Angelina nie je žena. Vlastne to nie je ani človek, ale počítač. Na tom by nebolo nič zvláštne. Mnoho ľudí dáva svojim počítačom ľudské mená. No Angelina je prvou umelou inteligenciou, ktorá vytvorila vlastnú počítačovú hru. Hobbyportal vie viac.
Kreatívna umelá inteligencia
Zamysleli ste sa niekedy, koľko času a ľudí je potrebných k tomu, aby vznikla nová počítačová hra? Na ich vývoji pracujú denne tisíce ľudí na celom svete. Za vytvorením tých najlepších titulov stojí rad mien tak dlhý, že by sa zaň nemusel hanbiť ani hollywoodsky trhák. Výskumný pracovník *Computational Creavity Group* Michael Cook z anglického Imperial College sa vybral inou cestou. Vývoj hier necháva na svoju „kybernetickú dcéru“ Angelinu, umelú inteligenciu, ktorú sám vytvoril.
***
Koníčkom a zároveň profesiou Michaela Cooka je kombinácia odborností s (pre väčšinu smrteľníkov) prečudesným názvom – evolučné programovanie a psychológia umelej inteligencie. Možno si pod týmito názvami predstavíte profesiu, patriacu do oblasti sci-fi, no opak je pravda. Vďaka svojmu zvláštnemu vedeckému zameraniu vytvoril Michael Cook spomínanú Angelinu. Tá má na svojom konte dokonca niekoľko počítačových hier, ktoré naprogramovala takpovediac od nuly. V praxi to vyzerá tak, že je schopná vyvinúť nové prostredie, princíp hry a tiež zadať určité pravidlá. Samozrejme, zatiaľ je potrebný aj ľudský faktor, ktorý v tomto prípade preberá funkciu akéhosi konzultanta. Ľudský faktor je tiež zodpovedný za pridanie grafiky a zvuku do hry. Celý proces vývoja hry si môžeme zjednodušene predstaviť tak, že Cook vkladá Angeline do pamäti rôzne druhy a typy hier, z ktorých sa ona učí, vníma ich princípy a čerpá z nich informácie pri vytváraní úplne nových herných typov a prostredí. Tento proces nesie názov kooperatívna koevolúcia. S jej pomocou vznikla zatiaľ najúspešnejšia hra z dielne Angeliny s názvom Space Station Invaders. Táto spolu s inými hrami už bola predstavená na niekoľkých verejne prístupných akciách, kde zožala priaznivý ohlas. Ľudia z odboru IT reagovali na Angelinu pozitívne aj napriek drobnostiam, ktoré by bežným užívateľom PC hier prekážali. K nim patrí napríklad fakt, že vaša postava v Space Station Invaders je nesmrteľná. Angelina totiž zatiaľ nie je schopná vyhodnotiť mieru zranenia a životaschopnosť jednotlivých postáv.
*** Space Station Invaders pôsobí, ako z praveku videohier. Napriek tomu je prelomová
V plienkach a predsa…
Poviete si, že bude trvať ešte veľmi dlho, kým bude takýto typ umelej inteligencie vylepšený natoľko, že jej hry budú nielen „hrateľné“ ale aj populárne. IT odborníci sa však takmer jednohlasne zhodujú, že to, čo dnes vyzerá, ako čistá utópia sa stane čoskoro realitou, s ktorou sa budeme musieť vyrovnať. Michael Cook k tomu dodáva: *„Viete, Angelina ani teraz, ani v budúcnosti neukradne nikomu jeho pracovné miesto. V skutočnosti dúfam, že program jej podobný sa stane miláčikom herných dizajnérov. Tí napríklad pridelia postave v hre nejakú schopnosť a zadajú Angeline úsek hry, v ktorom by sa naučil hráč túto schopnosť používať.“* S týmto nápadom súhlasí aj Mark Nelson z IT oddelenia Copenhagenskej univerzity v Dánsku: *„ Páči sa mi myšlienka konverzácie človeka a umelej inteligencie. Tá by však mala byť v každom prípade transparentná, aby vývojári mohli upravovať svoju hru podľa vlastného úsudku. Stvoriť hru len jednoduchým stlačením tlačidla by bola nuda.“*
Dotiahnuť Angelinu k dokonalosti zrejme nebude nerozlúsknuteľným orieškom. Zvlášť preto, že už dnes sa niektorí programátori chystajú stvoriť jej „súrodencov.“ Angelina však navždy zostane prvá.
[* youtube:UQoIuieVBsc *]
Foto: interestingtopics.net, gamesbyangelina.org,
Zanechať odpoveď