Prečítajte si nový článok o Mojsejovej klauniáde !
V súčasnosti sa v hlavnom vysielacom čase Markízy, takmer v každý pracovný deň, objavuje turecký seriál Tisíc a jedna noc. Jeho samotnému vysielaniu predchádzal veľkolepý marketing, v televíznych upútavkách sa Markíza chválila, že ide o seriál, ktorý zaujal milióny divákov po celom svete a čoskoro si získa srdcia aj slovenských divákov. Keďže sa jedná o telenovelu, vopred mi to prišlo ako veľmi odvážne tvrdenie, ale keď som sa nad celou vecou zamyslel (výsledkom môjho zamyslenia sa je táto úvaha), až tak odvážne to nebolo. Koniec koncov, seriál sa rýchlo stal populárnym aj na Slovensku, sleduje ho približne 1 milión divákov.
*** Čím si tento seriál získal toľkých divákov ?
Prečo má úspech tohto seriálu neprekvapuje ? Totiž, na Slovensku to je tak, že samotní diváci nerozhodujú o tom, čo sa im bude páčiť a čo budú pozerať – rozhodujú za nich mocní vo vedení televízií. Nedá mi nezaspomínať si na môj minulotýždňový rozhovor s Robom Sedlákom, ktorý je riaditeľom alternatívneho rádia. Na moju otázku, či by ľudia na Slovensku vôbec počúvala kvalitnú hudbu, odpovedal takto: „Ak by vznikol väčší priestor pre dobrú hudbu, určite by to malo minimálne ten prínos, že by ľudia, ktorí možno ani netušili, že môžu mať v hudbe na výber, by odrazu začali hudbu lepšie vnímať a dokázali by rozlišovať kvalitu od nekvality. Problém hudobnej nevzdelanosti je u nás ešte znásobený tým, že je tu niekoľko málo ľudí, ktorí na hudobnej nevzdelanosti zarábajú a nie málo. Ich úlohou je udržať ľudí v nevzdelanosti, aby mohli profitovať z jednoduchých a často až bizarných kapiel a interpretov a nemuseli pri tom vyvinúť veľa úsilia a peňazí“.
Robo je odborníkom v hudobnej oblasti, mňa zas vždy viac priťahoval svet pohyblivých obrázkov a preto mi nemohla ujsť analógia jeho tvrdenia týkajúceho sa rádií s televíznou brandžou. Totiž, ľudia na Slovensku často nadávajú na úbohý program oboch komerčných televízií. O STV sa neoplatí baviť, jej program je už vyše štyroch rokov úplne zúfalý … Naše dve televízie sa často nechajú zlákať na vlnu, ktorá je v to dané obdobie moderná, ale ktorú ony samé vyrobia ! Rozhodne sa, že je vlna kontajnerových reality show a keď Markíza má Big Brother, JOJ-ka nasadí VyVolených. Rozhodne sa, že je vlna stupídnej domácej seriálovej tvorby, a keď JOJ-ka má Panelák, Markíza nasadí Ordináciu. Súboj talentových show ( Česko-Slovensko má talent vs. Talentmánia), nad ktorým ostáva rozum stáť, je len čerešničkou na torte. Táto homogénnosť vysielacej štruktúry oboch komerčných televízií, ktorá sa tvári ako ťažký konkurenčný súboj, ale pritom ide o šikovnú kooperáciu, v konečnom dôsledku nie je dobrá pre výber a vkus slovenského diváka.
*** Slovenský divák sa nechá nalákať na hocijakú hovadinu
Totiž, slovenský divák ju hlúpy a ľahko ovplyvniteľný. Ak v markizáckej upútavke vopred počujeme, že tento seriál si získa srdcia slovenských divákov, vedzme, že sa tak aj stane. Táto marketingová finta bola použitá aj v prípade Big Brotheru, keď sa v upútavke hovorilo, že reality show si na celom svete získala 2 miliardy divákov, tak si automaticky musí získať aj slovenských divákov. Avšak, v slovenských tvorivých dielňach sa dá pokaziť aj relatívne dobrý formát. Naposledy sme to mohli vidieť pri Talente, ktorého slovenská verzia sa s britským originálom nedá ani porovnať. Pri hotovom produkte, akým je seriál sa zdanlivo nedá čo pokaziť, ale kto pozná kvalitu slovenského dabingu,vie, o čom hovorím …
Televíznou analógiou s Robovým tvrdením je takisto spoločný postup slovenských televízií pri úmyselnom likvidovaní dobrého vkusu slovenského televízneho diváka. Totiž, hitom posledným troch rokov je domáca seriálová tvorba, ktorá však nie je zameraná na kvalitu, ale na kvantitu. Seriály, ako sú Panelák, či Ordinácia, sa vyrábajú ako spotrebný produkt – teda len preto, aby dané televízie mali čím naplniť vysielanie a nie z lásky k umeniu, či s úmyslom čo najlepšie vykonanej práce, či už zo strany režisérov, scenáristov, alebo hercov. Výsledkom toho je, že dej v oboch seriáloch nikam nespeje, všetko sa točí dookola, a seriál je vyrábaný len a len preto, aby mala televízia čo vysielať. Takto obe komerčné televízie spolupracujú na ničení dobrého vkusu diváka, keďže si vzájomne nemusia konkurovať kvalitou.
To isté platí aj v prípade najnovšieho hitu – telenovely Tisíc a jedna noc. V stále pokračujúcich marketingových aktivitách Markízy sa síce hovorí, že tento turecký skvost sa líši od ostatných telenoviel, alebo že dokonca telenovelou ani nie je. Robia sa rozhovory s dabingovými hercami, ktorí hovoria, že to je najlepší denný seriál (teda telenovela), aký kedy dabovali. Ďalej sa hovorí, že zo seriálu vyžaruje pohoda, keďže dej rýchlo neplynie. To je však iba naplnenie spoločného zámeru tvorcov seriálu, ako aj majiteľov televízií, keďže všetky telenovely sú založené na tom istom vzorci – všetci dobre vieme, ako to skončí (svadbou), dej sa neuveriteľne vlečie (veď to musí byť pre scenáristov tvrdý oriešok – naťahovať to na 180 dielov) a hlavný protagonisti musia o svoju lásku bojovať s niekým, kto jej nepraje. Avšak, tí úprimnejší dabingoví herci (ktorí asi nedostali peniaze za promo) priznávajú, že dabovať telenovelu je otrasná robota, keďže sa musia triafať do úst afektovaným hercom, ktorí nemajú s herectvom nič spoločné a dialógy sú takisto neuveriteľne stupídne. A môžete vynechať kľudne aj 20 dielov, dej sa veľmi nepohne. Jeden diel toľko ospevovanej Tisíc a jednej noci som si pozrel a musím skonštatovať, že ak je niekto presvedčený o tom, že tento seriál sa líši od juhoamerických telenoviel, tak sa len nechal obalamutiť markizáckym marketingom, keďže ide presne o telenovelu juhoamerického formátu, ktorá je len oblečená do ľúbivého tureckého súkna.
*** Dočkáme sa v slovenských televíziách skutočnej seriálovej kvality ?
Na argumenty, že vysielajú nekvalitu, naše dve televízie odpovedajú tým, že toto sú tie najobľúbenejšie seriály, iné by nikto nepozeral. Dvojnásobné farizejstvo v jednej vete. Totiž, najobľúbenejšie seriály už dávno nie sú tie, ku ktorým si v jednu hodinu sadá čo najväčší počet ľudí. Ak sa niekto nazdáva, že skutočne kvalitné seriály sú iba pre intelektuálov, tak je na omyle, keďže medzi najkvalitnejšie seriály súčasnosti patria sitcomy How I met your mother, Big bang theory, či Family guy. Tieto seriály ani zďaleka nepozerajú len intelektuáli. Ak sa televízie obháňajú nejakými oficiálnymi rebríčkami sledovanosti naj seriálov zo strany slovenského diváka, neverte im. Totiž, ak by kompetentní chceli, zistili by si, aké seriály sú na Slovensku najsťahovanejšími na internete. Prišli by na prvé tri zmienené, ďalej na seriály Dexter, Califnornication, Futurama a ďalšie. Slovenské televízie úmyselne ukracujú slovenského diváka o tieto skvosty a on je tak nútený si ich nelegálnou cestou sťahovať z internetu. Televízia vysielajúca takéto seriály sa v našich podmienkach uživí, veď všetky zmienené seriály vysiela česká Prima Cool. V Česku vyzerá alternatíva zo strany Primy takto, Nova má filmový kanál Nova Cinema, avšak na Slovensku má JOJ retro kanál JOJ plus a Markíza ženskú televíziu TV Doma (koniec koncov, Tisíc a jedna noc by sa hodil skôr tam, hoc aj do prime timu, avšak dať ho do prime timu Markízy je nehoráznosť).
Niekto môže na margo Tisíc a jednej noci poznamenať, že sa mu to páči. Naozaj, kade chodím, či už to je škola (vysoká !!!), hromadná doprava, či supermarkety, všade sa o tomto seriáli hovorí (hlavne zo strany žien). Nikomu to neberiem, ak niekto chce dve hodiny denne premrhať sledovaním tejto telenovely s tým, že má rád romantiku, nech sa páči, avšak vedzte, že z daného žánru sú k dispozícií stovky lepších seriálov a o tom, že sa vám tento seriál páči ste nerozhodli vy sami, ale vrchnosť v Markíze …