21.01.2013

„Temno temná noc.
Decká v nej vreštia a vietor sa zahrýza do kostí.
Vietor, ako tento, plný hlasov, kriku dávnych predkov, nesie príbehy.
Plno hlasov. Tie sa zviažu v jeden…
Jeden hlas je iný. Jeden hlas. Ohovára ostatných, vyšeptáva z temnoty.
Ten hlas diabla klamárskeho,
Old Georgieho samotného…“

Týmito slovami sa začína film Cloud Atlas (Atlas mrakov). Film, ktorý vás okradne nielen o 172 minút pri jeho pozeraní, ale aj o pekných pár hodín, počas ktorých nad ním budete premýšľať.

Film, ktorý treba vidieť (aspoň) dvakrát

Súrodencom Wachowským sa už raz podarilo vytvoriť geniálne dielo s perfektným scenárom, famóznymi trikmi , dych berúcimi vizuálnymi efektmi a prevratným viackanálovým zvukom. Áno. Bol to Matrix (1999), ktorý začal písať nové dejiny filmu. Po trinástich rokoch sa im to podarilo znovu. Vytvorili film, ktorý je akoby z iného sveta. Hoci sa hovorí, že vo filmovom priemysle už bolo všetko vypovedané a že okrem nových technológií pri nakrúcaní a projekcií nás nečaká v oblasti filmu nič, čo by tu už nebolo, opak je pravdou. A Atlas mrakov dokonale popiera toto tvrdenie.
Nie je to film pre každého. Presvedčila ma o tom premiéra, ktorej som sa zúčastnil. Nešlo o to, že v kine sedelo len pár ľudí, ale hlavne o to, že po skončení filmu sa dalo v tvárach niektorých divákov čítať jednoznačné: „Tak toto som nepochopil…“ A naopak – ostatní (vrátane mňa) odchádzali z kina nadšení. Neprešiel mesiac a ja som si pozrel Atlas mrakov ešte raz.
Hoci mám svoj názor na prístup Americkej filmovej akadémie pre nominácie filmov na Oscara, zarazilo ma, že pre tento film sa neušla ani jedna (dokonca ani za úchvatnú hudbu či masky kde som to bral, ako samozrejmosť). Keďže sa týmto film Cloud Atlas tak trochu odsunul na vedľajšiu koľaj, rozhodol som sa o ňom napísať a nalákať vás do kina na naozaj famózny film.

Karma, karma a ešte raz karma

Podprahovo som začal vnímať tento film v lete 2012. Od čias Matrixu som si myslel, že súrodenci Wachowskí sú bratia (Larry a Andy). Odrazu sa v júli objavila v trajleri k novému filmu ružovovlasá „ženská“, ktorá slovami: „Ahoj, ja som Lana Wachowski,“ pozývala Američanov do kina na Atlas mrakov. Tak som bádal a zistil, že po desiatich rokoch užívania hormonálnych prípravkov Larry prehlásil, že jeho zmena pohlavia na ženu dorazila do zdarného konca a teraz je už Lana. No a v rámci môjho „rešeršovania“ som sa samozrejme začal zaujímať aj o Atlas mrakov. To, čo som sa vtedy o ňom dozvedel vo mne prebudilo túžbu ísť do kina. Do slovenskej premiéry vtedy zostávali tri mesiace…

V priebehu desiatich rokov sa z Larryho stala Lana Wachowski

V priebehu desiatich rokov sa z Larryho stala Lana Wachowski

O čom vlastne film je? Ako som už spomínal, Atlas mrakov je film predurčený k tomu, aby ho videlo málo divákov. Tomu napovedajú aktuálne tržby  – v USA 27 miliónov USD, celosvetovo 68 miliónov. Vzhľadom k viac, ako 100 miliónovému rozpočtu na nakrúcanie by sa dalo hovoriť o komerčnom prešľape, keby… Keby nevzniklo naozaj veľkolepé dielo s úžasnou myšlienkou. A ja pevne verím, že časom sa tvorcom náklady vrátia. Lebo ak sa začne o filme rozprávať, nemusí mať ani jedného Oscara a ľudia ho budú aj tak milovať. Otázkou je, či sme dostatočne zrelí na film, ktorého dej je najkomplexnejším zobrazením karmickej púte a teórie príčiny a následku, aký bol kedy natočený.

Atlas mrakov je epopeja, ktorá v sebe spája šesť žánrovo odlišných príbehov, ktoré sa navyše odohrávajú v rôznych časových obdobiach a na rôznych miestach od začiatku devätnásteho storočia, až po ďalekú post apokalyptickú budúcnosť. Zobrazuje myšlienku kontinuálnej prepojenosti nášho bytia a našich činov naprieč časom a priestorom, kde všetko má svoju príčinu a následok a hlavne zmysel. Kde každý nasledujúci obraz je žatvou toho, čo ktorá postava zasiala. Hlavné postavy napredujú za svojimi osobnými cieľmi a zároveň svojimi činmi vytvárajú nevedomky budúcnosť, ktorá ich prepája s ostatnými postavami a príbehmi. Film spája v sebe minulosť, prítomnosť aj budúcnosť , no navyše pokrýva najrôznejšie žánre. Mozaika osudov je na prvý pohľad nepreniknuteľne poprepletaná až do chvíle, keď to všetko začne mať hlavu a pätu. To však nastane až potom, čo divák prekoná prvotný chaos, kedy je nútený orientovať sa v neustálom skákaní medzi príbehmi, ktoré niekedy príde hoci aj po pár sekundách. Sú to doslova momentky, ktoré sa na prvý krát nedajú vstrebať. Jedno je isté. Ani po druhom zhliadnutí neviem dať nikomu uspokojivú a rozhodne nie stručnú odpoveď na otázku o čom ten film vlastne je. Nemám ho totiž k čomu prirovnať. A to je dobre. Nie je totiž mojim cieľom opísať dej filmu. Pripravil by som vás o jedinečný zážitok.

Zaujímavé zaujímavosti z filmového filmovania :)

Málokto vie, že keby nebolo herečky Natalie Portman , možno by sme sa filmového spracovania Atlasu mrakov nedočkali. V prestávkach počas natáčania úspešnej snímky V ako Vendetta (ku ktorej scenár napísali práve Wachowskí) totiž Natalia čítala rovnomennú knihu. Bola ňou uchvátená a vrelo ju odporučila obidvom (vtedy ešte) bratom. No a s nimi kniha doslova zamávala. Autorom románu je David Mitchell, ktorý s ním vyhral prestížnu cenu British Book Award a bol nominovaný na Booker Prize, Nebula Award a Arthur C. Clarke Award. Súrodenci Wachowskí si boli vedomí obrovskej výzvy, ktorú pred nich postavil tento román a nasledujúce roky strávili prepracovaním knihy do filmovej podoby. Lana Wachowská sa nechala počuť: „Myslíme, že filmy sú celkovo nudné a predvídateľné. Chceme zamiesť so všetkými diváckymi očakávaniami.“ Práca na Atlase mrakov však nebola prechádzkou ružovým sadom. V prvom rade bolo nutné pribrať do tímu ďalšieho človeka, ktorý si k nim sadne na režisérsku stoličku. Tým sa stal Nemec Tom Tykwer, ktorého preslávilo filmové spracovanie diela Parfém: Príbeh vraha.
Trojica režisérov si prenajala dom na Kostarike, aby neboli rušení pri písaní scenára. Zložitá dejová štruktúra predlohy ich prinútila rozdeliť film zhruba na stovku scén, ktoré rozpísali na farebné kartičky a potom ich skladali tak, aby čo najlepšie zapasovali do finálneho konceptu. Tom Tykwer sa ešte pred začiatkom natáčania spolupodieľal na skomponovaní hudby k filmu. Po predložení scenára spoločnosti Warner Bros sa im spočiatku dostalo odmietnutia. Zelenú dostali až potom, keď na jednu z úloh prikývol Tom Hanks. No napriek tomu autori nezískali potrebných 120 miliónov dolárov. Preto do hry vstúpil medzinárodný distribútor Focus Features. Zvyšok peňazí pochádza takpovediac z vlastného vrecka. Súrodenci Wachovskí sa napríklad vzdali honorárov. Film sa nakrúcal na Mallorke a v blízkosti Berlína v štúdiách Babelsberg. Vytvorili sa dve paralelné natáčacie skupiny. Wachovskí režírovali príbehy z 19. storočia a dva z budúcnosti, Tykwer príbehy z 30. a 70. rokov 20. storočia a zo súčasnosti.

Toto je len torzo ľudí, ktorí sa podpísali pod úspech filmu

Toto je len torzo ľudí, ktorí sa podpísali pod úspech filmu

Kto je kto? … alebo krátky sprievodca pre tých, ktorí nechcú mať chaos

Predsa sa na záver dostaneme k obsahu Atlasu mrakov, no naozaj len okrajovo.
Už po pár minútach filmu príde pozorný divák na to, že v jednotlivých časových líniách filmu hrajú rozdielne postavy rovnakí herci (aj keď pravdupovediac – inak to ani nešlo). Osobne si myslím, že naznačeným prelínaním postáv ľudí, ktorých osud predurčil urobiť čosi, čo bude mať v budúcnosti následky dosť veľkých rozmerov a rozhodnutiu tvorcov nechať ich hrať tými istými hercami bol vynikajúci ťah k pochopeniu ústrednej myšlienky filmu, ktorej sa tým pádom nedá uniknúť, aj keď spočiatku to vyzerá presne naopak. Herci vo svojich úlohách nie sú obmedzovaní vekom, rasou, dokonca ani pohlavím. Popri sledovaní deja má tak divák možnosť hrať sa na detektíva a odhaľovať ďalšie a ďalšie identity hlavných predstaviteľov. Keďže pri prvom zhliadnutí filmu mi práve toto robilo tak trochu problém, nakoľko ma dej úplne pohltil, rozhodol som sa v skratke pre tých čo videli, aj pre tých, čo sa chystajú pozrieť si Atlas mrakov vysvetliť aspoň v skratke určité spojitosti. A to nielen slovom, ale aj obrázkami.

Tom Hanks. Atlas mrakov bol príjemným prebudením tak trochu podriemkavajúcej Hanksovej kariéry. Herec zvládol bravúrne zahrať typovo úplne odlišné postavy v rôznych časových obdobiach. Jeho karmickú púť sledujeme od úvodu filmu až po úplný koniec. Tá začína v roku 1849 a Hanks sa predstaví, ako nenávidený Dr. Goose, snažiaci sa zavraždiť Adama Ewinga (Jim Sturgess) kvôli jeho zlatu. V roku 1936 vystupuje v úlohe nemenovaného manažéra lacného hotela, ktorý oberie Roberta Frobishera (Ben Whishaw) o jeho posledný cenný majetok – vestu milovaného homosexuálneho priateľa Rufusa Sixsmitha (James D´Arcy). V roku 1973 však nastane obrat k lepšiemu, kedy sa ako Isaac Sachs zamiluje do novinárky Luisy Rey (Halle Berry) a pomáha jej s vyšetrovaním obrovského korupčného škandálu, ktorý mal byť navždy utajený a kvôli ktorému zavraždili (v tom čase už starého) Rufusa Sixsmitha. Rok 2012 je opäť v znamení temnejšej úlohy. Spisovateľ Dermot Hoggins v Hanksovom podaní vyhodí v návale zlosti neľútostného kritika svojej knihy z balkóna. Ďalej sa predstaví v úlohe herca, ktorý hrá Timothyho Cavendisha (vydavateľa Dermota Hogginsa) v jeho životopisnom filme. Filme, ktorý o mnoho rokov neskôr inšpiruje Sonmi – 451 (Donna Bae) k premene nielen seba, ale aj ľudstva. V post apokalyptickej budúcnosti si zahral Hanks pastiera kôz Zachryho, ktorý za záchranu svojej netere spláca dlh pôvabnej bytosti menom Meronym ( Halle Berry) a v jej náručí nájde trvalú lásku. Poslednou úlohou Toma Hanksa ( a vlastne aj prvou) v tomto filme je tiež Zachry – tentokrát však, ako staručký muž, rozprávajúci svoj príbeh malým deťom pri ohni.

Tom Hanks vytvoril 6 rozdielnych postáv plus Zachryho v rôznych časových líniách

Tom Hanks vytvoril 6 rozdielnych postáv plus Zachryho v rôznych časových líniách

Halle Berry. Zdá sa, že po prvýkrát sa s ňou vo filme stretávame v roku 1973 v úlohe novinárky Luisy Rey, nie je to však pravda. Už v úvode filmu sa v roku 1849 mihne v zábere, ako maorijská otrokyňa. A v roku 1936 sa predstaví v úlohe elegantnej židovskej (!) manželky hudobného skladateľa Vyvyana Ayrsa (Jim Broadbent) – Jocasty, ktorá ho podvádza s Robertom Frobisherom ( Ben Whishaw). V roku 1973 je (ako sme už spomínali) novinárka Luisa Rey, skúmajúca obchodné praktiky Lloyda Hooksa (Hugh Grant). V roku 2012 ju vidíme len na okamih, ako indického hosťa na oslave Dermota Hogginsa (Tom Hanks). V roku 2144 pomáha zasiať semená vzbury v úlohe doktora Ovida, ktorý odstráni ponižujúci obojok z krku Sonmi – 451 (Donna Bae). Napokon v roku 2321 sa predstaví, ako odvážna Meronym, riskujúca svoj život náročným výstupom do stratených trosiek padnutej civilizácie v nádeji, že vyšle núdzový signál skôr, ako umrie a tým zachráni zvyšky toho, čo zostalo z ľudstva. V závere filmu sa objaví už ako starenka

Hodnotenie
1/5 2/5 3/5 4/5 5/5
Počet hodnotení: 4


Anketa
Náhodné články z aktuálnej sekcie Náhodné videá z aktuálnej sekcie

    V danej kategórii sa nenachádzajú žiadne videá.

Komentáre

Páči sa vám autorov štýl písania, stotožňujete sa s jeho názorom alebo si myslíte, že sa na vec pozerá zo zlého uhla a niečo mu uniká? Zapojte sa do diskusie a vyjadrite svoj názor!

nebude uverejnený
Alebo sa prihláste »
Koľko je 1 plus dva?
Položky označené * sú povinné

Ivan Nôta 22.01.2013 19:49
Ivan Nôta

V tom je práve to čaro filmu...nechať diváka, nech si sám vytvorí vlastnú realitu vnímania a dá si sám odpovede na niektoré otázky

yumanoid@msn.com (Neregistrovaný užívateľ) 22.01.2013 17:43
yumanoid@msn.com
Dana napísal:

Úžasný film. Som rada, že tento článok napísal človek, ktorý ho pochopil. Na rozdiel od hlavne českých recenzií, kde sú komentáre pod nimi stokrát výstižnejšie, ako samotná recenzia. Knihu som nečítala, film ma však dostal do kolien a ako bolo v článku výstižne poznamenané, nasledujúce dni sim si v hlave všetko dávala dokopy. S tým znamienkom to môže byť naozaj poňaté, ako symbolika. Symbolika návratu. Aj kométy sa vracajú, oni tu vlastne stále sú, no my sa s nimi môžeme stretnúť možno raz za život. Strhujúco sa tu nerozoberá len karma, ale aj jedna z téz reinkarnácie – nielenže naše duše putujú medzi životmi, ale sú prepojené aj s našimi blízkymi.A my všetci sme súčasťou tejto siete.

myslim ze podla istej teorie tiez organicky zivot bol na zem importovany prave kometou. v tomto zmysle by ta kometa mohla symbolizovat jedinca, ktory svojimi skutkami spusti prevatnu zmenu nejakej spolocenskej paradigmy, napr. zrusenie otroctva alebo pad dystopickej totality.

Dana (Neregistrovaný užívateľ) 22.01.2013 09:17
Dana

Úžasný film. Som rada, že tento článok napísal človek, ktorý ho pochopil. Na rozdiel od hlavne českých recenzií, kde sú komentáre pod nimi stokrát výstižnejšie, ako samotná recenzia. Knihu som nečítala, film ma však dostal do kolien a ako bolo v článku výstižne poznamenané, nasledujúce dni sim si v hlave všetko dávala dokopy. S tým znamienkom to môže byť naozaj poňaté, ako symbolika. Symbolika návratu. Aj kométy sa vracajú, oni tu vlastne stále sú, no my sa s nimi môžeme stretnúť možno raz za život. Strhujúco sa tu nerozoberá len karma, ale aj jedna z téz reinkarnácie – nielenže naše duše putujú medzi životmi, ale sú prepojené aj s našimi blízkymi.A my všetci sme súčasťou tejto siete.

Ivan Nôta 22.01.2013 04:14
Ivan Nôta
tokamik napísal:

Pekny clanok. Film ma taktiez zaujal. Ako pise autor, treba ho pozriet aspon 2x. Mna napr. este zaujima symbolika materskeho znamienka v tvare komety. Jedna sa o tzv. spasitelov? Ludi, ktori podobne ako Kristus sa snazili o zmenu systemu, ktory nebol pre vsetkych rovnako nastaveny?

Tak v tejto rovine som sa nad tým nezamýšľal. Tú kométu som bral, ako niečo, čo sa vracia. Presne tak, ako sa v každom storočí vráti napríklad Halleyho kométa.

tokamik 21.01.2013 20:53
tokamik

Pekny clanok. Film ma taktiez zaujal. Ako pise autor, treba ho pozriet aspon 2x. Mna napr. este zaujima symbolika materskeho znamienka v tvare komety. Jedna sa o tzv. spasitelov? Ludi, ktori podobne ako Kristus sa snazili o zmenu systemu, ktory nebol pre vsetkych rovnako nastaveny?

Prihlásenie
 
 
Reklama