01.08.2011

Behanie je skvelým spôsobom ako sa zbaviť nadbytočnej hmotnosti. Navyše je to šport, ktorý si nevyžaduje veľké finančné investície, a tak s ním môže začať prakticky takmer každý. V článku ponúkam niekoľko tipov pre tých, ktorí plánujú v budúcnosti začať behať.

Potrebná výbava

Ako sa spomína vyššie, do behania investovať veľa netreba, ale predsalen sú tam nejaké počiatočné náklady. Hlavnou časťou, na ktorej by nemal začínajúci bežec určite šetriť je kvalitná bežecká obuv. Tá musí byť pohodlná, a zároveň určená primárne na behanie, inak si môžete spôsobiť nechcenú bolesť či dokonca zdravotné problémy. Pri obuvy treba voliť model adekvátny vašej váhe a telesnej konštrukcii. Rovnako treba dbať na to, aby Vám topánky neboli v žiadnej oblasti tesné. Vhodné a cenovo dostupné modely pre začiatočníka sa pohybujú v rozmädzí okolo 60–90€. Medzi najlepšie značky patria Asics, New Ballance, Puma či Adidas a z konkrétnych modelov odporúčam napríklad Asics Gel 1150 respektíve New Ballance 765 . Na detailnejšie priblíženie problematiky výberu vhodnej obuvi pre beh poslúži aj táto krátka reportáž TA3 (o bežeckej obuvi začiatok v čase 6:22)

Medzi ďalšiu povinnú výbavu patrí samozrejme oblečenie, kde treba prihliadať na pohodlnosť a na to aby mal pot možnosť vyparovať sa. Najideálnejšie je behať v teplote od 15 do 20 stupňov. Pri takýchto podmienkach je vhodné mať na sebe tri vrstvy :

1.vrstva – odvádza vlhkosť od pokožky, zvyčajne to býva bielizeň.

2.vrstva – má z jednej časti termoizolačnú, a z druhej ochrannú funkciu. Je to prechodná vrstva (medzi 1. a 3.), môže to byť napríklad tričko s dlhým alebo krátkym rukávom.

3.vrstva – má čisto ochrannú úlohu, mala by človeka ochrániť pred zlým počasím a zároveň zabezpečiť pohodlie pri behu. Býva to zvyčajne tenká vetrovka či mikina.

Taktiež čo sa oblečenia týka, vznikajú špecifiká v jednotlivých ročných obdobiach. Napríklad v zime je nutné dávať si pozor, aby sa človek nepodchladil, čiže si treba zaobstarať teplé ponožky, bežeckú bundu, čiapku na zakrytie uší respektíve šál na krk. Naopak v lete príde vhod šiltovka či slnečné okuliare, oboje na ochranu proti slnku.

Pomaly ďalej zájdeš

Ak sa pravidelne nevenujete žiadnej inej športovej aktivite, je pravdepodobné, že na začiatku sa pri behaní unavíte už po prejdení niekoľko stoviek metrov. Nič sa nedeje, netreba sa vzdávať. Vaše telo si len musí zvyknúť. Podstatné je si však vždy určiť cieľ – nejaký počet kilometrov (alebo určitú dobu), ktorý ste schopní zabehnúť. Toto množstvo treba však postupne navyšovať. Rovnako je dôležité, aby ste túto aktivitu vykonávali pravidelne, najvhodnejšie je behať 4–5 krát do týždňa.

Významná je aj motivácia. Kedykoľvek sa vám nebude chcieť ísť si splniť váš stanovený limit, pripomeňte si, prečo to všetko robíte či už je to snaha schudnúť, dostať sa do formy alebo zo zdravotných dôvodov. Určite pomáha aj to, ak si na beh zoženiete parťáka s ktorým sa budete navzájom povzbudzovať k lepším výkonom.

Pozor na zdravie !

Zdravie má človek iba jedno, a preto by si ho mal strážiť ako oko v hlave. Základnou zásadou pri behaní je pravidelné doplňovanie tekutín, na čo najlepšie slúži voda. Na tento bod si treba dávať pozor zvlášť v lete, kedy nedostatok prijatých tekutín môže skončiť aj tragicky ! Aj pri tomto športe platí, že čím je vyššia teplota prostredia, tým viac tekutín treba prijať. Rovnako nesmieme zabúdať ani na pitie pred behom (1–2 hodiny) a taktiež po ňom.

Zároveň je nutné rešpektovať svoje telo a netýrať sa. Ak už jednoducho nevládzete, skúste na pár minút vystriedať beh chôdzou pri ktorej naberiete dych a energiu pokračovať. Taktiež ak cítite pri behaní ostrú bolesť, treba vyhľadať lekára, lebo pravdepodobne ide o zranenie.

Niekoľko užitočných tipov na záver:

– experti radia pridať si medzitýždenne maximálne o 15% námahy. Teda ak ste tento týždeň dokopy zabehli 10 kilometrov, ten budúci by to nemalo byť viac ako 11,5 km, ak sa nechcete vystaviť zvýšenému riziku zranenia, a taktiež v prípade, že ste si latku nastavili príliš vysoko, môže po nesplnení cieľov prísť frustrácia z behania a následné vzdanie sa tejto činnosti

– veľký podiel na vašom celkovom dojme z behania bude mať aj terén. Napríklad kolená sú oveľa viac zaťažované pri asfaltovom povrchu oproti tráve. Začiatočník by si mal rovnako vyberať rovný terén a až následne sa púšťať do kopcov, čo je nepomerne náročnejšie

– pri behaní si treba dávať pozor na kolízie s inými objektami (autá, cyklisti, chodci), a preto je najvhodnejšie ísť behať ráno pred prácou/školou kedy sa môže človek tiež nabudiť na nový deň respektíve v neskorých popoludňajších hodinách

– v prípade behania v zhoršených svetelných podmienkach je odporúčané mať na sebe svetlofarebné oblečenie. Taktiež je možné zakúpiť si reflexnú pásku, ktorú si nalepíte na ľubovoľnú časť odevu

– rovnako ako pred každým športom, aj pred behaním je potrebné absolvovať krátku rozvičku, v tomto prípade zameranú hlavne na ponaťahovanie svalov dolných končatín, pričom rozcvička by mala trvať aspoň 5 minút, aby začal kyslík prúdiť do končatín, ktoré tak následne vydržia pracovať dlhšie

Hodnotenie
1/5 2/5 3/5 4/5 5/5
Počet hodnotení: 1


Náhodné články z aktuálnej sekcie Náhodné videá z aktuálnej sekcie
Komentáre

Páči sa vám autorov štýl písania, stotožňujete sa s jeho názorom alebo si myslíte, že sa na vec pozerá zo zlého uhla a niečo mu uniká? Zapojte sa do diskusie a vyjadrite svoj názor!

nebude uverejnený
Alebo sa prihláste »
Koľko je 1 plus dva?
Položky označené * sú povinné

Prihlásenie
 
 
Reklama