19.11.2015
(Platená inzercia)

Predstava, že sa práve Vaša kniha stane bestsellerom, a teda žiadaná a dobre platená, je viac ako úžasná. Kto sa už pokúšal niečo napísať, pravdepodobne sníva o okamihu, kedy sa jeho výtlačky budú predávať ako teplé rožky. Pokiaľ ste dosiaľ žiaden trhák nenapísali, nemusí to zákonite znamenať, že nemáte talent. V dnešnom článku predstavíme niekoľko trikov, ako sa píšu bestsellery, pretože nie vždy sú to samozrejmé veci, ktoré musia umelci poznať. V prvom rade by ste sa mali naučiť znášať aj kritické reakcie a prejaviť ochotu vo svojom diele niečo upraviť, ak si to bude vydavateľ želať. Viac však už v nasledujúcich riadkoch.

1. Fikcia alebo realita?

Zvážte, ktoré oblasti písania Vám najviac vyhovujú. Určite je niečo, čo Vás baví viac ako iné, prípadne sa v tom vyznáte profesionálne. Nikto netvrdí, že nemôžete byť flexibilný a skúsiť viacero žánrov, niekedy je to dokonca dobré, aby ste sa našli, ale nerobte zo seba za každú cenu vševedka. Nemusíte tiež začínať veľkolepým románom. Pre mnohých spisovateľov je napríklad poviedka tou správnou voľbou, pretože sa píše o niečo ľahšie. S praxou, trpezlivosťou a predstavivosťou sa môžete stať najpredávanejším autorom úžasných poviedok. Snažte sa spoznať svojich čitateľov, no overte si aj konkurenciu.

Fikcia
Sledujte svet okolo seba, pretože námet na Váš skvostný príbeh sa môže ukrývať naozaj kdekoľvek. Či už do svojho fantastického príbehu vložíte reálne postavy alebo to budú celkom nové indivídua, snažte sa ich spoznať čo najlepšie. Vytvorte im životopis, aby Vás pri konštrukcii príbehu nič nezaskočilo. Ujasnite si jednotlivé povahy. Budú Vaše postavy stále len statočné osoby, necháte ich vyvínúť sa, alebo sa nečakane prepadnú na totálne dno? Snažte sa, aby sekvencia udalostí prebiehala plynulo. Ak čitateľ nadobudne pocit, že dej a čas sú chaotické, veľmi rýchlo sa čítania Vašej knihy vzdá. Akýmsi lepidlom na čitateľov sú zaujímavé charaktery postáv (možno také, po ktorých túžia mnohí smrteľníci), perfektne zvolené prostredie a využitie fascinujúceho rozprávania. Ak sa rozhodnete pre poviedku, vyhnite sa zbytočným opisom a naťahovaniu deja. Pri románe si môžete dovoliť viac postáv i bočné zápletky.

Fakty
Čitatelia sú rôzni, a preto milujú rôznu literatúru. Prax ale ukázala, že všeobecne obľúbené sú aktuálne témy, ktoré znepokojujú široké masy. V úvode si overte, či sa už niekto podobnej téme venoval. Pokiaľ nie, máte reálnu šancu vzbudiť záujem, no ak aj áno, nezúfajte. Môžete predsa priniesť niečo nové, čomu sa pôvodný autor vo svojej knihe nevenoval. Široké spektrum čitateľov sa orientuje napríklad i na pútavé historické knihy, ktoré síce rozoberajú udalosti všeobecne známe, ale pokiaľ sa dokáže autor pozrieť na ne z iného uhla, čitateľ to vo väčšine prípadov uvíta. V kurze sú napríklad výpovede očitých svedkov nejakých významných udalostí. Možno aj Vaša stará mama má pre Vás zaujímavý námet. Bestseller nemusí byť zákonite dielo, ktoré prináša niečo nové a prevratné, prípadne tvrdá fikcia. Medzi úspešné knihy patria aj autobiografie, cestopisy, detské knihy, učebnice, prípadne humorne ladené publikácie. Majte oči otvorené a naučte sa počúvať!

2. Vyberte si tému

Najlepšie bude, keď sa zamyslíte nad tým, ktorá téma Vás najviac fascinuje. Možno ste otvorený viacerým možnostiam, no nie je náhodou niečo, o čom by ste vedeli rozprávať do súdneho dňa, no aj tak by to ešte nestačilo? Ste presvedčený, že ide o všeobecne populárnu tému? Je aktuálna práve teraz? Potom je najvyšší čas chopiť sa jej! Vybrali ste si postavy, ktoré dobre poznáte? Písanie o nich bude hračka. Máte v notebooku dostatok záznamov, ktoré sa dajú použiť? Robili ste si poznámky do notesu? Začnite teda vytvárať svojim postavám životný osud, vsaďte ich do prostredia, pokazte im život, robte chybné rozhodnutia… Ľudia milujú, ak sa môžu s literárnymi postavami stretnúť pri každodenných situáciach, ktoré ich trápia. Chcete sa venovať faktom? Ste na niečo odborník? Pokiaľ máte z nejakého odboru certifikát alebo diplom, môže Vás to znova usmerniť. Venujte svoje odborné znalosti alebo výskum čitateľom. To v nich môže prebudiť pocit, že ste spoľahlivá osoba. I v tom prípade, že Vám vedomosti chýbajú, no chcete sa danej problematike venovať, existuje riešenie. Zožeňte si kontakt na ľudí, ktorí Vám môžu pomôcť. V odborných publikáciách sa snažte byť objektívny a nevnucujte čitateľovi svoje názory, iba mu ich predložte. V beletrii sa zase odporúča vyhnúť moralizovaniu. Čitateľ ocení viac postavu s problémami, ako dokonalú bytosť. Ak však idete písať o skutočných postavách, myslite na následky. Máte povolenie spísať ich príbeh? Nemôžu Vás za niečo zažalovať? Vyhnite sa konkrétnym pomenovaniam, ale aj klišé a pokojne svojich čitateľov niečím šokujte. Postavy môžu robiť rozhodnutia, ktoré by nikto nečakal a dej sa môže vyvinúť inak, než sa to pôvodne zdalo. Pozor však na logiku. Čitateľ Vám to musí celé uveriť.

3. Písanie knihy

Pred samotným spracovaním je dobré, ak si iba robíte poznámky a značíte si zaujímavé myšlienky. Niektorí autori si na začiatku robia akýsi koncept svojho príbehu, myšlienkovú mapu, no iní začnú rovno písať. Musíte si nájsť svoju vlastnú cestu. Papier a pero majte vždy po ruke, aby ste si mohli zaznačiť, ak Vás práve niečo napadne. Psychológovia sa domnievajú, že najlepšie myšlienky nás napadnú večer pred spaním, prípadne počas snenia. Položte si preto notes aj na nočný stolík.

Nájdite si na písanie čas
Iba málokto si môže dovoliť venovať sa spisovateľskej kariére na plný úväzok bez toho, aby mal iný zdroj príjmov. Preto je veľmi dôležité vyhradiť si počas iných povinností čas na písanie. Tu platí prísne pravidlo, aby ste dodržiavali pravidelnosť. Pár viet môžete napísať aj počas cesty autobusom, cez obednú prestávku, po večeri, počas víkendov alebo cez dovolenku. Systematická práca si však vyžaduje pokoj. Žiadať o pracovné voľno kvôli tomu, že sa chystáte napísať bestseller, nie je asi dobrý nápad. Každý deň venujte písaniu aspoň dve alebo tri hodinky. Nie je dobré, ak z toho vypadnete na dlhšie, pretože stratíte niť a reálne prepojenie so svojimi postavami. Nikde nie je napísané, že knihu musíte vydať do troch mesiacov. Pokojne ju nechajte dozrieť, niekomu ju dajte prečítať. Nie zriedka sa stáva, že zárukou najpredávanejšej knihy nebýva práve jej literárna hodnota. Môže nejaký čas trvať, kým si Vás niekto všimne a ocení Vašu prácu. Zabudnite však na otáľanie a hľadanie dokonalosti. Dokonalé dielo neexistuje a nikto nemôže vopred vedieť, ako to nakoniec vypáli. Ak teda máte v zásuvke už celé roky nejaký príbeh, možno nadišla tá správna chvíľa vyjsť s ním von.
Zhodnoťte pokrok a stanovte si pravidlá
Podarilo sa Vám v písaní pokročiť tam, kde ste chceli? Myslíte si o svojom diele, že je dobré, zaujímavé, fascinujúce, zábavné, trendy a má reálnu šancu uchytiť sa? Skutočne? Ste presvedčený, že ste sám sebe dobrým kritikom? V tom prípade, klobúk dole! Povedal Vám to aj niekto iný (najlepšie osoba mimo okruhu rodiny a priateľov)? Super, ste na dobrej ceste!
Ak Vás napadnú počas písania iné zaujímavé myšlienky, nemusíte ich rozoberať práve v tomto konkrétnom diele. Vymedzte si nové projekty, ktoré môžu byť námetmi pre budúci bestseller. Nedarí sa Vám dokončiť knihu, pretože ste zamrzli v mŕtvom bode? Buďte na seba prísny a dajte si ultimátum, do kedy sa musíte z tohto hluchého miesta dostať. Tentoraz už knihu dokončite! Mali by ste si vedieť vybrať, či chcete byť stále iba autor čakateľ, alebo sa chcete posunúť na úroveň autora bestselleru. Odborné publikácie si vyžadujú na spracovanie viac času ako spontánny príbeh zo života. To je prirodzené, no nejaké hranice a termíny by sa patrilo dodržiavať. Pokiaľ si totiž neurčíte pravidlá, môžete upadnúť do letargie. Keď sa dielo rozhodnete ponúknuť vydavateľovi, nemusí byť stopercentné. Pokiaľ má potenciál a nesie zaujímavú myšlienku, prípadne knižný trh práve niečo takéto potrebuje, vydavateľ Vám povie, čo treba upraviť. Ak ho budete počúvať, môže to byť práve on, kto Vám pomôže vydláždiť si cestu k úspechu.

4. Kontrola knihy

Keď svoje dielo dokončíte, dajte si krátku prestávku. Následne si ho prečítajte znova. Nenašli ste nejaké chyby, ktoré ste predtým prehliadli? Je všetko tak, ako ste si to predstavovali? Pokojne odstráňte časti, ktoré vyznievajú nezmyselne a dej zbytočne spomaľujú, a teda neprinášajú nič nové. Keď dáte dielo skontrolovať niekomu nezainteresovanému, buďte pripravený aj na kritiku. Musíte rátať s tým, že Vás nečakajú iba lichôtky. Nezabúdajte tiež na to, že knihu predáva aj jej nadpis. Pokiaľ chcete písať napríklad o globálnom otepľovaní, tak nadpis určite nebude znieť „Kniha o globálnom otepľovaní“, skúste skôr niečo ako „Kabáty sú k ničomu“. Venujte nadpisu dostatočný čas, no ak si nie ste istý, vydavateľ Vám poradí. Určite pomôže, ak sa Vám podarí získať nejaké pozitívne komentáre od dôveryhodných odborníkov. Zaujíma Vás téma farmaceutické právo, vyznáte sa v nej a niečo ste napísali? Potom si nájdite špecialistu z tejto oblasti a poproste ho o recenziu na Vašu prácu. Spisovateľ by mal byť tiež pokorný a trpezlivý. Vy ste si svoju prácu urobili, no nechajte ju robiť aj druhých. Editori obrúsia Váš námet a aj vďaka nim môže uzrieť svetlo sveta unikátny drahokam. Ich pripomienky a názory berte vážne, pretože určite vedia, čo robia. Nestojí Vám náhodou v ceste za vydaním bestselleru Vaša tvrdohlavosť? Neodporúčal Vám vydavateľ zmeny, ktoré nie ste ochotný urobiť? Nuž, úprimne, tadiaľto cesta nevedie!

5. Konečná fáza

Rozhodli ste sa, ako bude Vaša kniha publikovaná? Existuje viacero možností. Oslovte menej či viac známe vydavateľstvo, prípadne publikujte svoj príbeh na vlastnom blogu. Modernou alternatívou sú aj e-knihy. Nevzdávajte sa pri prvom neúspechu, pretože viaceré príbehy preslávených autorov začali odmietnutím, a to nie jediným. Pre spisovateľa je dôležitý tiež marketing. Dohodnite sa s vydavateľom na jeho realizácii. Vy môžete svoje dielo podporiť na sociálnych sieťach, vydavateľ zase zorganizuje besedu. Venujte niekoľko výtlačkov ako darček, pošlite kópiu známym osobám. Jednoducho premýšľajte, ako dať o sebe vedieť. Záruka, že bude Vaše dielo bestsellerom, neexistuje. Ovplyvňuje to totiž mnoho faktorov. Môžete podniknúť nejaké kroky, no zázraky nevie robiť nik. Vzdávať sa ale nemusíte ani po dvoch rokoch, čo ste knihu uviedli na trh, pretože situácia sa môže zmeniť a téma, ktorú ste si vybrali, bude aktuálna práve vtedy. Mnohí autori sa stali slávni až mnoho a mnoho rokov po vydaní svojich diel. Pokiaľ by sa však Vaša kniha stala skutočne bestsellerom, musíte reagovať rýchlo. Buď napíšte pokračovanie, alebo príďte s niečím novým, kým na Vás čitateľ nezabudne. V neposlednom rade musíme pripomenúť, aby ste si dali všetky zmluvy s vydavateľom overiť právnikovi. Áno, nadšenie z vydania knihy môže byť obrovské, no určite nechcete prísť v prípade úspechu o zisk z predaja. Zvážte tiež preklad knihy. Možno dokážete osloviť skôr japonského alebo švédskeho čitateľa, pretože téma sa vzťahuje na jeho životný štýl. V prípade, že Vám vydavateľ odporučí autogramiádu, alebo sa zúčastnite nejakého seminára, nebuďte zbytočne nadutý a povýšenecky. Nevrlé správanie zničí Vaše šance stať sa úspešným spisovateľom. Veľa sa usmievajte a rozdávajte dobrú náladu. Samozrejme, ak je téma vážna, správajte sa primerane. Ľudia si totiž zapamätajú, ako ste vystupovali a reagovali.
Ak máte práve niečo rozrobené, smelo do toho! Držíme Vám palce!

Zdroj: m.wikihow.com
Foto: scontent-a.cdninstagram.com, icpublishing.ca, bestsellerlabs.com

Hodnotenie
1/5 2/5 3/5 4/5 5/5
Počet hodnotení: 0


Náhodné články z aktuálnej sekcie Náhodné videá z aktuálnej sekcie

    V danej kategórii sa nenachádzajú žiadne videá.

Komentáre

Páči sa vám autorov štýl písania, stotožňujete sa s jeho názorom alebo si myslíte, že sa na vec pozerá zo zlého uhla a niečo mu uniká? Zapojte sa do diskusie a vyjadrite svoj názor!

nebude uverejnený
Alebo sa prihláste »
Koľko je 1 plus dva?
Položky označené * sú povinné

Prihlásenie
 
 
Reklama