Archív

Rádiu Expres nie je sväté nič. Ani Vianoce

Za normálnych okolností by mi nenapadlo komentovať spojenie najpopulárnejšieho slovenského komerčného rádia a najpopulárnejšieho slovenského rapera (áno, je ním Ego, nakoľko sa jeho populárnejší parťák rapu už dávno vzdal). Ako som už na tomto portáli viackrát pripomínal, cieľom mainstremových umelcov nie je robiť umenie, ale v prvom rade zarobiť. Takisto, rozum sa mi zastavuje nad lamentovaním väčšiny ľudí, ktorí sa sťažujú, že komerčné média (televízie a rádiá) vysielajú nezmysly a kazia tak vkus divákov/poslucháčov. Veď kto im káže pozerať Markízu a na nej Farmu, či Sultána? Keď chcú vidieť niečo poučné, nech si prepnú na Discovery, či Spektrum, ak sa chcú vzdelávať (a pri dnešných smiešnych cenách kábloviek má aspoň jeden zo spomínaných kanálov drvivá väčšina Slovákov). Taktiež, kto je odkázaný na počúvanie Smatanovej, či Tiny z rádia? V dnešnej dobe si môžete zohnať vašu najmilšiu hudbu zadarmo a legálne. Preto vo väčšine prípadov mainstream nekomentujem. Avšak pri piesni Rádia Expres Vianoce sú zas urobím výnimku. Uvedomujúc si pravidlá trhovej súťaže sa totiž naivne domnievam, že aj komerčné média by mali mať isté brzdy, obzvlášť, keď sa dotýkajú takého čarovného obdobia, akým sú Vianoce.

Rádio Expres pri vytváraní veľdiela *** Rádio Expres pri vytváraní veľdiela

V mojom ostatnom článku som ospevoval existenciu Vianočných trhov a predvianočné obdobie ako také. To obdobie sa podľa môjho vnímania začína mesiac pred samotnými sviatkami – už vtedy je cítiť tú atmosféru. Hoci sa v ostatných rokoch spravil z tohto obdobia výnosný biznis, čo ma však v dnešnej dobe komerčnej stále neprestáva fascinovať je práve tá atmosféra, keď sú si ľudia k sebe aspoň ten jeden mesiac v roku o niečo milší (a je jedno, čí Vianoce vnímajú v kresťanskom duchu, alebo ako sviatok rodiny – tá atmosféra ostáva spoločná). Vianočnú atmosféru dokážu dokresliť vianočné piesne – aj od mainstremových umelcov. Medzi mainstream sa celkom určite radia John Lehnon, Mariah Carey, či George Michael. Avšak ich vianočné hity zľudoveli a patria k sviatkom možno ja viac, ako tradičné koledy. Avšak pri expresáckom patvare Egovej letnej piesne Žijeme len raz dosť pochybujem, že si niekto na ňu spomenie o rok (hoci ňou teraz budú statočne zasierať éter).

Už sme si zvykli, že nám predvianočné obdobie znechucujú mobilní operátori s ich reklamami a lá Kozi kuzi kuzuka, Bukekela Vianoce, malá vianočka či Ahoj Kikuš. Avšak tu sa bavíme o spoločnostiach, ktoré sú schopné si nás zaviazať na 2 roky tváriac sa, že to je normálne a veľkorysé. Od nich teda neočakávajme, že budú mať ohľadom Vianoc nejaké morálne brzdy. Avšak médiá, ktoré si zakladajú na ako takej serióznosti by mohli rešpektovať aj isté nepísané pravidlá. Egov hit Žijeme len raz je síce odrhovačka, navyše s amatérsky napísaným textom (často nesedí v jednotlivých súvetiach počet slabík, vety sa často nerýmujú – kde by sa mali rýmovať), ale leto (obdobie, keď horko tlačí ľuďom na mozog, vznikajú krátkodobé romániky a v telke bežia reprízy) dokáže zniesť hit, ako Žijeme len raz, ktorý už len svojim názvom ospravedlňuje všetky tieto letné bláznovstvá. Avšak, keď sa Expres snaží robiť neviazanú párty aj z Vianoc – kúzelného obdobia stretávania sa aj vzdialenej rodiny, sviatku pokoja a lásky – mi príde za hranicou únosného. Pripadá mi to, ako keby sa mi niekto prišiel vyvracať na štedrovečerný stôl.

[* youtube:CQQYi1Q3LRg *]

P.S. Rádiá majú v rukách obrovskú mediálnu moc, lebo ich stádovito púšťajú v nákupných centrách, v reštauráciách, či v kaderníctve. Z toho dôvodu sa ich vysielaniu nedá uniknúť tak ľahko, ako pred televíziou. Preto vás v Exprese prosím, uvedomte si to a nekazte Vianoce. Tento rok to už nevyjde, o rok máte šancu na reparát.