07.02.2014

Keď sme na stránkach Hobbyportalu priniesli pred časom príspevok o jedinečných japonských domoch z polystyrénu , netušili sme, akú vlnu záujmu tým vyvoláme. Dnes vám predstavíme človeka, ktorý tiež pochádza z Japonska. Jeho meno je Shigeru Ban a vo svete je známy ako „Ten, čo stavia domy z papiera.“

Kto je Shigeru Ban?

Medzinárodne uznávaný architekt sa narodil v roku 1957 v Tokiu. Študoval na Southern California Institute of Architecture a neskôr pokračoval na Cooper Union´s school of Architecture pod pedagogickým vedením slávneho architekta Johna Heyduka. Bol to práve profesor Heyduk, ktorý Bana naučil nielen základné prvky architektúry, ale vzbudil u neho nečakaný záujem o „architektonickú poetiku“. Vytváranie trojrozmernej poézie v stavbách sa stalo trvalým koníčkom Shigeru Bana a viedlo jeho profesionálny život k unikátnym konštrukčným riešeniam.

Papier v stavebníctve

„Vždy som veľmi rád experimentoval s ekologickými a recyklovateľnými stavebnými materiálmi,“ hovorí Ban a dodáva: “Písal sa rok 1986, keď som si v obchode s kobercami všimol predavačku, odkladajúcu papierovú trubicu, na ktorej bývajú koberce namotané. Poprosil som ju, či si môžem túto rúrku vziať domov. Testovaním som zistil, že takéto trubice sú oveľa odolnejšie voči namáhaniu, ako som predpokladal a pretože ide o priemyselný materiál, môžu byť aj nehorľavé či vodovzdorné. Rúrky môžu byť pritom vyrábané v akomkoľvek priemere, hrúbke a dĺžke, v závislosti od toho, ako a na čo sa použijú. A tiež môžu byť recyklované a vytvoria tak nekonečný cyklus reinkarnácie.“ O 4 roky neskôr (v roku 1990) vznikla prvá dočasná stavba z papierových rúrok a postupne pribúdali ďalšie. V roku 2000 bol Shigeru Ban vybraný, aby vytvoril japonský pavilón pre výstavu Expo v Nemecku. „Možno to bolo vecou náhody,“ spomína Ban: „Keďže nosnou témou výstavy Expo bola ekológia, poslal som síce na prvý pohľad šialený, no v skutočnosti plne funkčný návrh na pavilón z papierových trubiek.“ A tak v nemeckom Hannoveri vyrástol naozaj nevšedný, 72 metrov dlhý pavilón. Bana trochu rozladila požiadavka nemeckej strany, aby kvôli prísnym stavebným a bezpečnostným zákonom v tejto krajine vystužil strechu, no nakoniec privolil a jeho nevšedná stavba prilákala desiatky tisíc návštevníkov.

Pomoc v núdzi

Napriek originálnosti Banových projektov bolo, je a bude vo svete vždy dosť ľudí, ktorí k jeho stavbám prechovávajú absolútnu nedôveru aj napriek faktu, že odborníci vypočítali životnosť jeho stavieb na niekoľko desiatok rokov. V polovici deväťdesiatych rokov minulého storočia však našiel Shigeru pre svoje stavby z papiera nečakané uplatnenie. Ako sám hovorí:“ Prakticky denne sme svedkami toho, že sa s našou planétou niečo deje. Čoraz častejšie nám znepríjemňujú život hurikány, orkány, tsunami a iné prírodné katastrofy. Je traumatické dívať sa na zábery z miest týchto udalostí a ešte traumatickejšie zdieľať pocity státisícov ľudí, ktorí v priebehu pár minút prišli o strechu nad hlavou. Vtedy je potrebné týmto ľuďom pomôcť, ako sa dá. Hlavne rýchlo vystavať provizórne obydlia, ktoré by im nahradili bývanie. Obmedzená dostupnosť materiálu v čase katastrofy je veľkým problémom a akosi automaticky sa dovoz takéhoto materiálu zvyšuje cenovo. Papierové rúrky sú pomerne lacné a ľahko dostupné.“

Provizórne domy v Kobe vôbec nevyzerajú zle

Provizórne domy v Kobe vôbec nevyzerajú zle

Prvé dočasné domy z takéhoto netypického stavebného materiálu sa začali stavať počas genocídy v Rwande, neskôr nasledovalo Kobe, kde v roku 1995 zasiahlo územie veľké zemetrasenie. V roku 2001 sa zoznámila s takýmito domami India, o tri roky neskôr Srí Lanka, v roku 2008 čínska provincia Sečuán, 2010 Haiti. „Viem, že táto cesta bola dobrá a že bude pokračovať aj naďalej. Keď sa pozeráte na fotografie domčekov z Kobe, verte, že náklady na jeden (s plochou 52 m2) neboli vyššie, ako 2000 dolárov. Vlastne boli ešte nižšie, pretože pivné prepravky, slúžiace ako základ a naplnené vrecami s pieskom sme mali zadarmo. V Indií sme od vlády dostali zdarma takmer všetky komponenty vrátane papierových trubíc.“

Ako sa dá postaviť dom z papiera?

V skutočnosti nejde o zložitý proces. Základom je dokonale vypracovaný architektonický plán budovy. Základy nemusia byť dimenzované na veľké zaťaženie, pretože hmotnosť materiálu stavby je oveľa menšia, ako pri klasických domoch. Ak majú byť základy betónové, musia sa už pri ich realizácií inštalovať do betónu variabilné držiaky, o ktoré bude pripevnená konštrukcia z papierových trubíc. Rúry sú pritom spájané drevenými spojkami tak, ako to vidíme na obrázku.

Shigeru Ban však nezostáva len pri budovách a vymýšľa z papiera všetko možné. Napríklad v roku 2007 v južnom Francúzsku (Remoulin) experimentálne postavil papierový most z 281 kartónových rúr s priemerom 11,5 centimetra a hrúbkou takmer 12 milimetrov. Toto jeho nezvyčajné dielo unieslo naraz až dvadsať ľudí a fungovalo celých šesť týždňov, až kým sa nezačalo obdobie dažďov. V máji 2011 bola v L´Aquile slávnostne otvorená papierová koncertná sála s dvesto tridsiatimi miestami na sedenie. Tá stojí do dnešných dní.

Papierový most

Papierový most

Vzhľad koncertnej sály v L´Aquile je výnimočný

Vzhľad koncertnej sály v L´Aquile je výnimočný

Koncertná sála zvnútra

Koncertná sála zvnútra

Účel svätí prostriedky

22. februára 2011 zasiahlo novozélandské Cantenbury ničivé zemetrasenie s magnitúdou 6,3 a nenávratne zničilo veľkú katedrálu Christchurch, ktorá bola dovtedy najznámejším symbolom mesta. Bol vytvorený krízový štáb, ktorý mal za úlohu zistiť, ako by bolo možné postaviť dočasné miesto na bohoslužby. Vtedy padol návrh osloviť Shigeru Bana. Ten sa svojej úlohy chopil s vervou, aká sa len tak nevidí. 31. Júla 2011 – teda 5 mesiacov po katastrofe bola obyvateľom mesta predstavená nová katedrála z papierových trubíc, ktorá je vodeodolná, nehorľavá a do jej priestorov sa zmestí viac, ako 700 ľudí. Katedrála je tiež využívaná na koncerty.

Papierová katedrála

Papierová katedrála

Pohľad zvnútra

Pohľad zvnútra

Na prvý pohľad by sa niektoré stavby Shigeru Bana mohli javiť, ako megalomanské – no opak je pravda. Skôr by sa dalo povedať, že sú po dizajnérskej stránke výnimočne zvládnuté. Napríklad Pompidou Centre II v meste Metz (Francúzsko) vzniklo tak, že si Ban chcel prenajať kancelárske priestory, no nemal toľko peňazí a tak si stvoril sám – z papiera na streche originálneho Pompidou Centre. Bolo to v roku 2010 a stavba je tam dodnes. Ak sa chcete zoznámiť podrobne s dielami Shigeru Bana, otvorte si túto galériu.

Pompidou Centre II

Pompidou Centre II

Foto: shigerubanarchi­tects.com

Hodnotenie
1/5 2/5 3/5 4/5 5/5
Počet hodnotení: 1


Náhodné články z aktuálnej sekcie Náhodné videá z aktuálnej sekcie
Komentáre

Páči sa vám autorov štýl písania, stotožňujete sa s jeho názorom alebo si myslíte, že sa na vec pozerá zo zlého uhla a niečo mu uniká? Zapojte sa do diskusie a vyjadrite svoj názor!

nebude uverejnený
Alebo sa prihláste »
Koľko je 1 plus dva?
Položky označené * sú povinné

Prihlásenie
 
 
Reklama