Archív

Rozhovor: Kamenné divadlá prežijú aj nukleárnu vojnu

Po kratšej odmlke sa náš portál rozhodol pokračovať rozhovoroch s ľuďmi, ktorí majú čo dočinenia s umením, či kultúrou. Tento týždeň som sa zhováral s marketingovým riaditeľom umeleckej agentúry DIVA production, Ondrejom Putrom. Agentúra, ktorej umeleckým riaditeľom je Ondrejov životný partner Marián Vojtek, patrí do radov malých umeleckých projekcií, ktoré sa musia o to viac snažiť, aby si zarobili na živobytie – preto ich najsilnejšou zbraňou je kvalita. Diva production okrem rôznych divadelných predstavení ponúka aj rôzne špecialitky, ako napr. travesti show.

Ondrej Putra *** Ondrej Putra

Si marketingovým riaditeľom umeleckej agentúry Diva production. Na vašej webstránke sa hovorí, že agentúra sa špecializuje na divadelné komédie, muzikály, operety a pod.. Aké konkrétne predstavenia si môžeme pod tým predstaviť ?

Realizovali sme jednu úspešnú komédiu „Norman, si to ty?“ a divadelné predstavenie Zlomatka z produkcie divadla Astorka, ktoré sme prevzali na zájazdové predstavenia. Nešpecializujeme sa na muzikály ani operety, ale ukážky z nich sú súčasťou našich programov MUSICAL-MIX alebo MUSICAL-Night.

Akých umelcov vaša agentúra zastupuje ?

Prevažne sa zameriavame na profesionálnych hercov, spevákov a tanečníkov z divadelnej sféry, ale v portfóliu máme aj finalistov Superstar, Česko-Slovensko má talent, Let’s Dance, ale aj na iné, zatiaľ nevidené a neobjavené hviezdy.

Ste reprezentantom malých umeleckých produkcií. V čom sa tie líšia od veľkých produkcií ?

V tom, že veľké produkcie, ktoré realizujú aj napr. programy v TV sú takpovediac len priekupníkmi. Ich riaditelia netrávia čas v šatni s účinkujúcimi. Len kúpia program a posunú ho ďalej. Možno aj cez tri ďalšie agentúry, čo je príčinou nepredajnosti malých producentov.

Máte stabilné (kamenné) priestory pre vaše predstavenia ?

Nie, tie si agentúra bez veľmi silného a odhodlaného sponzora nemá šancu dovoliť.

Ako fungujú súkromné agentúry v umení ? Dokážu sa uživiť ?

Veľmi ťažko. A tu je priestor, aby som niečo prezradil. Za kamarátom, ktorý je riaditeľom nemenovaného Domu Kultúry prišiel človek s papierom, na ktorom bolo napísané od koho si má aký program objednať. Bol to človek vysokopostavený bývalou garnitúrou.

Môžeš prezradiť, o aký program išlo ?

Nie, lebo skrze komunálne voľby je tam ten človek stále a snaží sa aspoň korigovať túto pohromu. Keby som ho prezradil, bolo by to v ťahu.

Norman, si to ty ? *** Norman, si to ty ?

Akými inými spôsobmi vplýva štát na drobnú kultúru ?

Jedným slovom: Kamarátsky. Kamarátsky voči „svojim“. Ale vráťme sa k tomu ako fungujú súkromné agentúry v umení.

Ja by som predsa len naviazal na túto tému – Juraj Kušnierik na začiatku funkčného obdobia tejto vlády povedal, že Daniel Krajcer bude pre neho dobrým ministrom kultúry vtedy, ak okreše zásahy štátu do kultúry na minimum. Súhlasíš s ním ?

Reči sa vedú a chlieb sa je. Podľa mňa je úlohou MK SR presekať všetky regionálne „chobotničné chápadlá“ na ktoré má dosah tak, ako to urobil Ľubo Galko v rámci obrany.

V čom vlastne spočíva náplň práce marketingového riaditeľa umeleckej agentúry ?

V hľadaní zákazníkov, a v presviedčaní, že náš produkt je najlepší a najkvalitnejší, čo rozhodne v mojom prípade je. V tom mám ako marketingový riaditeľ výhodu, lebo naše ceny sú také, že ostatní, ktorí si nahadzujú 50-100%(!) prirážky len vyvracajú oči.

Umeleckým riaditeľom Diva production je režisér a tvoj partner Marián Vojtek. Staviate aj na jeho mene ?

Určite áno. Je to človek, ktorý má za sebou ako režisér, či spolurežisér 22 celovečerných filmov(za všetky dám len dva: Pacho, hybský zbojník a Sváko Ragan), 17 rokov tancoval, hral a spieval na Novej Scéne, ktorá je po SND najvychytenejším divadlom v Bratislave a producentsky sa podieľal na siedmich divadelných hrách.

Musical mix *** Musical mix

V minulosti si naznačil, že malé i veľké produkcie v súčasnosti prekonávajú krízu. V čom spočíva ?

Mnohí si myslia, že kultúru robiť môžu, ale málokto na to má. Kríza (aj pred krízou) spočívala v tom, že vznikli doslova stovky agentúr, ktorých jediným zmyslom bolo po známosti sa „prisať“ na nejakého klienta a potom pre neho s X-percentnou prirážkou nakupovať programy. Ale skúste tým ľuďom dať urobiť scénosled na náš, povedzme, hodinový MUSICAL-MIX. Garantujem vám, že vyhoria ako servítka nad fakľou.

Akú budúcnosť vidíš pre kamenné divadlo ?

Kamenné divadlo prežije aj nukleárnu vojnu. Jediné čo neprežije je pokles návštevnosti. Nie ekonomika dotovaného divadla, ale nervy tých správnych umelcov jednoducho povolia. Umenie, ak má slúžiť verejnosti, tak musí byť verejné a musí z tej verejnosti aj vyžiť tak, ako z nej svojho časy prežívalo divadlo STOKA. To bolo pre mňa nezávislé umenie.

Vedel by si nám na záver odporučiť niečo z vašej súčasnej produkcie ?

No asi nie je produkt, ktorý nemáme, ale najviac by som odporúčal naše programy MUSICAL-MIX a travesti show, ktoré sú na našej stránke www.divaproduction.sk , kde je aj naša adresa aj telefónne čísla.