Každodenné obrázky z veľkomiest a nielen z nich dávajú za pravdu ekologickým aktivistom, ktorí tvrdia, že svet je až príliš závislý na fosílnych palivách a táto závislosť ho ľahko môže priviezť do záhuby. Dennodenné dopravné zápchy majú za následok unikanie jedovatých plynov a splodín do ovzdušia. Trpia tým rastliny, zvieratá a hlavne ľudia. Vízia elektromobilov je síce reálna, no nedokáže znížiť počet áut v mestách a tým aj dopravný kolaps v časoch špičky. Riešením by bolo prekonať vlastnú lenivosť a vymeniť automobil za bicykel. S touto myšlienkou sa už dlhší čas pohrávajú dizajnéri americkej firmy Urban Commuter.
O koliesko navyše
Pod názvom Urban Commuter (T.U.C.) nájdeme nielen samotnú spoločnosť, ale aj projekt pre takzvané čisté cestovanie. Spoločnosť sa špecializuje na bicykle, kolobežky, náhradnú dopravu a lacné spôsoby cestovania. Ich poslaním je pomáhať ľuďom nájsť cestu k zlepšeniu životného prostredia, k šetreniu peňazí, vlastného zdravia, aj zdravia ostatných pomocou alternatívnych prostriedkov dopravy, šetrných k našej planéte. A týmito prostriedkami sú hlavne bicykle a bicykle s elektrickým pohonom.
Hobbyportal vám predstavuje budúcnosť v cyklodoprave. Trojkolka Urban Commuter má síce oproti klasickému bicyklu o koliesko navyše, jej unikátny dizajn a výkonové možnosti ju právom radia medzi stroje, s akými sa v blízkej budúcnosti budeme na cestách stretávať čoraz častejšie. Otcom tejto trojkolky je priemyslový dizajnér Tim Tobola z texaského Houstonu. Podľa jeho vlastných slov je táto trojkolka priekopníkom medzi zaužívanými prostriedkami cyklistickej dopravy, ktoré k pohonu využívajú nielen silu nôh, ale aj pomocný elektromotor. Výhodou je, že batérie elektromotoru dobíja slnko pomocou slnečných kolektorov. Hovorí Tim Tobola: *„Mnohí sa ma pýtali práve na slnečné kolektory. Predstavovali si, že trojkolka bude vyzerať, ako nejaká umelá družica s roztiahnutými slnečnými panelmi. Nie. Unikátnosť je v tenkovrstvovej fotovoltaike. Bicykel s pomocným motorčekom nie je žiadna novinka, ale umiestnenie fotovoltaických článkov priamo na tele trojkolky a k tomu naozaj futuristický dizajn sú dôvodom jej jedinečnosti.“*
Sedadlo je umiestnené na veľkom zadnom kolese, riadidlá medzi dvoma prednými. Predné kolesá sú pritom citlivé na váhu – stačí sa nakloniť a vyberáte zákruty bez točenia riadidlami. Na prvý pohľad to vyzerá, ako zložité manévrovanie, testy však ukázali, že takýto spôsob ovládania sa plne vyrovná klasickému. Ak vám dochádzajú sily, žiaden problém. Prepnete na elektromotor a idete ďalej. Dojazd vozidla s nulovými emisiami je podľa jeho tvorcu 30 míľ na jedno nabitie. To zodpovedá približne 48 kilometrom. A tu je kameň úrazu. Tomuto číslu neveria potenciálni výrobcovia, považujú ju za silne nadhodnotenú a tak je zatiaľ výroba tejto novinky zbrzdená. Podľa odborníkov je v súčasnosti po dvojhodinovom nabíjaní možný dojazd len do 30 km. Aj to je však slušné číslo. Nehľadiac na to, že už po zverejnení prvých obrázkov prototypu nastala celkom slušná vlna záujmu o ňu, ktorá doteraz neopadla. Vyrábať sa teda bude. Tim Tobola tvrdí: *„Ľudí nezaujíma dĺžka dojazdu na elektromotor, skôr chcú urobiť niečo pre svoje zdravie. A tiež sa chcú popýšiť trojkolkou, ktorá svojim dizajnom pripomína sci-fi dopravný prostriedok. Myslím si, že ak by bol Batman ekologicky zmýšľajúca komiksová postava, používal by miesto Batmobilu takúto trojkolku,“* smeje sa. Ak sa vybijú batérie, jednoducho sa stačí opäť oprieť do pedálov (hoci v tomto prípade sú aj pedále úplne odlišné od klasiky), alebo zosadnúť, trojkolku zložiť a pokračovať pešo. Apropo – možnosť poskladania trojkolky zároveň šetrí miesto na parkovanie.
Urban Commuter je spoločnosť, ktorá si ide za svojim cieľom. Preto podľa odhadov sa už v blízkej dobe stretneme nielen s trojkolkou, ktorú sme si predstavili, ale aj s inými modelmi, ktoré sú zatiaľ iba na papieri, no už čoskoro sa môžu stať súčasťou nášho života. Jeden z takýcto modelov si v skratke na záver predstavíme:
Urban Via
Je dielom britského dizajnéra Jamesa Bourna. Jeho model sa vyznačuje pevným rámom a predným kolesom, vyrobeným z vystuženého polypropylénu. Umelá hmota je tiež základom celého bicykla. Namáhané komponenty sú vystužené hliníkom. Hydraulické brzdy a brzdové lanká sú dômyselne ukryté v ráme a vo vidlici predného kolesa. Bicykel sa vie poľahky prispôsobiť rôznym jazdcom a dokonca si ich dokáže „zapamätať“ pričom po výmene jazdca automaticky upraví nastavenia tak, aby jazda na ňom bola komfortná. Uloženie zadného kolesa patrí k riešeniam, ktoré stoja za povšimnutie. Samozrejmosťou je možnosť montáže prídavných zariadení priamo na bicykel.
Vyzerá to, že sa v oblasti cyklistiky máme na čo tešiť.
V článku boli použité obrázky z:
www.theurbancommuter.com
www.designbuzz.com
www.ecofriend.com
Zanechať odpoveď