Archív

Prichádza Hadokening – fotošialenstvo z Japonska

Už sme tu mali Gangnam Style, Harlem Shake a teraz prichádza ďalší fenomén, ktorý síce s hudbou nemá nič spoločné, no za pár dní stihol urobiť doslova víchor na internete. Aj preto, lebo tomu, kto sa chce takémuto výstrelku venovať postačí mať fotoaparát a pár dobrých priateľov.

Čo?

Hadokening je fotografická momentka, zahŕňajúca dve, alebo viac postáv, ktoré znázorňujú *„Ki attack“* scénu, známu z bojovej hry Street Fighter a manga série Dragon Ball. Je to scéna, pri ktorej sú útočník, alebo útočníci zasiahnutí špeciálnou energiou z rúk bojovníka a na pohľad sa zdá, že ich táto energia odhodila do priestoru.

Kedy?

Hadokening bol inšpirovaný fotografickou paródiou ovládania energetických gulí a zachytávania bojového momentu, kedy guľa zasiahla útočníka. Táto paródia sa objavovala na juhokórejských weboch pod všeobecným názvom Qi Attack Play od roku 2009. Avšak táto fotografická móda nedosiahla úspech za hranicami Kórey.
A potom prišiel 25. marec 2013

Kto?

V tento deň zverejnila na Twitteri japonská užívateľka s nickom mkpiiii9 fotografie seba a svojich spolužiakov v dramatických momentoch, inšpirovaných seriálom Dragon Ball. To bol začiatok éry Hadokeningu – fotoštýlu, ktorý za pár dní zasiahol pomaly celý svet.

makankosappo-japanese-schoolgirls-dbz-energy-attacks-3.jpg

Zabudnite na Gangnam Style

Ázia dala vlani svetu tanečný ošiaľ s menom Gangnam. Tento rok je tu opäť s novinkou, ktorá sa šíri, ako lavína. Hadokening je akousi evolúciou plankingu a metamorfózou meme. Poznáme ho aj pod názvom „Makankosappo„, ktorý odkazuje na zvláštny energetický lúč, vytvorený v dlaniach v seriáli Dragon Ball. A čo vlastne znamená Hadoken? V doslovnom preklade vlniacu sa päsť – úder, ktorým disponujú niektoré manga postavy.
Poďme sa preniesť na chvíľu do minulosti. Manga je spoločný názov pre japonské komiksy osobitného štýlu, ktoré sú základom kreslených filmov, takzvaných „anime“. Tieto filmy majú aj u nás množstvo priaznivcov. Dobrodružná séria Dragon Ball predstavuje príbehy chlapca s opičím chvostom, ktorý ovláda mnoho druhov bojových umení. Jeho úlohou je nájsť sedem krištáľových gulí, roztrúsených po celom svete. Gule v sebe ukrývajú ohromujúcu silu a energiu, ktorá dá hrdinovi nadľudské schopnosti. Dragon Ball žne v Japonsku obrovský úspech a tak niet divu, že trendu Hadokening žiaci v krajine vychádzajúceho slnka prepadli naplno a predháňajú sa v tom, kto urobí ten najlepší záber.

hadoken-ing6.jpg

Import na západ

Čo stojí za úspechom hadokeningu? V podstate internet a jeho užívatelia. Hadokening je žiarivým príkladom toho, že ak sa zjaví na sociálnych sieťach čokoľvek, čo je zaujímavé, zvláštne a dostatočne šialené, má to takmer 100% šancu získať obľúbenosť medzi státisícami užívateľov. A to aj napriek tomu, že ide v podstate o totálnu somarinu. Internet je už raz taký. Spopularizuje veci, o ktorých by sa vám ani nesnívalo.

makankosappo-japanese-schoolgirls-dbz-energy-attacks-1.jpg

Takmer ihneď po zverejnení prvých fotografií na Twitteri od mkpiiii9 sa táto séria stala populárnou. Dva dni po premiére – 27.marca 2013 uverejnil blogger KentBalls z amerického Oregonu príspevok o tomto novom japonskom hite. Nasledujúci deň sa fotografie odkazujúce na link galérie Imgur objavili tiež na stránke reddick.com v príspevku užívateľa s nickom Auyx. A ošiaľ prepukol naplno. Príspevok dosiahol v priebehu 24 hodín 42 000 hlasov a 1990 komentárov. Ameriku zasiahla vlna s názvom Hadokening.
To však nebolo všetko. To, že sa začnú Američania fotografovať v rôznych pózach Dragon Ballu sa dalo očakávať. 30. marca však „tweetol“ Rob Martinez fotografie samého seba, ako sa dusí vo vzduchu pretože sa dostal do energetického poľa Darth Vadera. Hviezdne vojny sú totiž v USA rovnaký fenomén, ako Dragon Ball v Japonsku. A tak vznikla derivácia Hadokeningu s názvom Vadering. V nasledujúcich dňoch vznikli ďalšie klony základného štýlu.

101706-story-ph2.jpg

ff8.jpg

To, ako sa fotí Hadokening a jeho klony, vám ukáže nasledovné video:

[* youtube:TzVm8anwV5I *]
Naozaj to nie je nič zložité. Úspech vášho hadokeningu závisí od šikovnosti fotografa a celkovej synchronizácií ľudí pred objektívom jeho fotoaparátu. Väčšinou vznikajú takéto fotografie na povel: *„3 – 2 – 1 – GO!“* a pre istotu sa scéna nafotí viackrát. Potom sa vyberie najlepšia fotografia a samozrejme – umiestni sa na internet. Fantázií sa medze nekladú. „Účinkujúcimi“ môžu byť vaši priatelia, spolužiaci, spolupracovníci … Ozaj kto bude prvý, ktorý použije hadoken na svoju babičku 🙂 ?

the-hottest-japanese-trend-hadokening-640-11.jpg
Foto: imgur.com, redit.com, knowyourmeme.com, xaxor.com, instagram