04.05.2012

Keď v roku 1984 navrhol Mark Sanders prvý skladací bicykel, netušil, že už o rok bude jeho práca prezentovaná v programe Tomorrow´s World (Svet zajtrajška) stanice BBC a o dva roky bude jeho „skladačka“ v predaji. Od tej doby získavajú bicykle značky Strida množstvo odborných cien a hlavne veľa spokojných zákazníkov. To je základ úspechu, ktorý pretrváva doteraz. Hobbyportal vám predstaví bicykel, ktorý právom nazývajú „ikonou medzi skladačkami“.

Unikátny, geniálny, praktický. S takýmito prívlastkami býva najčastejšie prezentovaný každý z nových modelov bicykla Strida. Právom. Poskytuje totiž väčšiu mobilitu oproti ostatným druhom dopravy. Slúži nielen pri cestovaní do zamestnania, ale aj na výlety po celej republike. Je akýmsi spojivom v rámci kombinovanej dopravy. Po prejdení určitej trasy ho za pár sekúnd zložíte a v takomto stave s ním poľahky vojdete do prostriedkov verejnej dopravy bez toho, aby ste obmedzovali priestor ostatným cestujúcim. Je natoľko skladný, že sa zmestí vedľa vás aj počas dopravnej špičky. Ani v batožinovom priestore automobilu nezaberie veľa miesta. To všetko je možné vďaka unikátnemu skladaciemu mechanizmu, pomocou ktorého sa bicykel zmení na niečo, čo silne pripomína krokometer, využívaný policajtmi pri dopravných nehodách na odmeranie brzdnej dráhy, alebo populárny skladací kočík „buginu“, ktorého koncept skladania bol inšpiráciou Marka Sandersa pri návrhu prototypu bicykla Strida .

Konštrukčne vyzerá Strida ako trojuholník, ktorý má na jednom vrchole riadidlá a na druhých dvoch kolesá. Na jednej strane sa nachádza výškovo nastaviteľné sedadlo a nosič, ktorý v zloženom stave funguje ako praktický stojan. Pomocou mechanizmov môžete bicykel poľahky poskladať. Povolením čapu na časti rámu s pedálmi sa tento uvoľní a my môžeme zložiť ramená s kolesami k sebe. Poskladať sa dajú aj pedále a riadidlá. Pedále sú buď sklopné, alebo rozkladacie. Riadidlá sa ohýbajú a skladajú v kĺbe a to tak, že sa povolí uchytenie pomocou páčky a následne sa povytiahne istiaci kolík. Zložený bicykel potom jednoducho uchopíte za predstavec riadidiel a tlačíte pred sebou kam potrebujete.

Rám sa povoľuje pomocou čapu s dômyselnou poistkou

Rám sa povoľuje pomocou čapu s dômyselnou poistkou

Pedále a riadidlá sú tiež skladacie

Pedále a riadidlá sú tiež skladacie

Kolesá držia pri sebe pomocou magnetu

Kolesá držia pri sebe pomocou magnetu

V zloženom stave je potrebné zaistiť jednotlivé časti tak, aby držali kompaktný tvar. Túto funkciu plnia kolesá, ktoré držia pri sebe pomocou magnetu a nedovolia aby počas tlačenia poskladaného bicykla dochádzalo k samovoľnému pohybu jednotlivých častí rámu. Magnet je dostatočne silný a jeho účinok sa dá aj dodatočne nastaviť. Ak chceme bicykel opäť uviesť do funkčného stavu, prekonáme magnetickú silu jemným trhnutím riadidlami, alebo pohybom spodného rámu. Potom už stačí zas iba pár sekúnd a opäť môžeme spokojne vysadnúť na bicykel. Že to nie je nič zložité dokazuje nasledujúce video:
Všetky modely Strida majú v zloženom stave približne rovnakú veľkosť, najčastejšie 114×51×23 cm. Namiesto klasickej reťaze nájdete na bicykli kevlarový remeň, o ktorý sa určite pri jazde a manipulácií neušpiníte. A asi ho nikdy nebudete musieť vymeniť, pretože naň výrobca garantuje životnosť 60 000 kilometrov! Strida je tak vhodná aj na jazdu v obleku. Všetky najnovšie modely sú vybavené kotúčovými brzdami a ich účinok je 100%. Okrem luxusného modelu MAS majú ostatné modely iba jeden prevod – kompromis medzi ťažkým a ľahkým. Po rovine, z kopca a do mierneho kopca ideálny. Keďže ide o takzvaný mestský bicykel, viac prevodov ani nie je treba. Pri spomínanom limitovanom modeli MAS, ktorý nesie pomenovanie na počesť Marka Sandersa budete márne hľadať páčku na prehadzovanie rýchlostí, ktorá by zbytočne hyzdila riadidlá. Prehadzovačka je totiž ukrytá v stredovej časti rámu a aktivuje sa kolmým štuchnutím topánky z ľavej, alebo pravej strany do pedálov podľa toho, na aký prevod prehadzujete. Váhový limit jazdca je cca do 110 kg a bicykel sa dá prispôsobiť výške človeka 145 – 193 cm. Váha bicykla je v rozpätí 9 – 12 kilogramov. Vďaka tomu, že jazdec je počas jazdy vzpriamený, môže aj v preplnenom meste ľahko vizuálne kontrolovať dopravnú situáciu.
Testovanie ukázalo, že všetky modely Strida si poradia s malými prekážkami a nerovnosťami terénu. Dokonca práve kvôli tomu, že pri posune sedadla smerom nadol sa toto vzďaľuje od riadidiel presne naopak, ako pri klasických bicykloch dochádza k zmene ťažiska v závislosti od výšky jazdca a k lepšiemu prekonávaniu prekážky. Strida je ideálny bicykel do mesta. Môžete na ňom prejsť hoci iba pár desiatok metrov, zložiť ho, pokračovať v jazde hromadnou dopravou a po vystúpení dôjsť do cieľa na dvoch kolesách. Keďže poskladaný vôbec nepripomína bicykel, ľahko sa s ním dostanete aj na miesta, kde majú klasické bicykle vstup zakázaný – hypermarkety a podobne. Rovnako ho využijete aj pri výletoch. V batožinovom priestore nezaberie veľa miesta. Auto môžete nechať na parkovisku a pozrieť si okolie zo sedla Stridy. Cena tohto bicykla sa pohybuje od 400 € smerom nahor.

FOTO: strida.com, wikipedia.org, officialteenge­ek.com,

Hodnotenie
1/5 2/5 3/5 4/5 5/5
Počet hodnotení: 2
Fotogaléria


Náhodné články z aktuálnej sekcie Náhodné videá z aktuálnej sekcie
Komentáre

Páči sa vám autorov štýl písania, stotožňujete sa s jeho názorom alebo si myslíte, že sa na vec pozerá zo zlého uhla a niečo mu uniká? Zapojte sa do diskusie a vyjadrite svoj názor!

nebude uverejnený
Alebo sa prihláste »
Koľko je 1 plus dva?
Položky označené * sú povinné

Prihlásenie
 
 
Reklama