28.04.2014

Prinášame vám pohľad do zákulisia reality show, ktorý vám pomôže v nich preraziť. Tento článok má za úlohu ukázať vám, ako tieto show fungujú po stránke marketingu a pochopiť základy a stratégie formátov tohto typu. Nie preto, aby sa z vás ihneď stala hviezda, ale preto, aby ste vedeli, čo vás v prípade, že si položíte latku príliš vysoko čaká.

Reality show – fenomén, ktorý nás sprevádza (a zároveň prináša obrovské zisky televíziám) už pekných pár rokov. Je úplne jedno, či ide o váš talent, alebo sa chcete zúčastniť formátov typu Vyvolení, Farmár, Big –Brother – producenti sa z týchto programov snažia vytrieskať čo najviac. Dnes sú v nich úspešní ľudia – silné aj slabšie osobnosti, so zaujímavým životným príbehom či zamestnaním, ochotní sa „mediálne vyzliecť“ pred všetkými divákmi a, samozrejme, v rámci bulváru. Ak teda zvažujete, že sa do takýchto show prihlásite, prečítajte si nasledujúce body:

  1. Buďte silnou osobnosťou. Pozrite sa bližšie na svoj životopis a objavte, čo je jedinečné a čo vás odlišuje od priemerných ľudí. Nebojte sa spísať si zoznam rôznych aspektov svojho života, na ktoré nesmiete zabudnúť pri svojej prezentácií. Čo však, ak nie ste veľmi priebojná osobnosť? Nič sa nedeje. Verte, že dôležitými členmi tímov, ktoré reality show pripravujú, sú psychológovia. Ich úlohou je odhaliť vašu psychiku z každej stránky a vybrať tipy ľudí, ktoré sa do show hodia. Nemusia to byť len tí silní. Ďalší druh ľudí sú takzvané sivé myšky. Utiahnutí jedinci, ktorým sa (za výdatnej pomoci všetkých zainteresovaných) podarí počas show totálna premena na hviezdu. Ľudia takéto typy zbožňujú a tak nesmú chýbať. No a potom je tu tretia skupina. Ľudia slabí, manipulovateľní, ktorí sa dajú podľa okolností prispôsobiť potrebám show. A čo „normálni“ ľudia? Samozrejme, aj takých nájdete. No vo väčšine prípadov je ich úlohou „preplávať“ úvodnými kolami a potom sa vytratiť.
  2. Majte nepriateľov a nebojte sa škandálov. Toto bude dosť trpká pilulka pre čisté duše, ktoré sa hlásia do reality show s tými najlepšími úmyslami. Ruku na srdce, kto z vás si spomenie na mená účinkujúcich v reality show, ktorí týmito programami prešli v kľude, bez škandálov, pohodovo a bez roztržiek? Spomenuli ste si? Zato mená, ako Tony, Jano Bučko zo Sihly, Vladko, Desperádo, ale aj Robo Mikla nám rezonujú v ušiach aj po rokoch. A nielen nám – z času na čas sa objavia tiež v novinách dokazujúc, že ich 5 minút slávy sa ešte neskončilo. Ale tak to chodí. Musíte mať za sebou (alebo pred sebou) nejaký škandálik a počas show ho nenápadne dostať na titulné stránky médií. A musíte mať nepriateľa. Vôbec sa tým nemyslí niekto, kto vás bude chcieť zničiť. Vlastne áno, ale ten niekto je v maximálnom množstve prípadov čisto imaginárny. Napríklad alkohol. Ak vám niekto položí otázku, aby ste čo najrýchlejšie vymenovali 5 českých speváčok, zrejme medzi nimi nebude chýbať meno Iveta Bartošová. A nebude to veru kvôli jej súčasným speváckym kvalitám. Škandály, škandály, škandály – na toto počujú producenti reality show.
  3. Ovládnite internet. Vytvorte si fan page na sociálnych sieťach a nezostaňte v šoku z negatívnych diskusných príspevkov. Naopak – využite ich. Sem- tam prilejte olej do ohňa a naopak, niekedy sa tvárte umiernene. Príspevky subjektívne popisujúce klady alebo zápory vás, ako objektu záujmu, majú vždy najdlhšie a najemotívnejšie diskusie. A z diskusií čerpajú aj novinári v článkoch o vašej osobe. A to znamená aj najviac klikov, najviac príjmov z reklamy, najväčší úspech. Verte, že aj negatívna reklama je reklama a dá sa z nej vyťažiť hoci maximum. Neprepadajte panike, ak sa okolo vás bude vytvárať humbug. Aj profesori zo základnej si ťažšie pamätajú mená premiantov triedy. Zato mená tých problémových vám vysypú z rukáva. Ak budete mať nepriateľov, zároveň tým vyvoláte v iných ľuďoch potrebu sa vás zastať. A ešte niečo. Tento jav je známy aj v politike. Ak by mal človek spísať knihu z negatívnych vyjadrení diskutérov na politicky činné (pardon, u nás skôr nečinné) osoby, zrejme by sa dala čítať až po 22:00 hodine. A aj tak to politikom nevadí. Byť stredobodom pozornosti aj za cenu negativity sa vždy opláca. Navyše tvorcovia reality show vedia vždy dokonale zamiešať karty a ak chcú, aby ste boli hviezda, vytvoria mediálnu smršť na vašu podporu.
  4. Buďte herec. Pozerávate Partičku? Je úspešná aj preto, že herci nemajú scenár a musia improvizovať. Improvizácia je však druh umenia, pri ktorom musí herec byť dopredu pripravený na rozličné úlohy, otázky, kúsky a čísla. Pre vás to znamená jedno. Buďte pripravení a mnoho dní pred vypuknutím samotnej show si v hlave sformulujte približné odpovede na otázky typu – Zmenil vás nejaký životný zážitok? Aký máte životný cieľ? Akú najodvážnejšiu vec ste v živote urobili? …a podobne. Odpovede sa však pokúšajte sformulovať originálne. Pozrite sa na ne, ako na príležitosť k definovaniu vlastného JA a predaju samého seba, ako silného charakteru. Pretože po vágnych otázkach budú nasledovať ďalšie , ťažšie – Uprednostnili by ste kariéru pred rodinou?, Ako by ste sa popísali, ak by ste boli v úlohe svojho najlepšieho priateľa? Ako by ste sa popísali, ak by ste boli v úlohe svojho najlepšieho nepriateľa? Veríte v lásku na jednu, dve, tri noci?
  5. Snažte sa pochopiť princíp show, do ktorej ste sa prihlásili. Skúmajte, ako jej výrobcovia rozprávajú príbehy prostredníctvom charakterov zúčastnených. Rozhodujte sa ešte pred show, akým spôsobom budete komunikovať v priebehu rozhovorov počas castingu a zvýšte svoje šance na obsadenie.
  6. Učte sa doma pred zrkadlom „rozprávať na kameru“. Pri konfontácií s objektívom majú vyhraté ľudia, pôsobiaci uvoľnene, nie kŕčovito. Ľudia cítiaci sa pohodlne a schopní rozprávať prirodzene. Kontrolujte svoj hlas, či nie je podsadený príliš nízko a či vaše výrazy nie sú nudné.
  7. Pri rozhodovaní pamätajte na rodinu. Ak sa chcete prihlásiť do reality show, mali by ste si položiť viacero otázok o vašej rodine aj priateľoch. Verte, že účinkovanie v akejkoľvek reality show vážne nabúra váš súkromný život a prinesie neočakávane veľa stresu do vašich vzťahov. Berte teda na vedomie tento fakt a zamyslite sa, čo bude s ľuďmi, na ktorých vám záleží, počas a po vašom účinkovaní.
  8. Pripravte sa na všetko. Naozaj na všetko. Ak budete v reality show, musíte vedieť, že váš život bude rozpitvaný až do najmenších detailov. Vy sa stanete proste tovarom na predaj. Tvorcovia vytvárajú doslova patologické vzorce správania sa u jedincov, ktorí sú možno v živote úplne iní a pri pohľade na samého seba pri pozeraní typov show, kde sa zachádza aj do tých najintímnejších sfér života je im častokrát na zvracanie. Neskoro si uvedomia tú cielenú manipuláciu. Mnohé show sú založené na princípe „nakúkania“ do cudzej kuchyne, sprchy, spálne. Show, kde vyhrávajú nízke inštinkty jednoducho diváka bavia.
  9. Pripravte sa byť kontroverzní. Ako sa vyjadril jeden psychológ, priemerný divák má pri sledovaní reality show náchylnosť obdivovať kontroverziu, hádky, ohováranie aj používanie vulgarizmov spolu s odhaľovaním, vyzliekaním aj nečakaným sexom. Prečo? Pretože divák doslova uteká zo svojej reality do reality cudzej a hádže za hlavu aspoň na hodinu dve väzby vo svojej rodine a medzi priateľmi, ocitajúc sa vo svete cudzích, o ktorých život sa na chvíľu zaujíma viac, ako o ten svoj. Neporovnáva, nepoúča. Stáva sa súčasťou…
  10. Buďte pozorní. Zmluvu s produkciou si prečítajte dvakrát, trikrát. Veľmi dôsledne aj malé písmenká a snažte sa zapamätať hlavne to, čo vás v zmluve zarazilo. Neskôr uvidíte, aké je to dôležité.

P.S.: Tento príspevok je mojim subjektívnym názorom na všetky reality show z pohľadu „know-how“ ich výrobcov, ktorým samozrejme ide v prvom rade o zisk s veľkým Z. Viem, že nemám patent na rozum a tak samozrejme očakávam naň aj negatívne reakcie. Ale v pohode. Ako som písal – aj negatívna reklama je reklama. A ja chcem konečne preraziť :).

Foto: kcconfidential.com

Hodnotenie
1/5 2/5 3/5 4/5 5/5
Počet hodnotení: 0


Náhodné články z aktuálnej sekcie Náhodné videá z aktuálnej sekcie
Komentáre

Páči sa vám autorov štýl písania, stotožňujete sa s jeho názorom alebo si myslíte, že sa na vec pozerá zo zlého uhla a niečo mu uniká? Zapojte sa do diskusie a vyjadrite svoj názor!

nebude uverejnený
Alebo sa prihláste »
Koľko je 1 plus dva?
Položky označené * sú povinné

Prihlásenie
 
 
Reklama