Archív

Nesmrteľná móda a nestarnúce módne produkty

Móda kráča s dobou, no aj tak mnohí z nás nájdu vo svojom šatníku kúsky, ktoré napriek tomu, že sú prakticky nové, sú zároveň módnou históriou čo pretrvala dodnes. Míľniky módy od slávnych návrhárov sú totiž mnohokrát nadčasové a prežívajú desaťročia bez ohľadu na to, čo je „in“. Hobbyportal vás s niektorými z nich zoznámi.

Džínsy

*“Prial by som si, aby som bol džínsy vymyslel ja, lebo sú to najatraktívnejšie, najpraktickejšie, najpohodlnejšie a najnonšalantnejšie nohavice. Majú výraz, úroveň, sexappeal a sú jednoduché – kiež by toto všetko mali šaty, ktoré navrhujem ja!“* Tieto slová nevyriekol nik iný, ako francúzsky módny návrhár Yves Saint Laurent.
Ak sa chceme pozrieť na históriu najpopulárnejších nohavíc na svete, musíme sa vrátiť do roku 1848. Do obdobia Zlatej horúčky. V tom čase mal Loeb Strauss (1829 – 1902) iba 19 rokov. Od malička bol zvyknutý ťažko pracovať. Straussovci sa prisťahovali do New Yorku z Bavorska. Mladý Loeb však čoskoro zamieril do San Francisca, kde si otvoril krajčírsku dielňu. Šiestym zmyslom vycítil, že práve v tomto centre záujmu zlatokopov na západnom pobreží sa mu bude dariť. Tušenie ho nesklamalo. Svoju firmu umiestnil na Sacramento Street hneď pri prístave. Jeho dielňa a prekladisko šiat, dovezených z New Yorku boli čoskoro najvychýrenejšími v okolí. Z Loeba sa stal známy a vážený obchodník. Svoje meno si zmenil na Levi a svoju firmu nazval Levi Strauss & Co. Jeho stálymi zákazníkmi boli kalifornskí baníci a zlatokopi, ktorí pri ťažkej drine neprestajne drali tradičné nohavice. Levimu to nedalo a rozhodol sa vyskúšať vlastnosti novej pevnej modrej látky (neskôr nazvanej denim), ktorú skombinoval s hnedou bavlnou. Jeho snom bolo vytvoriť ideálny pracovný odev. No spočiatku to vôbec nevyzeralo ružovo. Nech bol materiál akokoľvek pevný, pri prudšom napínaní sa na zošívaných častiach trhal. Sklamaný Levi rozposielal listy po celej Amerike a žiadal odborníkov o radu. V roku 1872 dostal odpoveď z ďalekej Nevady. Jej odosielateľom bol chudobný krajčír Jacob Davis. Ten napísal, že pracovné nohavice nezošíva len niťami, ale aj kovovými nitmi a táto metóda je veľmi účinná. Svoj nápad si však nemohol dať patentovať, lebo na to nemal peniaze a tak spolu s odpoveďou prosil Leviho o pomoc. Opäť zaúradoval Straussov šiesty zmysel. Pozval Davisa k sebe a nápad s nitmi si v roku 1873 patentovali. Nity boli prvý raz použité hneď toho roku pri výrobe legendárnych Päťstojednotiek s piatimi vreckami. Zrodila sa značka džínsov Levi’s, najpopulárnejších, najznámejších a najčastejšie napodobňovaných nohavíc na svete.

levis1.jpg

Kockovaný vzor a legendárny baloniak

V roku 1856 zakladá Brit Thomas Burberry (1835 – 1926) značku na výrobu vonkajšieho a hlavne odolného oblečenia. O desať rokov neskôr vynájde pevný nepremokavý *gabardén*, na ktorý získa v roku 1888 patent. Svoje plášte predáva domácim a turistom. Biznis sa však rozbieha pomaly. No čoskoro si Ministerstvo vojny všimne šikovného návrhára. A keďže potrebuje pre svojich vojakov funkčné oblečenie, ktoré by ich v zime hrialo a pritom neobmedzovalo v pohybe, požiada Burberryho o pomoc. Thomas naskicuje trojštvrťový kabát s previazaním v páse , ktorý dnes nazývame baloniak či trenčkot. Pomenovanie trenčkot (trench coat) vymysleli práve anglickí vojaci a môžeme ho preložiť, ako „zákopový kabát“. Univerzálny ľahký plášť s opaskom, širokou fazónkou a dvojradovým zapínaním má všetko, čo sa od neho očakáva. Keď sa britskí vojaci vrátili z vojny, nosili svoje trenčkoty aj v bežnom živote, čím ich spopularizovali a čoskoro ich nesporné kvality ocenili aj civilisti.

trenckot.jpg

Kým rôzne kabáty vyšli z módy a znova prišli do módy, baloniak bez ujmy putuje desaťročiami a dodnes je obľúbeným odevom. Pre bežných zákazníkov vybaví Burberry kabátik nezameniteľnou podšívkou. Na kapucínovo sfarbenú lesklú tkaninu poskladá čierne, červené a biele pruhy. Vytvorí tak známy kockovaný vzor. Tento vzor dnes nájdete aj na šáloch, kabelkách, ponožkách či dokonca aj na lampách.

burberry-.jpg

Malé čierne, alias Little Black Dress

Pieseň *Qui qu a vu Coco*, ktorú pred sto rokmi naspievala mladá barová speváčka Gabrielle Bonheur Chanel (1883 – 1971) sa jej stala osudnou. Od tej chvíle ju totiž nikto nevolal ináč, ako Coco. Po niekoľkých rokoch umeleckej dráhy zistila, že spev ju nenapĺňa tak, ako si kedysi myslela a už v roku 1916 otvára svoj prvý módny butik priamo v Paríži. Našťastie. Coco Chanel dala svetu módy veľa: odhalené kolená, nohavice do zvonu, krátke vlasy v ženskej móde, legendárny parfém Chanel No.5 … a „malé čierne“. Malé čierne (little black dress) nájdeme dnes v ponuke každej módnej značky. A je jedno, či ide o najvyššiu ligu, alebo tovar z tržnice. Redaktorky amerického Vogue ich v roku 1926 nazvali Fordom medzi šatami. No názov Little black dress im dala anglická tlač a tento pojem sa v móde stal fenoménom, ktorý prežil všetky módne revolúcie a aj takmer po deväťdesiatich rokoch je povinnou výbavou každej ženy.

Slávna herečka Audrey Hepburn v malých čiernych *** Slávna herečka Audrey Hepburn v malých čiernych

Ako to všetko začalo? V roku 1915 bol jednoducho nedostatok látok. Coco však chce preraziť s vlastnou kolekciou a tak berie nožnice a skracuje sukne, alebo odhaľuje ramená. Používa úplet, ktorý sa do tej doby nosil, ako spodné prádlo. Čierna farba, ktorá sa do tých čias hodí len na smútočné príležitosti, odrazu hrá prím v konfekcií. Neslýchané… no geniálne. Prvé „malé čierne“ mali typický rovný tunikový strih, nízko posadený driek, lodičkový výstrih a trištvrťové rukávy. V nasledujúcich dekádach sa ich strih menil, ale pôvodná myšlienka Coco Chanel ponúknuť žene univerzálne elegantné šaty, v ktorých bude vždy „dobre oblečená“, zostala platná dodnes.

Polotričko

Nedostalo názov podľa toho, že by sa nosilo len na pólo, ale podľa toho, že ide o kompromis medzi tričkom a košeľou.
V 20. rokoch minulého storočia patrí medzi wimbledonských víťazov mladý nadaný francúzsky tenista René Lacoste ( 1904 – 1996). Osud však chcel, že slávu a ozajstné uznanie nakoniec získa vďaka móde. Už v roku 1933, ako 29 ročný, zakladá vlastnú módnu značku, ktorá dá svetu i známe tričká. Pardon – polotričká. Až do tej doby pobehujú po kurtoch tenisti v nepohodlných košeliach a navyše im na krku veje kravata. Lacoste preto vymýšľa a navrhuje prispôsobivejšie tričká, ktoré vybaví golierom , aby vyzerali elegantnejšie. A jeho počin sa stretáva s obrovským úspechom. Tenisti ho velebia do nebies a značka Lacoste sa stáva svetoznámou a nesmrteľnou. Po úspechu v tenise sa polotričká objavujú u golfových hráčov. Sem ich dostala Simone Lacoste (1908- 2001), manželka návrhára a zároveň amatérska šampiónka v golfe. No a zanedlho sa polotričká nosia nielen v športe, ale aj v bežnom živote. A tak je tomu dodnes.

rene-lacoste.jpg

Červená podrážka

Na prvý pohľad by sa zdalo, že nasledujúci módny hit nepatrí medzi nestarnúce trendy. No opak je pravdou. Christian Louboutin (1963) sa vďaka svojej nešikovnosti zapíše do histórie módnej obuvi. Podarí sa mu totiž na podrážku hotového páru dámskych topánok vyliať červený lak. Najprv síce zakľaje, ale ako si obuv prezerá, ohnivé zafarbenie sa mu páči natoľko, že ho od „nehody“ s lakom používa na všetky svoje topánky. Vytvorí tak nezameniteľné poznávacie znamenie svojej značky. Christian si dá v roku 2008 dokonca červenú podrážku patentovať. Známy návrhár Yves Saint Laurent však na to zvysoka kašle a o niečo neskôr začne produkovať topánky s rovnakým podkladom. Všetko končí na súde. A vôbec nejde o fazuľky, ale o viac, ako milión dolárov. Začína vojna právnikov obidvoch návrhárov a niektoré stávkové kancelárie dokonca vyhlásia tipovaciu súťaž o víťaza sporu, v ktorom má podľa odhadov navrch Louboutin. Nakoniec však súd prekvapivo vyhráva Laurent. Prečo? Jedným z argumentov jeho právnikov je ten, že ohnivočervené podrážky dokázateľne nosil už Ľudovít XIV (1638 – 1715) a tým pádom sa takáto farba podrážky jednoducho nedá privlastniť. Ak teda máte doma topánky s červenou podrážkou vedzte, že také nosil kedysi už francúzsky kráľ.

christian-louboutin-shoes-declic.png

Foto: levis501.org ,chiqueandglam.com, fashionpearlsofwisdom.co.uk, fashionandstylenow.com,