19.03.2010

Už len skutočne málo ľudí si pamätá časy, keď na Štrbskom Plese vchádzala stará zubačka do stanice v priestore dnešného liečebného domu Solisko. Úzkorozchodná trať s rozchodom 1000 mm (bežným na švajčiarskych zubačkách) mala dĺžku 4,8 km, stúpanie 127 promile, oblúky o polomere 100 m a bola vybavená Riggenbachovou rebríkovou ozubnicou uprostred koľaje.

Dve lokomotívy pre ozubnicu postavili rakúske strojárne vo Floridsdorfe. Dvojitý parný stroj pre ozubnicový a adhézny pohon poháňal tri nápravy: dve adhézne a jednu s ozubeným kolesom a kotúčom s ručnou pásovou brzdou. Kotol lokomotívy bol na ráme uložený tak, aby sa zachoval aj pri stúpaní zvislú polohu. Ak však stála na vodorovných koľajniciach, vyzerala ako hrbatá a preto mala aj takú prezývku. Na trati jazdili celkovo štyri osobné vozne, každý s ozubeným kolesom a ručnou pásovou brzdou. Stavba ozubnicovej železnice sa ukončila v polovici roku 1896 a 28. júla sa na nej začala prevádzka pre verejnosť. Zo začiatku bola v prevádzke iba v lete, neskôr i v zime, samozrejme s výnimkou kalamitných situácií.

Lokomotíva tlačila pred sebou jeden otvorený vozeň rýchlosťou 10 km/h, čo bol v porovnaní s predchádzajúcimi konskými povozmi nepredstaviteľný nárast výkonu. Na niekoľko rokov nastali pre zubačku zlaté časy. Ľudia sa hrnuli zo všetkých strán a zisky stúpali. Všetko bolo v poriadku až do času, kedy si návštevníci všimli lacnejšie cestovné na Tatranskej elektrickej železnici. Ťažkú ranu dala ozubnici pravidelná autobusová doprava medzi Štrbou a Štrbským Plesom. V tridsiatych rokoch počas hospodárskej krízy jazdili iba štyri páry vlakov denne a príjmy ešte viac klesli. Zubačka takto neslávne ukončila v auguste 1932 svoju prevádzku. Lokomotívy a vozne skončili v starom železe a podobný osud mali neskôr aj koľaje. Z trate ostala na horskom úbočí iba spodná stavba.

Hodnotenie
1/5 2/5 3/5 4/5 5/5
Počet hodnotení: 0


Náhodné články z aktuálnej sekcie Náhodné videá z aktuálnej sekcie
Komentáre

Páči sa vám autorov štýl písania, stotožňujete sa s jeho názorom alebo si myslíte, že sa na vec pozerá zo zlého uhla a niečo mu uniká? Zapojte sa do diskusie a vyjadrite svoj názor!

nebude uverejnený
Alebo sa prihláste »
Koľko je 1 plus dva?
Položky označené * sú povinné

MINI331 (Neregistrovaný užívateľ) 20.04.2014 12:13
MINI331

Nie je celkom iste ze zubačka skončila v šrote .Podla niektorych mojich informacii skončil minimalne jeden zo strojov v depe Vrutky a potom bol prevezeny na nezname miesto do Čiech.Aj kus ozubnice ktory je vystaveny v hornej časti vestibulu stanice Tatranska Štrba je dovezeny a vyhrabany spod uhlia vo Vrutkach je to original zo starej trati .Akurat prizvarane ozubene koleso je z novej masiny .Podobna alebo taka ista masina jazdi alebo jazdila aj v rakuskom ACHENSEE ako som podla fotky zistil ale môžem sa mylit .Stará zubačka mala tri zastávky Štrba stanica ,Moryho zastavka na Novom Štrbskom Plese ktorá bola elektricky osvetlená a hlavná stanica Štrbske Pleso pri Grandhoteli dnešny hotel Kempinsky.Po starej stanici ozubenej zubačky na Štrbskom Plese nie je ani pamiatka.Dodnes stoji len stara stanica električky .A pod hotelom Panoráma krásny most zo starej ozubnice aj s prechodom ,malym tunelom cez ktory viedla trasa . Tieto riadky maju len informačny charakter a nie je vylučene že sa zhoduju z pravdou.

Prihlásenie
 
 
Reklama