Archív

Prečo u nás nie je ovocie a zelenina na každom rohu?

Ovocie a zelenina by nemali chýbať v žiadnom jedálničku. Práve naopak, ich prítomnosť by mala byť samozrejmosťou či už pre dospelého, dieťa alebo seniora. Zdravá výživa je základom dlhého a spokojného života. U nás však stánky či miniobchodíky so zeleninou a ovocím takmer na každom kroku nie sú tradičné, ako býva zvykom v krajinách blízkeho i ďalekého západu. Dokonca i tržnice sú skôr raritou a ovocie a zeleninu nakupujeme v supermarketoch. Keďže obchodníci ju tam privážajú vo veľkom, ceny sú často nižšie ako na trhu, kde sa snažia presadiť maloobchodníci či farmári. Ľudia často lobujú za bio výrobky, no to by sa najprv mali naučiť neposudzovať kvalitu potraviny podľa obalu. Mnohí zastávajú nákup výrobkov vo vlastnej krajine alebo regióne, no keď majú platiť viac, veľakrát ich to rýchlo prejde a v supermarkete podporia konkurenciu, teda práve tých, čo kradnú „našim“ robotu, peniaze a čas.

1.jpg

Ako efektívne podnikať

Základom je ponúknuť kvalitné potraviny za rozumnú cenu. Slováci majú bohužiaľ akoby niekde zakorenené, že chcú čo najviac peňazí za najlepšie žiadnu robotu. Preto sa nemôžeme čudovať, že sme stále tam, kde sme boli aj pred desiatimi rokmi. Ak chceme, aby u nás systém fungoval aspoň z časti ako v zahraničí, musíme tomu sami napomôcť a nie sa len sťažovať.
Milý a ústretový prístup k zákazníkom je na nezaplatenie. Prehodiť s každým pár slov, opýtať sa ako sa má, poradiť čo z nakúpeného uvariť, pochváliť niekomu kabát – to všetko zákazníka poteší a zapamätá si, že sa u vás dobre nakupovalo a nabudúce sa u vás pravdepodobne zastaví tiež. Maličkosťou, ktorá urobí veľa je aj úsmev. Predsa len sa každý lepšie cíti, keď ho obsluhuje niekto prívetivý, pretože úsmev je vcelku nákazlivý. Keď sa niekto správa milo, nemáte prečo sa mračiť ani vy a ešte k tomu si môžete okrem nákupu so sebou odniesť aj dobrú náladu, ktorú môžete šíriť ďalej. Aj toto bohužiaľ slovenským obchodníkom a obsluhe chýba. Poznáte to, milo si vypýtate jeden ľadový šalát a predavačka vám podá ten najzvädnutejší, ktorý je prvý na rane a chce sa ho zbaviť. Opatrne ju požiadate, aby vám podala iný, no vtedy sa spustí spŕška prevaľovania očí, vzdychov a hundrania. Hneď máte deň „krajší“ a zbožňujete túto krajinu. Veď zákazník je pán…

2.jpg

Preto je nesmierne dôležitý aj ústretový prístup. Zákazník sa musí cítiť príjemne, veď chcete, aby sa vrátil nakúpiť aj nabudúce a povedal svojim známym o vašich službách.
Okrem komunikácie, kvality a rozumnej ceny je dôležitá aj propaganda, ktorú dosiahnete z veľkej časti aj vďaka zákazníkom, ktorí vám urobia reklamu na základe vašej snahy a ponúkaných služieb. Druhým protipólom je však samotný manažment. Ak si viete predstaviť sami seba podnikať so zdravými a čerstvými potravinami, zakladanie sro ešte asi nebolo jednoduchšie ako dnes. Taktiež si môžete veľmi ľahko založiť živnosť. Keď ste si nie istý, že zvládnete všetky veci okolo podnikania sami a nemáte spoločníka, môžete si nechať poradiť odborníkmi. Svoje financie môžete zveriť profesionálom. Ak chcete, aby účtovné dokumenty Vašej firmy boli vždy v stopercentom stave, aby boli každá faktúra správne zaúčtovaná, načas odovzdané každé tlačivo na úrade a rovnako je pre Vás dôležité aj účtovanie miezd zamestnancov, pretože chcete, aby boli spracované rýchlo flexibilne, spoľahlivo a kompletne objednajte si služby od profesionálov z e-uctovnici.sk!

3.jpg

Zahraničný model

U nás sa akoby postupne vytrácali zelovoce a takmer všetci chodia nakupovať ovocie a zeleninu do veľkých obchodných domov, kde majú všetko pod jednou strechou. Len skalní vytrvalci chodia na kryté tržnice alebo trhy pod holým nebom, kde dostanú čerstvú, nemodifikovanú zeleninu a ovocie zo záhrad a sadov. Ceny sa však šplhajú rýchlejšie ako sa často stihnú samotné platy. Obchodníci totiž chcú, aby sa im vrátili počiatočné vklady, zarátajú si i námahu a robotu pestovania a dopravu.
Keď idete v zahraničí, napríklad vo Veľkej Británii, po ulici v meste, je väčšinou bežné že natrafíte na množstvo malých obchodíkov, ktoré ponúkajú čisto zeleninu s ovocím. Alebo sú na každom kroku malé potraviny, ktoré majú pred obchodom na poličkách vyložené ovocie a zeleninu. Niektorí obchodníci sa často zložia aj na širokých chodníkoch, kde si postavia provizórne poličky, povykladajú ovocie a zeleninu, počítacie váhy, misky a navážené ovocie, zvyčajne po kilách, dvoch, troch, v miskách predávajú zákazníkom. Ceny sa však pohybujú pri zem, kilo za libru. Samozrejme, že všetci predávajú len tú čerstvú zeleninu a ovocie. Keď sa stane, že nejaká začne hniť alebo sa „zošuverí“ je ponúkaná buď za lacnejšie alebo zadarmo, prípadne sa vyhodí. Normálny spôsob, že? Bohužiaľ tu sa často maskuje to skazené a chce sa predať silou mocou, nech to urobí v bruchách ľudí, čo to urobí.

4.jpg

Rozhoduje cena

„Normálni smrteľníci“ majú zväčša trojciferné platy, pričom drú od rána do večera. Aj keď chcú podporovať domácu ekonomiku a nakupovať potraviny z vlastných regiónov, lebo predsa aj my máme kvalitné výrobky, od syrov, cez ovocie a zeleninu až po mäso, často však zvíťazí cena. Za kilo domácej husy zaplatíte cca 6 eur, ale keď je v supermarkete akcia na kuracie rezne, ktorých kilo stojí 3 eurá, väčšinou je rýchlo rozhodnuté, čo bude na obed. No paradoxne niekedy práve tí, čo majú málo sa snažia podporiť výrobky so slovenskými etiketami viac, ako tí čo majú viac prostriedkov a stále len o záchrane domácej ekonomiky rozprávajú, no nakupujú úplne niečo iné. Zahraničné nie je zlé, ale pretvárka áno.

5.jpg

U nás bohužiaľ akoby nefungovalo, že to čím krajina disponuje sa odoberá z domácich polí, ale my to nakupujeme zo zahraničia. Napríklad také zemiaky. V porovnaní napríklad so Španielmi, tí pomaranče nedovážajú, ale spotrebúvajú svoje. Všetko fičí, ako má a môžu si na terase spokojne bafkať napríklad aj dnešný výdobytok – elektronickú cigaretu, ktorá sa dopĺňa e liquid náplňami, o ktorých sa dozviete viac na http://www.efajci.sk/www-efajci-sk/eshop/3-1-Liquidy-INAWERA. Tú vynašli v Číne, a ani Číňania by ju predsa teraz nekupovali z európskych tovární , kde sa už taktiež vyrába.

M. CH.