lavína. K vytvoreniu ilúzie pravdivosti pritom postačí úplne málo. Nápad. A potom už iba „vyšperkovanie“ hoaxu v grafických programoch, videoeditoroch a podobne. Myslím si, že nebude trvať dlho a vlna internetových kanadských žartíkov nás zasiahne naplno nielen primitívnym spôsobom, ako sa to deje rozosielaním reťazových mailov, ale tak, ako je popísané v tomto článku. Záleží iba na nás, ako sa k nim postavíme. treba si v prvom rade oprášiť to staré známe – dôveruj, ale preveruj. A snažiť sa nestať nechtiac jedným z koliesok súkolia menom hoax.“*
Video TOP HOAX:
[* youtube:7N33M7as5Ew *]
Foto: glasgowunihumanrights.blogspot.com, whatsonningbo.com, cbsnews.com , articles.nydailynews.com, mediumatlarge.net
Zanechať odpoveď